آپارات و صداو سیما

دکتر امیدعلی مسعودی، رئیس هیأت مدیرۀ انجمن سواد رسانه‌ای ایران نیز دربارۀ رفع مسئولیت از آپارات به دلیل کاربر محور بودن آن، اعتقاد دارد که آپارات یک پلتفرم رسانه‌ای است و نسبت به آنچه در بسترش منتشر می‌شود، دارای مسئولیت است، این استدلال همانقدر اشتباه خواهد بود که در گذشته اگر روزنامه‌ای ادعا می‌کرد، مطالب ارسالی به این روزنامه که توسط شخص ثالثی نوشته شده است، هرمقدار هم که نادرست باشد، ارتباطی با این رسانه ندارد. اغلب کشورها در قوانین رسانه‌ای و مطبوعاتی خود، مسئولیت پایش محتوا و نظارت بر آن را متوجۀ مدیرمسئول پلتفرم می‌دانند؛ چرا که بدیهی است که انتشار هرمحتوایی در بسترهای مختلف به هرصورت باید از مسیری معین بگذرد که توسط مدیرمسئول و تیم اداره کننده تنظیم می‌شود و هیچ پلتفرمی بدون طراحی این مسیر امکان نشر محتوا را به کاربر نمی‌دهد.

 

وی در ادامه گفت: این عقلانی نیست که پلتفرمی خصوصی با چنین استدلالی اجازه دهد که کاربران هرمحتوایی را بارگذاری کند، نهاد حاکمیت نیز در همۀ دنیا بر ممانعت از اتخاذ چنین رویکردی توسط بخش غیردولتی نظارت می‌کند، برای مثال در کشوری مانند فرانسه  با وجود اینکه در ظاهر امر اصرار دارد که مطبوعات در فرانسه آزاد هستند و من یا شما اگر به این کشور مهاجرت کنیم، علیرغم اینکه خارجی هستیم، امکان انتشار روزنامه داریم اما اگر اشتباهی بکنیم حاکمیت به صورت پسینی ناظر بر فعالیت ما خواهد بود و کاملاً جدی نسبت به تخلفات رسیدگی می‌کند، این رسیدگی بعضاً منجر به محکومیت‌های میلیارد دلاری برای متخلف می‌شود که برخلاف مقررات کشور خوراکی در پلتفرم خود منتشر کرده است.

حالا آن بیاید و بگوید حواسم نبوده و کارمند کم داشتم این قابل قبول نیست اگر این کار به صرفه است ادامه دهید و چطور وقتی که شما آگهی می گیرید  و برای یک مطلبی صد مرتبه آن را می گذارید که تجاوز به حقوق کاربران است و اصلا اعلام نمی کنید که چند ثانیه آنجا تبلیغ پخش می شود آن خطا است چونمن می خواهم یک فیلم یا صحنه های گل ایران به ولز را ببینم و شما می آیید در آنجا فردی  را می گذارید که می گوید پاس گل می خواهم بدهم و آن را می خواهم ببینم اینجا هم تعرض به حقوق کاربران می شود و منتها اینجا کسی نیست که بیاید و توضیح دهد. هیچ فرقی هم نمی کند که چه رسانه ای باشد آپارات باشد و یا هر رسانه دیگر. باید اعلام کند که من می خواهم آگهی پخش کنم شما می خواهید ببینید. من نه می گویم و رد می کنم . و یا  لوکیشن ببینم چطور آن را از من می پرسید برای اینجا نمی گویید که من می خواهم آگهی پخش کنم پس پول آگهی ها چه می شود این همه درآمد دارید و حتما درآمد دارید که این همه هزینه می کنید ومدام تخلف می کنید و به دادگاه هم می روید ودوباره می آیید ودوباره همان کار را می کنید ودادگاه در مسیر بعدی جدی تر عمل کند. 

این کارشناس رسانه دربارۀ این موضوع که مدیران صباایده اعتقاد دارند که موظف به استخدام نیروی انسانی و فراهم آوردن زیرساخت‌های موردنیاز جهت پایش دائمی محتوا و بررسی حقوق مالکیت معنوی صاحب اثر نیستند، تأکید کرد: این استدلال درستی نیست، برای مثال تصور کنید، بنده یک موسسه ای را تاسیس کنم و حجم انبوهی از اطلاعات را داخل آن قرار دهم، سپس کسی ایرادی به این محتوا بگیرد و بنده به عنوان مالک پلتفرم مدعی شوم که امکان کنترل محتوا را ندارم، این فقدان کنترل شما سبب می‌شود که شما اشتباه کنید و قانون را زیر پا بگذارید. 

