پایان فرصت قانونی درج داده‌ها در سامانه جامع انبارها

از همین رو، «سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا» از سال 1394 مطابق با مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شده و بنا بر ماده 6 مکرر 2 قانون اصلاح قانون فوق‌الذکر مصوب بهمن سال 1400 ضمانت اجرائی دارد.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

به گزارش خبرگزاری برنا، در طول سالیان گذشته ضعف اطلاعات در خصوص انبارها و موجودی کالا در کشور،  تأمین اقلام اساسی موجود در کشور را در مقاطع زمانی مختلف با مشکل جدی مواجه کرده است.

* عدم ثبت انبار در سامانه انبارها چه تبعاتی دارد؟

به گفته مسئولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در حال حاضر بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع انبارها، تخلفات صورت‌گرفته در حوزه‌هایی نظیر احتکار و نگهداری کالای غیرمجاز کشف می‌شود. همچنین در مجموع می‌توان گفت همه تجار و فعالان تجاری با سامانه انبارها آشنایی داشته و هرگونه تخلف و عدم ثبت اطلاعات در سامانه به‌قصد فرار از اجرای قانون است نه از سر ناآگاهی.

اطلاعات شناسه یکتای قبض سامانه انبارها شامل مواردی همچون «واردکننده»، «محل انبارش» و «وزن و تعداد محموله» است که در قالب حواله رسید اموال در هنگام ورود و خروج کالا به وزارت صمت اعلام می‌شود.


آیا این خبر مفید بود؟

مطابق با آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صمت موظف است با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها نظیر «کشور»، «جهاد کشاورزی»، «راه و شهرسازی»، «امور اقتصادی و دارایی»، ‌«بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «نفت» نسبت به شناسه‌دار کردن انبارها، سردخانه‌ها، سیلوها و مراکز نگهداری کالاهای متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین ایجاد و بهره‌برداری از «سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا» اقدام کند. البته در همین راستا سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مثل شرکت پست، شهرداری‌ها، اتاق‌های بازرگانی و اصناف نیز ملزم به همکاری با وزارت صمت هستند.

بخوانید:  توزیع بیش از ۳ هزار دستگاه کولر در مناطق محروم با تفاهم کمیته امداد و قرارگاه جهاد سازندگی سپاه
اما متأسفانه با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنوز اطلاعات همه انبارها در سامانه‌ تکمیل نشده که نیازمند همکاری بیشتر دستگاه‌هایی است که تابه‌حال اقدام به اتصال به سامانه و ارسال دیتای انبارهای تحت اختیار خود را نکرده‌اند.

طبق اعلام مسئولان این سامانه، با اجرای این تکلیف قانونی، ابزاری کارآمد برای شناسایی «مکان‌های نگهداری هر کالا» و اطلاعاتی مفید در خصوص «میزان ورود و خروج کالاها به هر انبار در هر لحظه» در اختیار تصمیم‌گیران قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ 





بر همین اساس، بازرگانان، فعالان تجاری و بهره‌برداران انبارها، هنگام نگهداری کالا در انبارهای عمومی باید حتماً پس از دریافت رسید شناسه یکتا آن را در سامانه جامع انبارها استعلام کرده و از صحت اطلاعات مندرج مطمئن شود، در غیر این صورت این ریسک وجود دارد که کالای آنها به دلیل عدم رعایت ضوابط حاکم بر نگهداری کالا در کشور به‌عنوان کالای قاچاق ثبت و ضبط شود.

اطلاعات دقیق ثبت شده از مراکز نگهداری کالا شامل محل نگهداری کالا، کنترل میزان موجودی، ذخایر و غیره موجب تصمیم‌گیری بهتر مسئولان کشور در خصوص بازار کالاهای مختلف در بازه‌های زمانی متفاوت می‌شود. به‌طوری‌که با اطلاعات ثبت شده در سامانه انبارها می‌توان ضمن جلوگیری از احتکار، نزدیک‌ترین محل تأمین کالا هنگام نیاز را نیز شناسایی کرد.

طبق تکالیف تعریف شده برای انبارهای عمومی و خدمات گمرکی کشور، همه کالاهای تجاری وارداتی به انبارهای عمومی باید شناسه یکتای 14 رقمی قبض انبار سامانه جامع انبارها را اخذ کنند همچنین فقط قبض انبارهای قابل استعلام در سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا معتبرند و ملاک و مبنای عمل مراجع قضایی و دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد.

بخوانید:  رانندگان اتوبوس در انتظار افزایش نرخ بلیط