آغاز فاز اجرایی پزشکی خانواده شهری در شهر آشخانه

وی با درخواست همکاری از مردم ساکن شهر آشخانه با پرسشگران، عنوان کرد: اطلاع رسانی اجرای پزشک خانواده شهری نیز از زمان اعلام طرح از اردیبهشت ماه از طریق فضاهای شهری، رسانه‌ها،  و تریبون خطبه‌های نمازجمعه این شهر و… انجام شده است.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

دکتر محمدرضا اکبری با بیان اینکه اکنون نشست‌ها و اقدامات متعددی در راستای اجرای پزشکی خانواده برگزار شده که ساماندهی تأمین و توزیع منابع اجرای پزشکی خانواده و آموزش کاردان‌های شهرستان از جمله این اقدامات است، افزود: اکنون برآورد نیروی مراقب سلامت و پزشک، جهت جذب و فراخوان عمومی برای ثبت نام واجدین شرایط، تجهیزات اداری و ساختمانی برآورد شده و جلسات متعددی نیز با محوریت طرح پزشکی خانواده با ادارات و دستگاه‌های این شهرستان برگزار شده است.

وی با اشاره به اطلاع رسانی های انجام شده، عنوان کرد: توزیع تراکت آموزشی از مزایای طرح و اطلاع رسانی درنمازجمعه و پایگاه های سلامت و همچنین نشست رسانه ای در این شهرستان با این محوریت برگزار شده است.

نازی شکرالهی افزود: همچنین افرادی که بیمار نیستند و در سلامتی کامل به ‌سر می‌برند باید به صورت دوره‌ای توسط مراقب سلامت بررسی ‌شوند. همۀ اقدامات و فعالیت‌های بهداشتی و درمانی انجام شده توسط مراقب سلامت، زیر نظر پزشک خانواده انجام می شود.

وی ادامه داد: برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، با هدف ترویج سبک زندگی سالم، شناسایی و درمان زودهنگام بیماری‌ها، آسان شدن دسترسی به خدمات تشخیصی و درمانی با کیفیت و مقرون به صرفه و ارائه خدمات سلامت بر اساس نیاز افراد، خانواده‌ها و جامعه در کشور در حال اجراست و در استان ما در شهرستان مانه و سملقان آغاز شده است.

بخوانید:  برنامه ریزی وزارت نیرو برای کاهش ناترازی برق در تابستان 1403

مدیر گروه آموزش و ارتقاء سلامت نیز گفت: در برنامۀ «سلامت خانواده» کسی که با یک مشکل سلامتی مواجه شده باید به مراقب سلامتِ خود به عنوان عضوی از تیم سلامت، در پایگاه سلامت مراجعه نماید. مراقب سلامت در صورت لزوم، وی را برای مشاوره یا درمان به پزشک خانواده ارجاع می دهد.

مهندس مرتضی حاتمی عنوان کرد: شهر آشخانه با جمعیت 26 هزار و 444 نفر به 9 بلوک تقسیم‌بندی شده است و در هر بلوک یک تیم پزشکی خانواده پیش‌بینی شده و ارائه خدمات شایسته انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، سرپرست شبکه بهداشت شهرستان مانه و سملقان با بیان اینکه عملیات سرشماری این طرح از هفته گذشته شروع شده است، افزود: سرشماری با حضور ۲۶ پرسشگر در قالب ۱۳ تیم در ۱۳ بلوک سرشماری آغاز شده است.

انتهای پیام





وی با بیان اینکه در این طرح هر پایگاه دارای یک پزشک، یک کارشناس مراقب سلامت و یک کارشناس مامایی خواهند بود، ادامه داد: اقدامات لازم برای تجهیز و تأمین نیروی پایگاه‌ها در حال انجام است و با راه‌اندازی پایگاه‌ها هر پایگاه مسئول ارائه خدمات به جمعیت یک بلوک حدود 3 هزار نفری خواهد بود.


آیا این خبر مفید بود؟

معاون بهداشت دانشگاه نیز گفت: طرح پزشکی خانواده شهری به منظور کنترل هزینه‌های ناشی از خدمات تکراری، افزایش پاسخگویی به بیمار، امکان پیگیری خدمات ارائه شده به بیمار، تشکیل پرونده سلامتی برای آحاد جامعه و افزایش امکان کنترل کیفیت خدمات و ایجاد انضباط مالی، حرکت بیمار در سطوح سه گانه نظام ارائه خدمات به شکل کاملاً هدایت شده و با محوریت پزشک خانواده انجام می‌شود.

بخوانید:  فوتسال بانوان؛ پیکان برد و صدرنشین شد

وی پیش‌بینی کرد: برنامه سرشماری ۳۰ روز به طول خواهد انجامید و پس از آن در هر بلوک با آماده شدن پایگاه‌ها ثبت‌نام از شهروندان انجام و رسما برنامه پزشکی خانواده شهری و اقدامات مرتبط صورت خواهد پذیرفت.