وی با اشاره به تفاوتهای موجود در محرکهای انتخاب غذا در کشورها و فرهنگهای مختلف، افزود: آگاهی از تفاوتهای نژادی و فرهنگی در محرکهای انتخاب غذا ضروری به نظر میرسد.
دکتر جلالی فراهانی در توضیح روش این مطالعه گفت: اولین گام در بررسی انتخابهای غذایی و عوامل مؤثر بر آنها در یک جامعه، دسترسی به یک ابزار معتبر برای جمعآوری دادههای واقعی و معتبر است. پرسشنامه انتخابهای غذایی پرسشنامهای است که برای اولینبار در انگلستان توسط Steptoe و Pollard ساخته شد و محرکهای انتخاب غذا را از ۹ بُعد مختلف شامل سلامت، حالات روحی (خلق و خو)، راحتی، جاذبه حسی، محتوای طبیعی، قیمت، کنترل وزن، آشنایی با مواد غذایی و نگرانی اخلاقی ارزیابی میکند. این پرسشنامه بهطور وسیع برای بررسی محرکهای انتخاب غذا توسط کشورهای مختلف استفاده شده است.
دکتر جلالی فراهانی در پایان متذکر شد که این یافتهها اطلاعات مفیدی را برای بازاریابی مواد غذایی در ایران و همچنین برنامهریزی و سیاستگذاریهای بهداشتی با هدف ترویج عادات غذایی سالمتر در ایرانیان ارائه میدهد.
بررسیهای یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان ایرانی غذا را بر اساس محرکهایی مانند جاذبه حسی، محتوای طبیعی و سلامتی، انتخاب میکنند و آشنایی با مواد غذایی و نگرانی اخلاقی، کماهمیتترین محرکهای انتخاب غذا در گروههای مختلف جمعیتی ایرانیان بود.
با توجه به اهمیت شناسایی محرکهای انتخاب غذا، پژوهشگران مرکز تحقیقات تعیینکنندههای اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درونریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی مطالعهای با هدف ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه انتخابهای غذایی جهت شناخت مهمترین محرکهای انتخاب غذا در بزرگسالان ایرانی انجام شد.
این پژوهشگر ادامه داد: برای ارزیابی روایی و پایایی گونه ایرانی پرسشنامه انتخابهای غذایی، نسخه فارسی این پرسشنامه توسط بیش از هزارنفر افراد بزرگسال ایرانی تکمیل شد که با توجه به تاثیر بیماریها بر انتخابهای غذایی افراد، پس از حذف افراد مبتلا به بیماریهای مزمن، دادههای مربوط به حدود ۹۰۰ فرد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.