پیش‌بینی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت فرودگاه قزوین

وی ادامه داد: این شرکت در خصوص اطفای حریق، پایش، کاداستر، اسکن و نقشه‌برداری هوایی و مبارزه با آفات کشاورزی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است.



منبع

وی اضافه کرد: با دستور وزیر جهاد کشاورزی در راستای توسعه فرودگاه‌ها قرار است فراخوان بدهیم تا بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران در این حوزه در قالب قرارداد BOT مشارکت کنند.

وی با بیان این که مسوولان استان قزوین درخواست نشست و برخاست هواپیماهای مسافربری در فرودگاه‌های بخش کشاورزی را کرده‌اند، تصریح کرد: این در حالی است که طول باند فرودگاه برای هواپیماهای مسافربری با ظرفیت زیر ۵۰ نفر باید ۲.۵ کیلومتر باشد.

بخشعلی‌پور با اشاره به وظایف این شرکت هواپیمایی اذعان داشت: وظایف این شرکت در گذشته تنها در حوزه مبارزه هوایی با آفات و بیماری‌های گیاهی و برخی از فعالیت‌های کشاورزی با استفاده از هواپیماهای موجود بود، اما در چند سال پیش با تغییر در اساسنامه شرکت، فعالیت‌هایی نظیر اطفای حریق، پایش جنگل‌ها و مراتع، آمبولانس هوایی و آموزش هوانوردی، استفاده از پهبادهای کشاورزی و هواپیماهای بدون سرنشین با محوریت کشاورزی، پایش و حمل و نقل محصولات کشاورزی در راستای توسعه صنعت هواپیماهای عمومی به وظایف قبلی افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه درباره اقدامات این شرکت در حوزه کشاورزی تصریح کرد: ظرف ۵ ماهه امسال در سطح ۴ هزار هکتار عملیات سمپاشی و بذرپاشی در استان‌های گلستان و غیره انجام شده است.

بخشعلی‌پور ادامه داد: در صورت توسعه زیرساخت‌ها و تجهیز فرودگاه‌های کشاورزی برای حمل و نقل مسافر نیز، میزان سرمایه‌گذاری ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود، زیرا این اقدام به هزینه‌های جانبی مانند راه‌اندازی ترمینال بار، ترمینال مسافربری، گمرک، ایستگاه‌های پلیس و ایزوله کردن فرودگاه نیاز دارد.

بخوانید:  جمعیت جوان مولفه اصلی قدرت کشور است

مدیرعامل شرکت هواپیمایی خدمات ویژه وابسته به شرکت خدمات کشاورزی با تاکید بر توسعه و استفاده چندمنظوره از باندهای فرودگاه قزوین در حوزه وزارت جهاد کشاورزی به منظور درآمدزایی و توسعه هوانوردی گفت: رییس جمهوری نیز در سفر استانی به استان قزوین دو مصوبه در مورد توسعه فرودگاه هم برای خدمات کشاورزی و هم حمل و نقل بار و مسافر داشتند.

وی اظهار داشت: اکنون طول باند فرودگاه قزوین در بخش کشاورزی برای عملیات هوایی سمپاشی و آموزش هوانوردی ۱۳۰۰ متر است، اما طول باند برای نشست و برخاست هواپیماهای باری با قابلیت حمل و نقل محصولات کشاورزی تا وزن ۶ تن باید حداقل به ۲ کیلومتر و با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان و برای حمل و نقل محصولات تا وزن ۴۰ تن به ۴ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

وی افزود: در حال حاضر یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی درخواست اجاره ۵۰ باند خاکی و آسفالتی متعلق به وزارت جهاد کشاورزی به منظور راه‌اندازی تاکسی هوایی را ارایه داده است.

بخشعلی‌پور در همین حال به ظرفیت‌سازی و احیای فرودگاه‌های کشاورزی برای ارایه خدماتی همچون گردشگری کشاورزی و تاکسی هوایی اشاره کرد و گفت: با توسعه اساسنامه این شرکت هواپیمایی از سال قبل، زمینه برای راه‌اندازی نخستین فرودگاه تاکسی هوایی در استان قزوین را آغاز کرده‌ایم.