خرید تضمینی گندم از ۲.۳۵ میلیون تن عبور کرد

 طی دو سال گذشته خرید تضمینی گندم روند افزایشی را طی کرده است و در سال ۱۴۰۰ خرید تضمینی گندم چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود، اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۷.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۴ میلیون تن رسید.

قیمت جدید گندم اعلام شد - اقتصاد آنلاین

با نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰ و پس از آن نشان می‌دهد که این نرخ با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است؛ همچنین وزارت جهاد کشاورزی با کمک شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی  سال زراعی ۱۴۰۱ که شهریور ماه ۱۴۰۲ به پایان رسید حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم به نرخ ۱۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری کردند و میزان تولید گندم نیز به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید. در نهایت نیز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۳ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت تا بتواند امنیت غذایی را تامین کند و این امر سبب شد که سیلوهای ما مملو از گندم باشد و در این زمینه به امنیت برسیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «یخبندان در اروپا»، «خشکسالی در آمریکای شمالی» و «جنگ در اوکراین» سه عاملی است که ذخایر جهانی گندم کاهش داده و افزایش قیمت گندم را به همراه داشته است.

 اعلام به موقع و مناسب نرخ خریدهای تضمینی می‌تواند ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی را بر اساس برنامه‌های دولت پیش ببرد و به سمت کشت محصولات اساسی و ضروری سوق دهد که وزن زیادی در ضریب امنیت غذایی کشور دارد.

ادامه جنگ اوکراین مشکل ساز شد/ افزایش چشمگیر قیمت گندم

همچنین تاکنون بیش از دو میلیون و 350 هزار تن گندم به ارزش حدود 41 هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است. برآوردها نشان می‌دهد

بخوانید:  هوش مصنوعی شغل حدود ۴۰۰۰ آمریکایی را از بین برد

قیمت گندم در کدام استان اعلام شد؟

با روی کار آمدن دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی ۵۰۰۰ تومان ابتدا به ۷۵۰۰ تومان افزایش یافت و سپس با آغاز جنگ اوکراین و روسیه و تغییر قیمت‌های جهانی، در ابتدای سال ۱۴۰۱ قیمت‌ها به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و مجدد این رقم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت تا کشاورزان متضرر نشوند.

در سال زراعی جاری 13.5 تا 14.5 میلیون تن گندم در کشور تولید و حدود 11.5  تا 12 میلیون تن گندم خرید تضمینی شود که در این صورت به خودکفایی کامل در تولید و خرید تضمینی این محصول می‌رسیم.

انتهای پیام/



منبع

با توجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک در کشور است، اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی و قیمت مناسب برای بهبود وضعیت تولید و امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد که با آغاز دولت سیزدهم و روی کار آمدن رئیس جمهور شهید- سید ابراهیم رئیسی- در این زمینه پیشرفت زیادی حاصل شد و در این گزارش به دستاوردهای حاصل شده در این زمینه اشاره شده است.

قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بر اساس قانون باید پیش از شروع سال زراعی جدید و قبل از آغاز مهر اعلام شود. این مسئله از آن جهت مهم است که ۴.۵ میلیون بهره‌بردار کشاورزی در انتظار اعلام این نرخ هستند و برنامه‌های زراعی خود را بر اساس آن تعیین می‌کنند.

براساس گزارش انجمن غلات در حالی که برخی مناطق مانند دشت‌های جنوبی ایالات متحده پیشرفت داشتند، برخی دیگر همچنان با خشکسالی و آتش سوزی مواجه هستند که تولید و حمل و نقل گندم را تهدید می‌کند. سیاست گذاران به دقت وضعیت را زیر نظر دارند، اما پیچیدگی درگیری‌ها و آب و هوای غیرقابل پیش بینی چالش های مهمی را برای امنیت غذایی و ثبات اقتصادی جهانی ایجاد می کند.

بخوانید:  آیا پیش از واقعه کربلا هم تاسوعا و عاشورا وجود داشت؟