تقلا برای هیچ/ آیا صادرات بنزین ارزان تر از واردات آن است؟

اما آن چه مشخص و مبین است، تسهیل صادرات فراورده‌های نفتی در مقابل نفت خام است و با این حال با مراجعه به آخرین محموله صادراتی بنزین کشور در فرودین سال 1401 که در رینگ صادراتی بورس انرژی مشخص است، قیمت آخرین محموله برابر با 70 سنت و دقیقا برابر قیمت فوب خلیج فارس بوده است. 

به گزارش خبرگزاری برنا، اخیرا یکی از فعالان رسانه‌ای ادعا کرده که قیمت بنزین برای صادرات ۲۷ سنت است، ولی برای فروش داخلی ۶۷ سنت است. علاوه بر آن مدعی می‌شود که برای فروش نفت نیازی به تخفیف نبوده اما برای صادرات بنزین باید تخفیف‌های گسترده در نظر گرفت.

سید احسان حسینی کارشناس انرژی در این باره نوشت: اگر ایران ناچار به ارائه تخفیف برای بنزین در تحریم باشد، این موضوع باید خود را در آمارهای گمرک در سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نیز نشان دهد درحالیکه اینگونه نیست.  قیمت بنزین فوب خلیج فارس و قیمت بنزین صادراتی ایران طبق ترازنامه انرژی و آمار گمرک آورده شده است.

انتهای پیام/



منبع وی در پایان گفت: از بدیهیات است که هر چه زنجیره ارزش نفت تکمیل شود، تحریم‌پذیری و هزینه‌های تحریمی در قالب تخفیف کمتر می‌شود. یعنی منطقا امکان ندارد که ایران بابت صادرات نفت ۱۰ درصد تخفیف دهد و بابت صادرات بنزین ۶۰ درصد. قیمت هر لیتر بنزین تحویلی به مردم به طور میانگین لیتری ۲۵۰۰ تومان، معادل ۵ سنت است و اینکه پالایشگاه بنزین را به چه قیمتی به دولت تحویل می‌دهد صرفا یک عملیات حسابداری بوده و تاثیری بر معیشت مردم ندارد.

بخوانید:  واکنش عجیب مهدی طارمی به جنجال گزارشگر پرتغالی + فیلم

وی در این باره توضیح داد: تقریبا برابر بودن قیمت بنزین در فوب خلیج فارس و قیمت بنزین صادراتی ایران نشان می‌دهد که خبری از تخفیف‌های کلان در صادرات بنزین نیست و این اختلاف ناچیز نیز می‌تواند مربوط به فروش بنزین در نوسانات مختلف قیمتی در سال‌های مربوطه و یا کیفیت بنزین صادراتی ایران باشد.