فارغ از مسائل برگزاری نمایشگاه، چگونگی، اهداف و زمان آن سالهاست مورد انتقاد بوده و با حاشیه روبرو است، یکی ازچالش های اصلی آن به دلایل پیش گفته عدم حضور و همراهی تور اپراتورهای بزرگ صنعت گردشگری است؛تور اپراتورهایی که مولد صنعت گردشگری، مارکتینگ و عرضه محصولات گردشگری را علاوه بر تولید و اجرای بسته های سفر عهده دار هستند و فعالیت آنها در عرصه داخلی و خارجی (ورودی و خروجی) چرخ رونق گردشگری را به حرکت درمی آورد.
چند سالی می شود که این نمایشگاه با دعوت از سفارتخانه های مقیم تهران و بخش گردشگری آنها خود را در زمره بین المللی قرار داده، عنوانی که در مقایسه با استاندارها جهانی فاصله های زیادی دارد.
نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، به عنوان اصلی ترین و قدیمی ترین نمایشگاه های این حوزه به شمار میآید که همه ساله با نزدیک شدن به فصل بهار و اوج فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و سفرهای نوروزی برگزار میشود.
۱- به زعم بسیاری از کارشناسان گردشگری، زمان برگزاری نمایشگاه، نیمه دوم بهمن ماه و نزدیکی برگزاری آن با نمایشگاه های بزرگ گردشگری جهان، عدم زمان مناسب برای معرفی سفرهای خروجی و…… است که در این رابطه فعالان گردشگری پیشنهاد دارند که نمایشگاه گردشگری تهران برای حضور هرچه گسترده تر بخش های مختلف در آبان ماه هرسال برگزارشود.
آیا این خبر مفید بود؟
۵- سفارتخانه ها به عنوان میهمانان بخش بین الملل در نمایشگاه حضور داشتند و شاید یکی از مهمترین و بزرگترین ضعف های نمایشگاه گردشگری تهران را می توان عدم حضور شرکت ها وتور اپراتورهای خارجی بیان کرد.
گروه اجتماعی خبرگزاری برنا: پرونده شانزدهمین نمایشگاه گردشگری تهران بسته شد و فعالان گردشگری را با اما و اگرها و انتقادهای فراوان تنها گذاشت.
اما چرا اکثر شرکت های مطرح و نقش آفرین این صنعت از غایبان اصلی نمایشگاه گردشگری تهران به شمار می آیند؟
۶- عدم ثبت نمایشگاه گردشگری تهران در تقویم سازمان جهانی جهانگردی، عدم تبلیغ بین المللی مناسب، عدم اطلاع بسیاری از شرکت های خارجی از این رویداد و نیز جای خالی مقامات گردشگری سایر کشورها کاملاً محسوس بود.
۳- عدم زمان مناسب، نبود اهداف مشخص و عدم حمایت مالی و معنوی لازم از بازیگران اصلی گردشگری کشور و تور اپراتورها برای مشارکت حداکثری فعالان و تاثیرگذاران صنعت گردشگری در بزرگترین رویداد گردشگری کشور است، آن هم به دلایلی همچون عدم برنامه ریزی بلند مدت، نداشتن تبلیغات کافی و معرفی مناسب داخلی و بین المللی، عدم مشورت با ذی نفعان حوزه های مختلف و آسیب شناسی نمایشگاه های سال های گذشته موجب هدر رفتن بودجه های اختصاص یافته و عدم نتایج مناسب برای گردشگری کشور بوده و سطح نمایشگاه به عنوان رویدادی بین المللی را به محلی برای دورهمی های تعدادی از همکاران و یا نمایش و تشریفات بدل می کند تا فعالیت های تاثیرگذار و دارای خروجی اقتصادی برای صنعت گردشگری.
نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف