آبادی روزافزون ایران هدف اصلی برگزاری نمایشگاه آبادیران بود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری درباره نا‌مگذاری رویداد ملی آبادیران توضیح داد: برنامه ملی آبادیران مزین به یک نام ایرانی و بومی است؛ برنامه ملی آبادیران که البته مهم‌ترین خواست و تمنای هر ایرانی وطن دوست را در دل خود گنجانده، نامی بومی و درخور شأن ایران و ایرانی برگزیده است تا اهمیت آبادی ایران عزیز را بار دیگر یادآور شود.

دهقانی ادامه داد: ظرفیتی در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود داشت و تعدادی از این شرکت‌ها، فرصت‌هایی را در مناطق محروم و کم‌تر برخوردار کشف کرده‌اند و فناوری‌هایی را توسعه داده‌اند که می‌تواند کارکرد بسیار خوبی در ایجاد اشتغال، آبادانی و خلق ارزش افزوده داشته باشند. این تعداد از شرکت‌ها شناسایی شدند و از میان آن‌ها 370 شرکت در نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا حضور یافتند. این نمایشگاه به عنوان حسن مطلع برنامه ملی آبادیران، فرصتی فراهم کرد تا ضمن معرفی بخش کوچکی از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در محرومیت زدایی، مجال و فرصت پیوند این توانمندی‌ها به استعدادها و ظرفیت‌های مناطق به اصطلاح محروم فراهم شود. چراکه باور دارم این مناطق، نه تنها محروم نیستند، بلکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خارق‌العاده‌ای را در دل خود دارند که کارکردی شدن و شکوفایی آن‌ها نیازمند توجه است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، هم‌افزا کردن بیش از 28 دستگاه، نهاد، گروه و سازمان مختلف در قالب برنامه ملی آبادیران را، تلاشی برای فراهم آوردن امکانات و فرصت‌های تسهیل‌گری کار شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق در راستای محرومیت زدایی دانست و گفت: از معاونان خود مؤکدا خواسته‌ام در این نمایشگاه حضورداشته باشند و هرکدام با تعداد مشخصی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نشست وگفت‌وگو داشته باشند تا در نهایت ضمن حل مسائل و نیازهای شرکت‌ها، راه برای نقش آفرینی پررنگ‌تر در حل مسائل مناطق محروم هموار شود.

بخوانید:  سفر معاون رئیس جمهور به قم

گفتنی است، نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا (آبادیران) با  هدف کمک به توسعه مناطق محروم از طریق معرفی ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور برای پاسخ به چالش‌ها، ایجاد اشتغال پایدار، توسعه بازار و تسهیل خرید کالا و خدمات‌ این شرکت‌ها برای محرومیت‌زدایی 23 تا 25 خردادماه 1402 از ساعت ۹ تا ۱۷ در مصلی امام خمینی (ره) پذیرای عموم علاقمندان است.

انتهای پیام/





دهقانی، نقش حمایتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان را تکلیف این معاونت در قبال پیشران‌های اقتصاد، اشتغال و آبادانی کشور دانست و گفت: معتقدم شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که حمایت و کمک واقعی از کشور را انجام می‌دهند و شأن این شرکت‌ها را بسیار بالاتر از نیاز به حمایت و کمک می‌دانم. کاری که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و سایر دستگاه‌های مرتبط باید برای این شرکت‌ها انجام دهند، کارسازی، تسهیل‌گری و انجام وظایف خود در قبال این شرکت‌ها به عنوان پیشران‌های اقتصاد کشور و حرکت دهنده به سوی توسعه و تعالی است.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری در حاشیه بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق حاضر در نخستین دوره نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا با اشاره به این‌که آبادانی و پیشرفت ایران مهم‌ترین رسالت و هدف از برگزای این رویداد ذیل «برنامه ملی آبادیران» به شمار می‌رود، ادامه داد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از زیست بوم فناوری و نوآوری ارزیابی کاملی دارد و  بخش کوچکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور که در محرومیت زدایی تجربه و توانمندی دارند، دستاوردهایشان را در قالب نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت زدا که ذیل برنامه ملی آبادیران برگزار شد، عرضه کرده‌اند.

