امکان تبدیل تاکسی برقی به خودرو شخصی برقی بعد از ۷ سال فراهم شد

وی با اشاره به اقدامات شهرداری در حوزه مترو گفت: در ۳۲ ماه اخیر تکمیل خط ۶ و۷ را مبنای کار خود قرار دادیم و تا پایان سال جاری این خطوط به طور کامل تکمیل می‌شود. همچنین خطوط ۸، ۹ و ‌۱۱ زیر بار ساخت رفت. در حال حاضر ۱۵۹ ایستگاه داریم و بنا داریم این عدد را باید به ۳۳۰ ایستگاه برسانیم. در دوره ششم مدیریت شهری اتفاقی که افتاد این بود که ۴ خطی که پیش بینی شده بود ۲۰ سال ساخت آن طول بکشد زیر ذره بین رفت. همچنین شروع خط ۱۰ را نیز در ماه جاری احتمالا آغاز خواهیم کرد.

هرمزی با بیان اینکه دولت و آقای رییسی پیشران برقی سازی پایتخت بودند، گفت: تصمیم دولت این است که مبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو را از محل نفت در اختیار خودروسازان ویژه این امر قرار بدهد. همچنین تعرفه تاکسی برقی نیم درصد است. بحث تاکسی برگشتی از دیگر اقدامات دولت برای حمایت از توسعه برقی سازی است که بر اساس آن رانندگان این قابلیت را دارند که بعد از ۵ تا ۷ سال از تاکسی های برقی با تعویض پلاک به عنوان خودروی شخصی استفاده کنند.

هرمزی خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران قرارداد ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی بسته شده است. ۱۰ هزار دستگاه ون و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به این عدد اضافه خواهد شد. همچنین قرارداد ۲۷۰۰ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی بسته شده که ۱۰۰۰ دستگاه آن برقی است. همچنین در سال گذشته قرارداد ۲۷ دستگاه شارژ با ۵۴ نازل با شرکت مپنا بسته شد. همچنین در سال جاری قرارداد ۹۰۰ نقطه شارژ در پایتخت با مپنا بسته شده که باید تا سال آینده به ۴۵۰۰ نقطه برسد.

بخوانید:  شایستگان را در عرصه اداره کشور به کار می‌گیرم

انتهای پیام/ 



منبع

وی همچنین با اشاره به پلاک گذاری خودروهای برقی ویژه تاکسیرانان پایتخت گفت: ۴ مدل خودروی برقی نیز مجوز پلاک گرفتند. برای مثال با ایران‌خودرو قرارداد ۱۰۰۰ خودرو از یک مدل بسته شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: قریب به یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه خودرویی است که اخیرا به تاکسیرانان تحویل داده خواهد شد که تنها ۳۰۰ میلیون تومان هزینه از سمت این افراد پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، محسن هرمزی معاون حمل ونقل وترافیک شهرداری تهران با اشاره به توجه ویژه دولت به زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی از جمله تخصیص قریب به ۲ میلیارد دلار به برقی سازی در شهر تهران، گفت: با مگاپروژه ای که در حوزه برقی‌سازی در دست اقدام داریم شاهد اتفاقات خوبی بویژه در حوزه رفع و کاهش معضلاتی مانند ناترازی در مصرف سوخت، موضوع ترافیک و آلودگی هوا خواهیم بود.

هرمزی افزود: تاکنون 1000 دستگاه خوردوی برقی را تحویل گرفتیم که از زمان اعلام فراخوان ظرف مدت  3 هفته نزدیک به 750 نفر ثبت نام کرده اند.

هرمزی گفت: در این دوره در حوزه اتوبوس نوسازی ناوگان گسترده بود. اتوبوس های تهران فرسوده است. ابتدای دوره نزدیک به ۱۹۰۰ اتوبوس تحویل شهرداری شد که تنها ۸۶۰ دستگاه شاغل در خط بود.

احداث 900 جایگاه شارژ خودروهای برقی تا پایان سالجاری

شروع ساخت خط ۱۰ مترو در ماه جاری

هرمزی تاکید کرد: دنیا به سمت برقی سازی رفته است. در چین مطلقا تمام حوزه حمل و نقل عمومی به صورت برقی دنبال می‌شود. همچنین نزدیک به ۵۰ درصد حمل و نقل شخصی هم برقی است. سیاست های دولت چین این است که خودروی برقی محور توسعه شده است.

بخوانید:  روایت سقوط هواپیمای اوکراینی در مستند «قصه این است»

وی ادامه داد: با کمک وزارت صمت با ۱۱ خودروساز قرارداد داریم که ۲۷ هزار تاکسی برقی را وارد شهر کنیم. ۴ مدلی که مجوز پلاک آنها گرفته شده سیستم کاملا برقی و آلایندگی صفر دارند. پیمایش این خودروها بین ۴۵۰ تا ۷۰۰ وات است. عمر مفید این باتری ها بین ۷ تا ۸ سال است.

معاون شهردار تهران همچنین با اشاره به اینکه در فاز نخست 17 ایستگاه شارژ در شهر تهران احداث شد، اظهار کرد: در سال جاری قرارداد ۹۰۰ نقطه شارژ در پایتخت با مپنا بسته شده که باید تا سال آینده به ۴۵۰۰ نقطه برسد.
محسن هرمزی با اشاره به اینکه در پارکینگ های شهرداری یا در اماکنی مانند باغ کتاب جانمایی نقطه شارژ خودروهای برقی پیش بینی شده است، عنوان کرد: یک قرارداد مطالعه با سازمان ترافیک پیرامون جانمایی جایگاه شارژ داریم. در تاکسی های برقی قابلیت شب شارژ یا روز شارژ به صورت شارژ خانگی پیش بینی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اکنون ۳۴۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شده است، اظهار کرد: آمار اتوبوس فعال در خط ۳۳۰۰ دستگاه است. در کل دوره قبلی نوسازی ناوگان ۱۳۰ دستگاه بود.همت شهرداری و دولت به جد نوسازی ناوگان بود و جدای از ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس که قرارداد آن با چین بسته شده و ۲۷۰۰ اتوبوس داخلی، بیش از ۵۰۰۰ دستگاه نوسازی شده تا پایان دوره تحویل مردم خواهد شد.