آرزوی یک دانشیار آمریکایی؛ امیدوارم عذاب ملکه دردناک باشد

سیاه پوستان و دیگر رنگین پوستان در سراسر جهان که تحت ظلم و ستم‌های وحشتناک و همچنین محرومیت‌های اقتصادی ناشی از سیطره استعمار بریتانیا قرار داشتند، اجازه ندارند احساساتی نسبت به ملکه الیزابت داشته باشند.

همچنین «اوجو آنیا» دانشیار دانشگاه آمریکایی «کارنگی ملون»، توییتی را منتشر کرد که بلافاصله آن توئیت حذف شد. وی در این توئیت نوشته بود: «امیدوارم که درد و رنجش، دردناک باشد». او ملکه را سلطان ارشد «امپراتوری نسل‌کش، دزد و متجاوز» توصیف کرد. همان طور که اشاره شد، توئیتر پست این دانشیار دانشگاه آمریکایی را به دلیل نقض قوانین سازمان حذف و دانشگاه نیز در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد.

با مرگ ملکه الیزابت دوم، موج انتقادات گسترده‌ای از سوی نخبگان آمریکایی نسبت به پیشینه استعماری و خشونت آمیز امپراتوری بریتانیا در کشورهای آفریقایی، آسیایی و کارائیب به جریان افتاده است.

تحلیلگران آمریکایی و همچنین بسیاری از دانشگاهیان و طیف‌های مختلف دیگر خواستار آن شده اند تا تأثیرات ماندگار سلطنت بریتانیا در نقاط مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته و با این نفوذ مقابله شود.

اگرچه با مرگ ملکه، میلیون‌ها نفر عزادار شده‌اند اما بسیاری نیز مرگ او را یادآور ماجرای تلخ استثمار خشونت‌آمیز امپراتوری بریتانیا از کشورها در طول تاریخ می بینندکه منجر به وقوع چندین دهه رنج، مرگ و ویرانی اقتصادی و اجتماعی شد. بنابراین اینک برای آنها زمان تلافی فرارسیده است تا جبران خسارت کنند.

از پنجشنبه گذشته که ملکه درگذشت تحلیلگران آمریکایی، یک دیپلمات سابق این کشور و نیز دانشگاهیان در رسانه‌های اجتماعی و فضاهای دیگر خواستار مبارزه کامل با نفوذ سلطنت بریتانیا در پرتو مرگ ملکه شده اند.

بخوانید:  با پیگیری دادستانی تهران، مطالبات کشاورزان کلزاکار خوزستانی در کمتر از ۲ هفته پرداخت شد

«ریچارد استنگل» که در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» در جایگاه معاون وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی عمومی و امور عمومی خدمت می‌کرد نیز از پوشش رسانه‌ای در خصوص مرگ ملکه انتقاد و در گفت وگو با شبکه «ام. اس. ان. بی. سی» تاکید کرد که «خانواده سلطنتی با میراث استعمار، تأثیر وحشتناکی بر بسیاری از نقاط جهان برجای گذاشته اند.»

انتهای پیام/





به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، روزنامه «گاردین» در گزارشی به بازتاب سیل انتقادات عمومی و نیز دیدگاه اساتید و کارشناسان سیاسی غرب نسبت به امپراتوری بریتانیا و استعمارگری این کشور در دوره ملکه الیزابت دوم پرداخت که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم؛

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف


منبع
آیا این خبر مفید بود؟

از طرفی «پریاموادا گوپال» استاد مطالعات پسااستعماری دانشگاه کمبریج نیز در برنامه خبری «دموکراسی نو»، سلطنت بریتانیا را «نماینده نابرابری عمیق و شدید» دانست. وی با اشاره به استعمار پورتوریکو و سایر کشورهای جزیره‌ای از سوی بریتانیا، خاطرنشان کرد: «قدرت، امتیاز و ثروت در دست عده‌ای معدود است. آنها ما را به پرستش دعوت می‌کنند و ما آن را کاملاً عادی می‌پنداریم».

خانم «مایا جاسانوف» استاد تاریخ دانشگاه هاروارد در روزنامه «نیویورک تایمز» به چند دهه اقدامات خشونت آمیز اشاره و خاطرنشان می‌کند: پس از اینکه الیزابت دوم بعد از مرگ پدرش ملکه شد چند ماه بعد، مقامات استعماری بریتانیا در کنیا شورش موسوم به «مائو مائو» را علیه رژیم استعماری سرکوب کردند. این اقدام بریتانیا به ایجاد سیستمی گسترده از اردوگاه‌های بازداشت و شکنجه، تجاوز و کشتن ده‌ها هزار نفر منجر شد. دولت بریتانیا در جریان دادخواهی بازماندگان کنیایی در نهایت ۲۰میلیون پوند پرداخت کرد.

بخوانید:  تحریم سجادی به علت تحولات مثبت و حضور پررنگ ورزش ما در جهان است