به تغییرات حاصل از شب قدر باید توجه ویژه کرد

آیت الله مبلغی  با اشاره به اینکه در دنیای شتابان به سوی تحولات جدید، باید دیدگاه اسلام را در مورد تغییر انسانی (فردی و اجتماعی) کشف کنیم،یادآورشد: اگر نظریه و دیدگاه اسلام در مورد تغییر را کشف نکنیم بر یک وضعیت عادی، ساده، سنتی و قدیمی باقی بمانیم، قادر به هماهنگ کردن خود با تغییر و تحولات نخواهیم بود و این در نهایت به انزوای دین منجر خواهد شد.

به گزارش برنا، آیت الله احمد مبلغی تاکید کرد: فرصت های تعبیه شده در شب قدر فراتر از تصوراتی است که در فهم و وهم ما می گنجد لذا شب قدر را باید با تمام وجود درک کنیم و با لحظه  لحظه آن انس بگیریم و بی توجهی به محتوای اجتماعی شب قدر، خسارت بار است.

وی با بیان اینکه حالت کلیشه ای  فضای مناسبی برای رشد و تغییر انسان نیست، تصریح کرد: کلیشه ای شدن برای عبادات، سمّ است. نماز کلیشه ای، باعث تغییر و تحول در انسان نمی شود.

آیت الله مبلغی اضافه کرد: اگر  ابزار و شیوه های تحول پذیری  مطرح در دین، مورد توجه و بررسی قرار گیرد، انسان شناسی دینی عمق می یابد و اگر در شب های قدر تحول پذیری انسانی را به مثابه یک پروژه منسجم در پیش نگیریم، تربیت دینی عمیق شکل نمی گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ما که انقلاب اسلامی را با موفقیت به پیروزی رسانده ایم جا دارد به تغییر حاصل در سایه شب های قدر، توجه علمی، علمی و برنامه ای از نظر اجتماعی روی بیاوریم.

بخوانید:  برگزیدگان جایزه ملی فناوری نکست معرفی شدند

  وی یادآورشد: متاسفانه ما شب قدر را از سایر روزها و ماههای سال جدا کرده و به تنهایی به این شب نگاه می کنیم به گونه ای که نوعا حالت کلیشه ای به خود می گیرد.

وی بیان داشت: ما آمادگی خویش را از قبل از شب های قدر ایجاد نکرده ایم،  ما به پس و پیش تغییر در شب قدر، بی توجه مانده ایم و به محتوای این تعییر توجه نمی کنیم.

آیت الله احمدمبلغی عنوان کرد: ما بدون تغییر نمی توانیم مسیر را به جلو برویم و نباید در یک وضع یکسان، ایستا، بدون تکامل و تصاعد انتظار داشته باشیم تحولات بزرگی برای ما رقم بخورد.





وی با اشاره به اهمیت توجه به تغییر در متون دینی به آیه ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم اشاره کرد و عنوان کرد: این آیه از تغییر اجتماعی سخن می گوید و معلوم می شود از دیدگاه قران، ملت ها هم باید تغییر یابند به تعبیر دیگر  تحولی که انسان پیدا می کند باید به گونه ای باشد که رنگ اجتماعی به خود بگیرد یعنی جوامع باید تغییر پیدا کنند.


آیا این خبر مفید بود؟

وی ادامه داد: با همه وجود، باید شب قدر را درک و به تغییر و تحول در این شب مهم فکر و تامل کنیم و تغییر اجتماعی نیز داشته باشیم و شب قدر باید درس تحول را به ما بدهد.

آیت الله مبلغی خاطر نشان کرد:گاهی در شب قدر،  غل و زنجیر عادت و کلیشه ای شدن بر لحظات آن  بسته می شود در نتیجه، حرکت نمی کند؛ در حالی که شب قدر را باید درک کنیم و با لحظه لحظه آن انس بگیریم و مناجات و راز و نیازهای ما در  این شب ها، ترجمه دلمان باشد.

بخوانید:  رونمایی از نخستین فناوری همجوشی سرد جهان برای تولید انرژی پاک

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

وی که به مناسب لیالی قدر در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: فعال نکردن فرصت های تحول بخش شب قدر، خسارتی وصف ناپذیر است.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نیاز به عبادت در صورت عادتی شدن آن، نیازی کاذب است که از وضعیتی روحی تحت تاثیر  عادت بر می خیزد و فاقد پویایی برآمده از اراده است.

 وی افزود: در شب قدر باید از خاستگاه اراده جلو برویم و بر دوری از انجام اعمال به صورت بی روح، کلیشه ای و از روی عادت، سعی بورزیم.

آیت الله مبلغی اظهار کرد: از سوی دیگر پیوند بین آیه 11 سوره رعد و شب قدر را تحت بررسی قرار نداده ایم واگر به تغییرهایی هم توجه داریم این تغییرها، کوچک، شخصی و فردی است، در حالی که اینگونه نیست در ادبیات دینی تغییرات اساسی و اجتماعی باید رخ دهد.

آیت الله مبلغی  با بیان اینکه کلیشه ای شدن عبادت و اعتیادی شدن آن،  فضای مناسب برای رشد و تغییر در انسان نیست، تصریح کرد: تعامل بسیاری از ما با شب قدر، از سه اشکال اساسی مانند “آماده نشدن برای شب قدر قبل از شب قدر”، “احیاء شب قدر به صورت کلیشه ای” و “بی توجهی به محتوای اجتماعی شب قدر”. رنج می برد.

آیت اله مبلغی افزود: شب های قدر از دیرباز به عنوان زمان های تغییر و تحول و رقم خوردن سرنوشت انسان در اذهان ما مطرح بوده است، ولی اینکه این تغییر چه سازه کار و شیوه هایی از نظر اجتماعی، تربیتی و خانوادگی باید داشته باشد را مورد توجه قرار نداده ایم.

بخوانید:  برگزاری آیین بزرگداشت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در باقرشهر

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: دین اسلام  برای تغییر حساب ویژه ای باز کرده و در  قرآن ادبیاتی ویژه ناظر به تغییر و تحول در انسان، شکل گرفته است.