انتهای پیام/
ایشان ادامه داد: گذر فرهنگ و هنر، سبد خرید فرهنگی و بازارپردازی فرهنگی به عنوان مفهوم محوری که در امتداد گذر فرهنگ و هنر است، از جمله مهمترین عناوینی هستند که در حوزه صنایع فرهنگی مورد توجه است. صنایع فرهنگی و هنری، نقطه تمایزبخش با گروههای دانشبنیان است و آن تلاقی، فرهنگ، اقتصاد و صنعت فرهنگی است. به عبارت دیگر صنایع فرهنگی، فقط اقتصاد فرهنگ نیست، بلکه صنایع فرهنگی به منزله یک بستر، قدرت نرم، عنصر هویتبخش و سکوی انتقال میراث و تجارب گذشته به نسل کنونی است.
ایشان ادامه داد: علاوه بر ظرفیتهای متنوع موجود در سازمان علمی و فرهنگی آستان، دفتر نوآوری، پیادهراه فرهنگی و گذر فرهنگ و هنر، از هماکنون زمینه لازم برای بازارپردازی فرهنگ سبک زندگی رضوی از کتاب تا پویانمایی را محقق کرده است تا زیارت را به عنوان یک سبک زندگی ایرانی-اسلامی در سطح ملی و بین المللی ترویج نماید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ رویداد تامین مالی فرهنگبنیان به همت شورای فرهنگ عمومی کشور و صندوق اعتباری هنر و حضور نهادها و سازمانهای مرتبط فرهنگی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاستجمهوری برگزار گردید. در این رویداد، مبتنی بر تفاهمهمکاری مالی و اعتباری مابین صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تفاهمنامهها و موافقتنامههای همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی مابین دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و دیگر نهادها و سازمانهای مرتبط فرهنگی منعقد گردید که طی آنها شرایط و زیرساختهای رشد صنایع فرهنگی فراهم و زمینه برای فعالین این عرصه بیش از پیش آماده شد. این تفاهمنامهها گامی به منظور نهادینهکردن بازارپردازی فرهنگی و رونق هرچه بیشتر کسبوکارهای فرهنگبنیان در راستای تغییر و تحولاتی در عرصه سبک زندگی است.
دکتر سیدمجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی در این مراسم، اظهار داشت: هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند ابتکار عمل در عرصه سبک زندگی مردم را بازپس گیرد و به نظر میرسد که باید کاری کنیم تا مصرف فرهنگی مردم ما براساس نرمافزارهای درونزا باشد. تمام عرصه های سبک زندگی ما متأثر از مصرف فرهنگی است که مربوط به ما نیست و ما هر چه فعالیت میکنیم باز هم در این زمینه عقبماندگی داریم. همه ما از تولیدکننده و سرمایه گذار و فعال فرهنگی باید کاری کنیم که این عرصه را از فرهنگ بیگانه بازپس بگیریم.
دکتر مروارید، تاکید کرد: نگاه فرهنگی، خودش باعث یک ارزش افزوده در صنایع فرهنگی است که امتداد مفاهیم فرهنگی را در قالبها و فرمهای متنوع فرهنگی بوجود میآورد. برهمین اساس، برای تاثیرگذاری فرهنگی، نیاز به حضور در بازارهای متنوع فرهنگی است که این موضوع صرفا در جهت آورده اقتصادی نیست، بلکه برای آن است که تاثیرگذاری فرهنگی به صورت ممتد در جامعه صورت گیرد و این همان بازارپردازی فرهنگی است.
در همینراستا، قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان فدس رضوی اشاره کرد: برای سنجش طرحهای صنایع فرهنگی، باید به شاخصهای تاثیرگذاری فرهنگی توجه شود. بر این اساس، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس، با 14 مجموعه و موسسه تابعه خود، تمام سعی خود را کرده تا یک زنجیره ممتدی از فکر، عرضه، توزیع و ترویج محصولات فرهنگی سبک زندگی رضوی را ارائه بدهد. بر این اساس، پتانسیل فرهنگی مناسبی در سازمان علمی و فرهنگی بوجود آمده تا با متنوعسازی ظرفیتهای فرهنگی و ایجاد زنجیره محصولات فرهنگی، این فرصت بوجود آید که شعار همه ما خادمالرضائیم، در جهت ترویج معارف امام رضا (ع) در سطح جامعه محقق گردد.
ایشان ادامه داد: ما تلاش کردیم فعالان فرهنگی و سرمایه گذاران و تهیه کنندگان ارشدی که در این زیست بوم فعال هستند کنار هم بنشانیم و این رویکرد جدیدی است که همه اهل فرهنگ باید کمک کنند که این سفره هر چه بهتر و بیشتر برای فرزندان ما پهن شود.