نگارنده در ابتدا بحثی طولانی درباره عاشورا بیان میکند، سپس به مناسبت تقارن ایام مذکور با جنگ غزه در سال ۱۳۸۷ش مطالبش را چنین عرضه میکند: «از اصول مسلم اسلام (نیز از اصول مسلم عقلایی) این است که مسلمانان باید – همواره و در هر شرط و وضع – از دین خود (اسلام) و از مسلمانان دفاع کنند، پشت و پشتیبان یکدیگر باشند، و در برابر هرگونه حمله و تهاج دست در دست یکدیگر بگذارند، بلکه مانند یک دست شوند، و مقاومت کنند، و به حملهها و تهاجمها پاسخ دهند، و موجودیت دین خدا و قرآن کریم و قبله معظمه، و خود، و دیگر مسلمانان را مصون بدارند.
«امام حسین (ع): پیام معصومین (ع) به انسانها و انسانیتها» از مجموعه کتابهای «برگرفته از آثار» است.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ اینها سخنان محمدرضا حکیمی (۱۴ فروردین ۱۳۱۴- ۳۱ مرداد ۱۴۰۰) است؛ متفکری که نامش با اندیشه دینی و فلسفه و عنوان مکتب تفکیک گره خورده است.
آری، تاریخ باشکوه عاشورا به ما میآموزد که گزیدن بقای جاودانی حتی اگر با چشیدن مرگ همراه باشد بر زندگی در زیر یوغ بردگی، برتری دارد، و به پیشباز مرگ رفتن برای رهانیدن امت از چنگال جور و فجور ارزشی مقدس است؛ و ما را بر آن وامیدارد که در صراط مستقیم فداکاری برای نجات دین راستین و مشعشع گام نهیم، و از سقط در مغاک خواری سر باز زنیم.
این امر، جای هیچگونه شبههای و تعللی ندارد… لکن شرایط به گونهای پیش رفت که چنین نشد بلکه چیزهایی پیش آمد که از هیچ انسان مسلمان و مدعی مسلمانی انتظار نمیرفت… این شیعیان ایران بودند که از لحظه اول، به ادای تکلیف اسلامی خود قیام کردند، و بهصراحت ابراز داشتند که ما همچنانکه برای «عاشورا» عزاداریم، برای مردم غزه نیز عزاداریم… دفاع از غزه، دفاع از مسجد الاقصی است، دفاع از کل موجودیتهای اسلامی است… این را باید مرتجعین بدانند.»
«عاشورا مظلومیتی مضاعف» که به چاپ چهارم رسیده، شماره نوزدهم از مجموعه کتابهای «برگرفته از آثار» است.
آیا این خبر مفید بود؟
این اثر شامل پنج مقاله با این عنوانهاست: «عاشورا، مظلومیتی مضاعف»، «نجوا با عاشورا و سخنی در ابعاد»، «جامعه قرآنی (نه قارونی!)»، «انقلاب عاشورا و قسط» و «عاشورا و ساختار جامعه».
در معرفی این کتاب عنوان شده است: موضوع این کتاب، معرفی شخصیت امام حسین(ع) و ذکر برخی سخنان ایشان است. کتاب حاضر، مجلدی دیگر از مجموعه «پیام معصومین(ع) به انسانها و انسانیتها» است. این کتاب، براساس آثار علامه «محمدرضا حکیمی» تدوین شده و تلاشی است در راستای شناساندن شخصیت و علل قیام امام حسین(ع) به همراه ذکر برخی سخنان و مواعظ ایشان.
«عاشورا و عدالت» شماره بیست و یکم از مجموعه کتابهای «برگرفته از آثار» است. این کتابچه دربردارنده دو مقاله حول موضوع عاشورا، عدالت و ساختار جامعه است؛ همچنین برگرفته از کتابهای «عاشورا مظلومیتی مضاعف» (قطع پالتویی) و جلد پنجم «ترجمه الحیات» است.
همچنین در بخش دیگری آمده است: عاشورا… پوچی عمر عابدان و زاهدانی را که به زهدی گسسته از تعهدهای اجتماعی و تحرکهای اقدامی دل خوش کرده بودند برملا ساخت. نشان داد که دین خدا امانت الهی است که هرگاه زمامداران در نگاهداری آن خیانت کنند هیچ چیز مهمتر از مبارزه با آنان نیست. یادآور شد که انسان ودیعه خدایی است که هرگاه حاکمیتها مسیر او را منحرف سازند مهمترین تکلیف ایستادن در برابر آنهاست.
تاکید مولف بر اهتمام امام حسین (ع) در اجرای نماز، عدالت، امر به معروف و نهی از منکر و جلوگیری از نابودی اسلام واقعیتی در مکتب اهل بیت (ع) است. در این کتاب مطالبی در مورد اقتصاد اسلامی و مبارزه با تکاثر و اسرافکاری و … مطرح شده است.
بحثی درباره غدیر، فلسفه شورشهای شیعه و گزارشی رمانگونه از شام غریبان امام حسین (ع)، از جمله مباحث اصلی این کتاب است. در پایان این اثر نیز به معرفی کتاب شهداء الفضیلة علامه امینی پرداخته شده است.
عناوین مقالات این مجموعه عبارت است از: عاشورا و جهان اسلام؛ عاشورا و انسان نو؛ عاشورا و عدالت…؛ عاشورا، انقلابها و حکومتها؛ حکومت مسانخ؛ اسلام و مردم (دین مردمی)؛ طاغوتزدایی، تنها راه رهایی؛ عدالت، محو سیمای فقر.
محمدرضا حکیمی در «سرود جهشها» به مظلومیت اهل بیت بویژه امام علی و معرفی برخی از اصحاب اهل بیت پرداخته است. این مجموعه که با سبک ادبی و احساسی نگاشته شده است، دارای نظم منطقی خاصی نیست، اما شاکله اصلی آن معرفی برخی از تعالیم، بزرگان و آموزههای شیعی بوده و بنا بر ادعای نویسنده آن به منظور بازگویی برخی از تعالیم و ارزشهای اسلامی تدوین شده است.
«قیام جاودانه» با عنوان فرعی «سخنی چند پیرامون عاشورا و آفاق آن» کتاب دیگر این اندیشمند دینی است که به چاپ سیزدهم رسیده است؛ نویسنده بیشتر بر استفاده از قیام عاشورا و درسآموزی و الگوگیری از آن، و پیوندش با عدالت تکیه و تأکید کرده است.
نویسنده ۲۰ هدف برای قیام عاشورایی برمی پشمرد که کسانی که مراسم عزاداری آن امام را برپا میدارند، لازم است که درباره این هدفهای قرآنی حسینی عاشورایی بیشتر و شدیدتر از دیگران اهتمام ورزند، اهتمامی که خونهای عاشورا آن را برایشان واجب میدارد.