خرید تضمینی گندم از 2.35 میلیون تن عبور کرد

ادامه جنگ اوکراین مشکل ساز شد/ افزایش چشمگیر قیمت گندم

براساس گزارش انجمن غلات در حالی که برخی مناطق مانند دشت‌های جنوبی ایالات متحده پیشرفت داشتند، برخی دیگر همچنان با خشکسالی و آتش سوزی مواجه هستند که تولید و حمل و نقل گندم را تهدید می‌کند. سیاست گذاران به دقت وضعیت را زیر نظر دارند، اما پیچیدگی درگیری‌ها و آب و هوای غیرقابل پیش بینی چالش های مهمی را برای امنیت غذایی و ثبات اقتصادی جهانی ایجاد می کند.

انتهای پیام/



منبع

در سال زراعی جاری 13.5 تا 14.5 میلیون تن گندم در کشور تولید و حدود 11.5  تا 12 میلیون تن گندم خرید تضمینی شود که در این صورت به خودکفایی کامل در تولید و خرید تضمینی این محصول می‌رسیم.

قیمت گندم در کدام استان اعلام شد؟

با توجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک در کشور است، اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی و قیمت مناسب برای بهبود وضعیت تولید و امنیت غذایی اهمیت بسیار زیادی دارد که با آغاز دولت سیزدهم و روی کار آمدن رئیس جمهور شهید- سید ابراهیم رئیسی- در این زمینه پیشرفت زیادی حاصل شد و در این گزارش به دستاوردهای حاصل شده در این زمینه اشاره شده است.

قیمت تضمینی محصولات کشاورزی بر اساس قانون باید پیش از شروع سال زراعی جدید و قبل از آغاز مهر اعلام شود. این مسئله از آن جهت مهم است که ۴.۵ میلیون بهره‌بردار کشاورزی در انتظار اعلام این نرخ هستند و برنامه‌های زراعی خود را بر اساس آن تعیین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، «یخبندان در اروپا»، «خشکسالی در آمریکای شمالی» و «جنگ در اوکراین» سه عاملی است که ذخایر جهانی گندم کاهش داده و افزایش قیمت گندم را به همراه داشته است.

بخوانید:  پرسپولیسی سابق عزادار شد

با روی کار آمدن دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی ۵۰۰۰ تومان ابتدا به ۷۵۰۰ تومان افزایش یافت و سپس با آغاز جنگ اوکراین و روسیه و تغییر قیمت‌های جهانی، در ابتدای سال ۱۴۰۱ قیمت‌ها به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و مجدد این رقم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت تا کشاورزان متضرر نشوند.

 اعلام به موقع و مناسب نرخ خریدهای تضمینی می‌تواند ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی را بر اساس برنامه‌های دولت پیش ببرد و به سمت کشت محصولات اساسی و ضروری سوق دهد که وزن زیادی در ضریب امنیت غذایی کشور دارد.

 طی دو سال گذشته خرید تضمینی گندم روند افزایشی را طی کرده است و در سال ۱۴۰۰ خرید تضمینی گندم چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود، اما در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۷.۵ میلیون تن و در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۴ میلیون تن رسید.

قیمت جدید گندم اعلام شد - اقتصاد آنلاین

همچنین تاکنون بیش از دو میلیون و 350 هزار تن گندم به ارزش حدود 41 هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است. برآوردها نشان می‌دهد

با نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال ۱۴۰۰ و پس از آن نشان می‌دهد که این نرخ با افزایش ۲۵۰ درصدی همراه بوده است؛ همچنین وزارت جهاد کشاورزی با کمک شرکت بازرگانی دولتی و سازمان تعاون روستایی  سال زراعی ۱۴۰۱ که شهریور ماه ۱۴۰۲ به پایان رسید حدود ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم به نرخ ۱۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری کردند و میزان تولید گندم نیز به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید. در نهایت نیز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۳ به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت تا بتواند امنیت غذایی را تامین کند و این امر سبب شد که سیلوهای ما مملو از گندم باشد و در این زمینه به امنیت برسیم.

بخوانید:  الزام ثبت نرخ شن و ماسه توسط واحدهای تولیدی در سامانه 124.ir