آلاگل، آلما گل و آجی گل تشنه اند/ خراسان شمالی حق آبه گلستان را از اترک  نمی دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از گرگان؛ حمید سلامتی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: منشأ بالای ۸۰ درصد ریزگردها در گلستان صحرای بالکان و صحرای قره قوم کشور ترکمنستان است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: گلستان ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور گرم و خشک دارد.
وی با اشاره به تغییرات اقلیمی در چند سال اخیر گفت: در گلستان ۶۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی دیم وجود دارد که با توجه به تغییرات اقلیمی سال های اخیر وضعیت این اراضی از نظر پوشش گیاهی هر روز بدتر می شود.
سلامتی بیان کرد: سالجاری برای احیا مراتع و بیابان زدایی، ۱۶ میلیارد تومان اعتبار ملی جذب شده است و همچنین ۲۵ میلیارد تومان اعتبار پروژه های بیولوژیک آبخیزداری را به سمت شمال استان هدایت کردیم.
وی گفت: برای ایجاد پوشش پروژه هایی مانند ذخیره نزولات آسمانی، تولید و کشت گیاهان مرتعی، پروژه های بیابان زدایی و پروژه های مدیریت روانآب اجرایی شد.
وی تصریح کرد: یک سوم وسعت مراتع گلستان به سمت بیابانی شدن می رود.
سلامتی افزود: تالاب های آلاگل، آلما گل و آجی گل از رودخانه اترک تغذیه می‌شوند  که به دلیل عدم تامین به اندازه حق آبه گلستان از رودخانه اترک، در اکثر مواقع خشک هستند اما اخیرا بخشی از بارندگی ها توسط آب منطقه ای به این تالاب ها  هدایت شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: جمع آوری آب های سطحی و روانآب  در بند های خاکی مراتع برای شرب دام و عملیات آبیاری دانه های کاشته شده بکار گرفته می شود و بسیار اثر گذار است.
وی تاکید کرد: اعتبارات سالجاری استان در حوزه بیابان زدایی به اندازه ۸ سال گذشته بود.
سلامتی افزود: تفاهم نامه ای با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای انجام عملیات آبخیزداری با اعتبار دو هزار میلیارد تومان منعقد شده است که ۲۵ درصد آن شامل عملیات بیولوژیک در شمال استان است.
انتهای پیام

بخوانید:  موجودات فرازمینی بر فراز اقیانوس آرام!+ عکس



منبع

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تالاب های آلاگل، آلما گل و آجی گل از رودخانه اترک تغذیه می‌شوند که به دلیل عدم تامین به اندازه حق آبه گلستان از رودخانه اترک، در اکثر مواقع خشک هستند.