برنا: تپسی چرا رانندههای خود را بیمه نمیکند؟
تپسی: با توجه به اینکه تپسی کارفرمای رانندگان خود نیست، بلکه آنها به عنوان پیمانکاران در این پلتفرم فعالیت میکنند، مسئولیت بیمهای آنها بر عهدۀ خود رانندگان است و تپسی نمیتواند آنها را مجبور به بیمه کردن خود کند. البته، تپسی قراردادی با شرکت بیمهای برای پوشش بیمه رانندگان خود برای حوادث رانندگی بسته است اما برای بیمه کردن خود رانندگان، مسئولیت بر عهدۀ آنهاست.
تاکسی اینترنتی «تپسی» یکی از سه شرکت بزرگ این رشتۀ کاری در زیستبوم فناوری دیجیتال کشور است که بعد از معرفی فناوری «چتبات» نخستین مجموعۀ ایرانی هم هست که سطح اولیۀ آن را وارد ایران میکند.
گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ شرکت تاکسی اینترنتی «تپسی» یکی از اولین مجموعههایی است که فناوری چتبات را وارد ایران کرده است.
البته در این گزارش چالشهای احتمالی ناشی از گسترش «چتباتها» موضوع ما نیست، آزمودن توان هوش مصنوعی به کار گرفته شده در تپسی، انگیزۀ خبرنگار برنا برای نگارش این گزارش بود.
همچنین در صورتی که پس از بارش باران با ایجاد ترافیک غیرمعمول، تقاضا برای خدمات تپسی افزایش پیدا کرده باشد، قیمتها به دلیل بالا بودن تقاضا نیز افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، افزایش قیمت پس از بارش باران یا افزایش ترافیک در شهر برای شرایط منفرد آن لحظه قابل درک است».
تپسی: تپسی این قانون را در نظر گرفته تا افرادی که بار اول درخواستشان توسط هیچ یک از رانندگان ما پذیرفته نشده است، توجه بیشتری به درخواستشان داشته باشند و ممکن است، این تغییر در قیمت رانندگان را به این ترغیب کند که درخواست را قبول کنند؛ چرا که پرداخت بیشتر به آنها از طریق بیشترین درآمد رانندگان روزانۀ تپسی، بانک تحت عنوان پاداش بالاتر به آنها ارائه خواهد شد که سبب زیاد شدن درآمد آنان خواهد شد. این سیاست تپسی میتواند به نوعی برای همسان سازی عرضه و تقاضادر بازار، بهبود کیفیت، خدمات ارائه شده توسط رانندگان و کاهش زمان انتظار مشتریان باشد.
تپسی: تپسی به دلیل مصرف کیفیت بالا از نوع مواد اولیه و طراحی و تولید دقیق و همچنین هزینههای بالای تبلیغات و توزیع، گران است، همچنین، بنابراین ماکدونالد و سایر شرکتهای فستفود نیز قیمتهای بالایی دارند.
برنا: چرا تپسی اگر راننده یک سفر را بار اول قبول نکند، برای تکرار درخواست، بیست درصد کرایه را افزایش میدهد؟
تپسی: قیمتها در تپسی براساس نرخی به نام “سیستم داینامیک قیمتگذاری” تنظیم میشود که با استفاده از الگوریتمهای پیچیدهای، قیمت را براساس عرضه و تقاضا تعیین میکند، در ساعت اوج از محلات شلوغ شهر و در شرایطی که عرضه نسبت به تقاضا کم است، قیمتها افزایش مییابد. همچنین، در صورتی که هزینههای سفر برای رانندگان افزایش یابد، قیمتها نیز به صورت خودکار افزایش پیدا میکند.
تپسی: قیمت بالاتر برای درخواست دوم و پس از آن بیشتر به علت کاهش عرضه (برای مثال تعداد کمتری از رانندگان آمادۀ قبول کردن درخواستتان هستند) تعیین میشود تا بهترین احتمال تأمین رانندهای که درخواست مسافر را منتظر است را داشته باشید، نرخ ابتدایی به صورت پیشفرض توسط سیستم اعمال میشودو در صورتی که رانندهای برای پذیرفتن درخواست در دسترس نباشد و سفر درخواستی کنسل شود، نرخ به صورت خودکار توسط سیستم به بالا تغییر مییابد، در نتیجه دیگران نمیتوانند تأثیری بر روی این قیمتها بگذارند.
خبرنگار برنا در این گزارش، چند سوال اساسی دربارۀ فعالیتهای شرکت «تپسی» را لیست کرده است تا هوش مصنوعی پاسخ آنها را بدهد، پرسشهایی که بعید به نظر میرسد به سادگی بتوان در واقع جواب آنها را پیگیری کرد.
برنا: تپسی چرا اینقدر گران است؟
چتبات «تپسی» پاسخهای جذابی به این سوالات داد که برخی از آنها را در زیر مرور میکنیم.
«حتماً شما هم تجربۀ چنین مسائلی را هنگام بارندگی و ترافیک شدید داشتهاید، هوش مصنوعی تپسی پاسخی معمول به این سوال داده است اما گاهی مقدار این افزایش قیمتها نسبت به شرایط عادی بسیار تعجبآور است»
انتهای پیام/
برنا: چرا بعد از هربار بارندگی یا ایجاد ترافیک غیر معمول در شهر قیمت سفرهای تپسی به طرز نامعقولی افزایش پیدا میکند؟
کاربرد سطح عادی این فناوری، ایجاد سرگرمی برای مردم است، هرچند که سازندۀ آن به تازگی اعلام کرده که نسبت به تبعات این فناوری احساس خطر میکند! احساسی که دور از ذهن هم نیست، این فناوری خطرات بالقوۀ زیادی هم دارد که سادهترین آن، تهدید بازار اشتغال است.
«خبرنگار برنا ارتباط دقیقی میان این پاسخ و موضوع سوال پیدا نکرد! این که گرانی مکدونالد چه ارتباطی به قیمت کرایههای تاکسی اینترنتی دارد، ما نمیدانیم!»