آغاز اجرای موافقت نامه تامین اجتماعی بین ایران و ترکیه

 وی با بیان این‌که قانون موافقت‌نامه تأمین‌اجتماعی فیمابین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه توسط مجالس کشورهای دو طرف به تصویب رسیده و سند ترتیبات اجرایی این موافقت‌نامه نیز 28 تیر سال گذشته به امضای طرفین رسیده است، افزود: مشمولان این موافقت‌نامه افرادی هستند که قبلاً یا در حال حاضر نزد سازمان تأمین‌اجتماعی یا سازمان‌های ذی‌ربط در کشور ترکیه، بیمه‌پرداز بوده و دارای سابقه پرداخت حق بیمه هستند.

وی همچنین گفت: با توجه به این‌که احتمال دارد سازمان محل اقامت متقاضی لزوماً با سازمان آخرین محل بیمه‏‌پردازی وی یکسان نباشد، لذا بررسی احراز شرایط برقراری و صدور حکم اولیه مستمری از جانب طرف متعاهدی خواهد بود که آخرین محل بیمه‌‏پردازی بیمه‌شده محسوب می‏‌شود.

وی کمک هزینه کفن و دفن (مراسم ترحیم) را از دیگر خدماتی برشمرد که در موافقت‌نامه تأمین‌اجتماعی میان ایران و ترکیه آورده شده است و افزود: اگر بیمه‌‏شده، در سرزمین طرف دیگر فوت کند چنین تلقی می‏‌شود که محل فوت وی در سرزمین طرفی است که آن شخص در آن سرزمین بیمه ‌شده است و بازماندگان وی استحقاق دریافت هزینه مراسم ترحیم را خواهند داشت.

به‌ گزارش خبرگزاری برنا، محمد محمدی در مورد موافقت‌نامه مین اجتماعی بین جمهوری اسلامی ایران وجمهوری ترکیه  گفت: طبق بند الف ماده 5 قانون تأمین‌اجتماعی، در مورد اتباع خارجی که در جمهوری اسلامی ایران اشتغال به‌کار دارند، چنانچه موافقت‌نامه‌های دوجانبه یا چندجانبه تأمین‌اجتماعی بین دولت متبوع آنان و دولت جمهوری اسلامی ایران منعقد شده باشد، در مورد ارائه خدمات بیمه‌ای به آنها مطابق مفاد موافقت‌نامه عمل خواهد شد.

محمدی محور اصلی موافقت‌نامه تأمین‌اجتماعی میان ایران و ترکیه را تجمیع و لحاظ کردن سوابق بیمه‌ای ذی‌نفعان نزد طرفین موافقت‌نامه در احراز شرایط جهت بهره‌مندی از مزایا و تعهدات عنوان کرد و گفت: مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان، کمک هزینه کفن و دفن، خدمات درمانی، بارداری و بیماری و نیز بیماری‌های حرفه‌ای از خدمات و مزایایی است که مبتنی بر تجمیع سوابق است که متناسب با سوابق در هرکشور ارائه می‌شود. درصورتی‏‌که به موجب قوانین هر یک از طرفین، برخورداری از مزایا مشروط به احراز سوابق بیمه‌‏ای باشد، سازمان مجری آن قانون در صورت لزوم و به‌شرط عدم همپوشانی، سوابق بیمه‏‌ای احراز شده به موجب قوانین طرف دیگر را همانند سوابق بیمه‌ای احراز شده طبق قوانین خود در نظر خواهد گرفت. در این حالت فرد بیمه‌‏شده و بازماندگان ‏باید درخواست‌های خود را برای دریافت مستمری به سازمان محل اقامت خود تسلیم کنند.

انتهای پیام/



منبع

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی همچنین گفت: با صدور بخشنامه قانون مذکور، سوابق پرداخت حق بیمه بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی نزد سازمان‌های بیمه‌ای ذی‌ربط کشور ترکیه و بالعکس، در صورت تقاضای بیمه‌شده یا بازماندگان وی پس از طی فرایندهای اجرایی مورد توافق، برای احراز شرایط برخورداری از تعهدات و حمایت‌های احصاء شده در موافقت‌نامه از سوی طرفین لحاظ خواهد شد.