چندی پیش سید محسن دهنوی، نماینده مجلس در مقایسهای، قیمت یک ساعت صندلی پرواز در ایران با احتساب سوخت یارانهای، هزینههای ریالی و کیفیت پایین، را بیشتر از یک ساعت صندلی پرواز در آمریکا اعلام کرد، ولی شرکتهای هواپیمایی همچنان به دنبال افزایش قیمت بلیطها هستند.
انتهای پیام/
منبع
به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، بر اساس آمارهای منتشر شده، دولت سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میدهد تا آنها نیز بتوانند بلیط را به قیمت ارزان به مسافران اختصاص دهند. در نتیجه یارانه پرداخت شده توسط دولت اکنون قیمت هر لیتر سوخت جت ۶۰۰ تومان است که منجر به توزیع ناعادلانه یارانه انرژی به نفع پردرآمدها و شرکتهای هواپیمایی شده.
اگر یارانهای از سوی دولت داده میشود، درواقع به مردم داده شده نه به شرکتهای هواپیمایی؛ چون شرکت هواپیمایی برای اینکه سر پا باشد باید درآمدش با هزینههایش تطبیق داشته باشد و ادامه فعالیت با زیان زیاد، یک بنگاه اقتصادی را دچار ورشکستگی میکند، کما اینکه برخی از شرکتهای هواپیمایی دارای زیان زیادی هستند و در یک سال گذشته که قیمتها تغییر نکرده بود هم همه پروازهای داخلی از سوی شرکتهای هواپیمایی با زیان انجام شد.
یارانه سوخت هواپیماها باعث بحران در صنعت حمل و نقل هوایی تجاری
![یارانه سوخت هواپیما به جیب چارتری ها میرود یارانه سوخت هواپیما به جیب چارتری ها میرود](https://borna.news/files/fa/news/1402/10/18/12176371_168.jpg)
سوخت هواپیماها لیتری ۶۰۰ تومان است و باید آزاد شود
طبق برآورد مرکز آمار، هزینه سفر هوایی فقط در سبد هزینه حدود ۰.۰۶ درصد از خانوارهای ایرانی است. ۸۵ درصد از کل هزینه صرف شده برای حمل و نقل هوایی نیز مربوط به سه دهک بالای جامعه است.
هزینه سفر هوایی در ایران
![یارانه سوخت هواپیما به جیب چارتری ها میرود یارانه سوخت هواپیما به جیب چارتری ها میرود](https://borna.news/files/fa/news/1402/10/18/12176425_943.jpg)
طبق آمار بورس انرژی، قیمت صادراتی سوخت هواپیما در سال جاری حدود ۵۷.۶ سنت بر لیتر بوده که با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز دلار حواله معادل ۴۰ هزار تومان، هر لیتر سوخت هواپیما معادل ۲۲ هزار تومان ارزش دارد.
اين در حاليست که هواپيماهاي باري که نقش مهمي در صادرات و واردات کالاها و همچنين تجارت خارجي کشور دارند سوخت را به نرخ آزاد خريداري ميکنند و به همين دليل صنعت حمل و نقل هوايي تجاري کشور دچار بحران شده و بسياري از هواپيماهاي باري زمينگير شدهاند.
دولت سالانه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان، هزینه فرصت صادرات سوخت هواپیما را به هوای حمایت از اقشار پردرآمد و به کام شرکتهای هواپیمایی پرداخت میکند.
هماکنون قیمت داخلی سوخت جت لیتری ۶۰۰ تومان است یعنی به ازای مصرف هر لیتر سوخت جت، شرکتهای هواپیمایی ایرانی حدود ۲۲ هزار ۴۰۰ تومان یارانه انرژی میگیرند که سالانه رقمی معادل ۳۷ هزار میلیارد تومان است.
از طرفی ایران سالانه ۱.۶۵ میلیارد لیتر سوخت در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میدهد درحالیکه قیمت فوب آنها ۲۲ هزار تومان است.
طبق آخرین گزارش آمارنامه مصرف فرآوردههای نفتی انرژیزا میزان مصرف روزانه سوخت هواپیما در ایران روزانه بین ۴ الی ۵ میلیون لیتر است.
وی اظهار کرد: در مورد اینکه مابه التفاوت قیمت سوخت هواپیما به جیب شرکت های هواپیمایی می رود یا چارتر کننده ها باید بررسی دقیق صورت گیرد ولی در مجموع ما مخالف این نوع محاسبه برای سوخت هواپیما هستیم.
مالک شریعتی در گفت وگو با خبرنگار برنا در مورد قیمت سوخت هواپیما،گفت: سوخت هواپیما با قیمت لیتری ۶۰۰تومان به شرکت های هواپیمایی داده می شود. یعنی این سوخت با قیمت یارانه ای محاسبه می شود. این در حالی است که فقط پنج درصد مردم از هواپیما استفاده می کنند و عموم مردم از حمل و نقل هوایی استفاده نمی کنند.
اگر قرار است یارانهای در حوزه سوخت هواپیما بدهیم باید آن را صرف اعطای یارانه سوخت به هواپیماهای کارگو برای صادرات محصولات کشاورزی که فسادپذیر هستند، کنیم تا حداقل بتوانیم ارزآوری برای کشور داشته باشیم. ما سوخت هواپیما را با لیتری ۶۰۰ تومان آن هم برای مسافرت و یا توریستهای خارجی اعطا میکنیم.
یارانه سوخت در جیب شرکتهای هواپیمایی