در زمینه بنادر نیاز به اصلاح روندها داریم/ ورود قوه قضائیه به چالش‌های بنادر

 وی با بیان اینکه «درحال حاضر 80 درصد ظرفیت بندر رجائی پر است»، افزود: تا کانتینرها خالی نشود ما با مشکل مواجه هستیم  البته همچنان به ظرفیت بندری خودمان اضافه می کنیم تا بتوانیم این معضل را حل کنیم ولی این راه‌حل مانیست و باید سرعت ترخیص کانتینرها را افزایش بدهیم تا کالاها خارج شوند.

انتهای پیام/



منبع

دادستان استان هرمزگان مشکل بعدی بنادر را تمایل به انبارداری خواند و تاکید کرد: مشکل بزرگ دیگر ما در زمینه ماندگاری کالا در بنادر علاقمندی بنادر و شرکت‌های زیرمجموعه آنها به انبارداری است؛ یک مسئله عرفی و نانوشته بین بندرها و صاحبان کالا وجود دارد که آن این است که به جای توزیع و پخش کالا در داخل کشور در انبارهای بنادر رسوب می‌دهند چون هزینه انبارداری نسبت به داخل کشور ارزانتر است و به نفع بنادر می شود.

وی با بیان اینکه « رسوب عمده کالاها در بنادرمان ناشی از عدم تخصیص ارز است»؛ ادامه داد:  بانک مرکزی ارز لازم و تخصیص آن را به حداقل رسانده و کالاهای اساسی از قبیل گندم، جو، ذرت، برنج و نهاده‌های دامی بخاطر کاهش ارز در دریا معطل مانده و فاسد و دموراژ می‌شوند.

احمد علیرضامنش دادستان استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری برنا، درخصوص مشکلات گریبان‌گیر بنادر کشورمان، اظهار داشت: در زمینه بنادر و مدیریت آن‌ها افتخار همه کشورهای دارای بنادر به ترخیص سریع کالا است که ما چند مشکل جدی در این زمینه داریم.

احمدی‌منش در انتها خاطرنشان کرد: بزرگترین بندر کانتینری کشور را اینجا داریم و تمام محوطه ها پر از کانتینر است و اگر خالی نشود نمی تواند  به چرخه صادرات و واردات بازگردد، از طرف دیگر هزینه اجاره کانتینر مبلغ هنگفتی است وقتی از یک مدتی بیشتر شود  صاحب کالا تمایلی برای تخلیه کالاهایش پیدا نمی کند که این را به عنوان چالش کلیدی باید در نظر داشته باشیم، البته قوه قضاییه به مسئله بندر ورود و درحال رفع موانع آن است.

بخوانید:  روابط ایران و آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است