انتهای پیام/
خودروهای مدرن مملو از رایانه و نرم افزار هستند، موضوعی که این امکان را برای خودروسازان فراهم کرده است تا بتوانند با بروز رسانی های پیدرپی نرم افزاری از طریق سیستمهای بیسیم، آخرین تغییرات را بر آنها اعمال کنند و مشکلات احتمالی را مرتفع سازند، البته این تنها استفادۀ خوروسازان از تحولات دنیای فناوری نیست، رشد صنایع هایتک سبب شده تا حالا شرکتهای اتومبیل سازی به فکر کسب درآمد از راههای جدیدی هم باشند، این نکته را هم نباید فراموش کنیم که شرکت آلمانی بی.ام.و تنها خودروسازی نیست که راههای جدیدی برای درآمدسازی را دنبال میکند، فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در قصد دارند تا برخی امکانات اضافی خوروهای خود را بر اساس مدل اشتراک ماهانه به مشتریان عرضه کنند!
این نشان دهنده یک تغییر بزرگ در نحوه بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است. به طور معمول، آپشن های مجهز به کارخانه خودرو، بدون توجه به اینکه ۱۰ سال از عمر آن گذشته باشد یا دو یا سه بار بیشتر فروخته شده باشد، دائمی هستند.
بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی فناوری ورج، برخی از خودروسازان تا جایی پیش رفتند که خود خودرو را بر اساس اشتراک ماهانه به مشتریان واگذار کنند تا جایگزینی باشد برای صنعت اجارهداری خودرو اما مردم اقبالی به این مسئله نشان ندادند، هرچند به نظر میرسد آنها هنوز به طور کامل از این روش درآمدی منصرف نشدهاند و این امکان وجود دارد که برخی از خوروسازان در آینده بار دیگر به این مسئله فکر کنند.
سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از 2 میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به 25 میلیارد دلار برسد. این امر اساساً جنرال موتورز را در همان لیگ نتفلیکس، اسپاتیفای و پلوتن قرار می دهد.
جنرال موتورز تقریباً 16 میلیون وسیله نقلیه در جاده ها در ایالات متحده دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی هایی است که مشتریان برای آنها اشتراک پرداخت می کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد در GMSaid طی ارائهای در رویداد سرمایهگذار شرکت در دسامبر 2021، گفت: «تحقیق ما نشان میدهد که با ترکیب مناسب پیشنهادات قانعکننده، مشتریان مایلند به طور متوسط ماهانه 135 دلار برای محصولات و خدمات خرج کنند.» .
علیرغم اینکه بیشتر مدلهای درآمد اشتراکی از سوی لوکسسازان دنیای خودرو مطرح شده است که اغلب محصولات آنها برای ثروتمندان عرضه میشود که دغدغۀ زیادی برای پرداخت اشتراک ماهانه ندارند اما تحلیلگران معتقدند که خودروسازان مطرح قصد دارند این مدلها را برای همۀ خودروهای خود ارائه کنند؛ چرا که آنها به دنبال جریانهای درآمدی جدید هستند تا بتوانند که بودجۀ طرحهای بسیار گران قیمت خود، برای ساخت وسایل خودروهای الکتریکی و خودران را تأمین کنند.
خبرنگار:زهرا وجدانی