بخوانید:  نتانیاهو باید تصمیمات تاریخی بگیرد

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع
آیا این خبر مفید بود؟

دهقانی ادامه داد: برگزیدن این نام ایرانی، نشان از هدف‌مندی، عزم، اراده و راهبرد برگزارکنندگان این برنامه ملی، برای آبادی ایران عزیز است. اگر از هر ایرانی که این وطن را دوست دارد چه در ایران و خارج از کشور سکونت داشته باشد بخواهیم خواست و دعایی را بیان کند، قطعاً ندای آباد ایران و دعای آبادی ایران را زمزمه خواهد کرد. دعای ما نیز این است که «آباد باشد ایران».

وی با بیان این‌که «توجه بخشی به استعدادهای انسانی و سرزمینی مناطق کم‌تر برخوردار» از نقاط محوری برنامه ملی آبادیران است، ادامه داد: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان پس از بررسی‌ها و نشست‌های متعدد، به این نتیجه رسیدیم که اگر یک برنامه ملی وجود داشته باشد می تواند ظرفیت‌های بکر مناطق محروم را از حیث منابع انسانی و ظرفیت‌های سرزمینی کشف و در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق قرار دهد ضمن آن‌که مجالی برای پیوند میان فناوری و نوآوری شرکت‌ها با این ظرفیت‌های بکر و بالقوه فراهم می شود، در سایه یک هم افزایی مطلوب و اثربخش، قطعاً شاهد تحولی در رفع نیازهای مناطق محروم و رونق کسب و کارهای یادشده خواهیم بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، طراحی برنامه ملی آبادیران در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همکاری دستگاه‌های مختلف و بخش‌های مردمی را نقطه عطف این رویداد دانست و گفت: مهم‌ترین رسالت این برنامه ایجاد ارتباط میان نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق با توده مردم در جای جای کشور از جنس ارتباط و تعاملی سازگار و سازنده است.

بخوانید:  وصولی 32 هزار میلیارد ریالی تعزیرات

وی افزود: از میان تمامی وظایفی که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان وظایف مختلفی در قبال این شرکت‌ها دارد، مهم‌ترین آن‌ها را توسعه بازار این شرکت‌ها می‌داند. عزم خود را جزم کرده‌ایم تا برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاقی که به سطحی از توانمندی رسیده‌اند، در شئون مختلف از حاکمیتی، سیاستی، اجرایی و انجام اقدامات تسهیل‌گرانه مانند تخصیص فضای استقرار، ایجاد بستر به اشتراک‌گذاری توانمندی چند شرکت با یکدیگر به طوری که پاسخ‌گوی مسائل و نیازهای یکدیگر باشند‌، تسهیلات مالی، کمک به سرمایه‌گذاری، معافیت‌ها، همراهی برای رسیدن به یک فناوری یا نوآوری، را محقق کنیم.

دهقانی بیان کرد: گرد هم آمدن شرکت‌ها، دستگاه‌های مرتبط و اثرگذار، سمن‌ها و گروه‌های جهادی و مردمی زیر سقف این نمایشگاه، نمایان‌گر عزم جدی بخش‌های مختلف برای رفع محرومیت و ایجاد آبادانی در نقاط مستعد و البته کم‌تر برخوردار، به کمک فناوری، نوآوری و خلاقیت است. برخی از این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند اما نقطه وصل تمامی این شرکت‌ها، توجه و تجربه فعالیت در مناطق محروم است. این برنامه افق و چشم انداز خوبی را از آن‌چه که می‌توانیم و می‌بایست انجام دهیم، به نمایش گذاشت و سال آینده باید میزان توسعه بازار در مناطق محروم، حل اشتغال این مناطق و ایجاد شور و هیجان و انرژی در همراهی مردم، مورد ارزیابی قرار بگیرد.