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره دربارۀ ادعای مدیران صباایده مبنی بر اینکه، این مجموعه غیردولتی است بنابراین دلیلی ندارد که کارمند و زیرساخت جهت تأمین دائمی منافع بخش دولتی تأمین کند، عنوان کرد: شما تصور کنید که یک ساندویچی بی تفاوت به پیدا شدن حشره در محصولات خود باشد و ادعا کند که وظیفه‌ای مبنی بر رفع این مشکل ندارد، شما این استدلال را می‌پذیرد که شلوغ بودن مغازه و هزینه‌بر بودن رعایت بهداشت، مجوزی بر ادامۀ این فرآیند باشد؟ پس چطور دربارۀ خوراک فکر که قطعاً اهمیت کمتری از خوراک جسم ندارد، چنین تصوری داشته باشیم؟!

بخوانید:  پیش بینی مارگو رابی از فروش «باربی»

اینکه آپارات یک «رسانۀ کاربر محور» است، مجوزی برای بازنشر اثر بدون مالکیت معنوی و عدم حذف چنین محتواهایی از سوی پلتفرم می‌شود؟ این کارشناس رسانه در پاسخ به این سوال تأکید کرد: معتقدم فقط در یک صورت این مسئله فاقد اشکال است اگر کاربری بخشی از برنامه‌ای تلویزیونی را منتشر کند که خود وی در آن حضور داشته است به زعم بنده این کار فاقد اشکال خواهد بود اما اگر یک برنامه تلویزیونی بدون داشتن چنین شرطی در یک رسانۀ کاربر محور منتشر شود، باید سیستم پایش پلتفرم تمهیدی برای حذف آن داشته باشد.

اگر نقد باشد اشکال ندارد ولی اگر مطلبی را کامل بخواهید پخش کنید اشکال دارد ما در دانشگاه ها مثلا در دنیا می گویند شما حق ندارید کتابی را کپی کنید اما در دانشگاه ها اشکال ندارد و قانون می گوید این مصرف دانش است ولی ما حق نداریم کتاب را بیرون دانشگاه به اسم خودمان چاپ کنیم 

بی بی سی را می گویم که اگر کسی بخوهد کامل بگذارد باید حقش را بخرد دیگر؟

بودجه عمومی صدا و سیما مثل بی بی سی می ماند و بودجه آن از عمومی تامین می شو حق کپی رایت ؟

وی افزود: برخی آثار رسانه‌ای تفاوت عمده‌ای با این رویکرد دارند، بازنشر این آثار برای مالک آن انتفاع مالی دارد و انتشارش برای مالک مزیت مادی ایجاد می‌کند، در این صورت اگر شخص یا مجموعه‌ای چنین محتوایی را بدون کسب اجازه از مالک معنوی آن منتشر نماید و سود مادی کسب کند، کار نادرستی انجام داده است و چنین رویکردی برای مالک اثر حق پیگیری‌های بعدی قانونی را ایجاد خواهد کرد.

قوه قضائیه هم از حقوق مردم دارد حقوقش را می گیرد پس قوه قضائیه نباید من را اگر خطا کردم مواخذه کند؟ این استدلال سفسطه است و منطقی نیست و استدلال باید قوی باشد و صدا و سیما از حقوق عمومی استفاده می کند و نمایندگان عموم مردم هم نظارت می کند شورای سیاستگذاری دارد صدا و سیما . 

صدا و سیما بودجه عمومی ؟

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

برش بزنند؟

 

وی افزود: چنانچه معتقد هستیم که مسئولیت این تخلف برعهدۀ کاربر است به طور طبیعی انتظار می‌رود که این کاربر به مراجعه مربوط معرفی شود تا قانون به اشتباه وی رسیدگی کند، البته این موضوع بازهم نفی کننده مسئولیت پلتفرم نیست؛ چرا که اجازۀ انتشار محتوا را بدون عبور آن از مسیر صحیح مقررات داخلی پلتفرم و ملی داده است.


آیا این خبر مفید بود؟

معاون آموزش انجمن سواد رسانه‌ای ایران اضافه کرد: فکر می‌کنم از منظر بهره‌مندی از تکنولوژی‌های روز مجموعۀ صباایده از وضعیت خوبی برخوردار است و صرفاً بیشتر نیاز به عزم جدی جهت پایش صحیح محتوا احساس می‌شود که مسائلی مانند رعایت حقوق کپی‌رایت با دقت بیشتر رعایت گردد، حتی اگر فراهم نبودن زیرساخت و نیروی انسانی کافی نیز علت این مسئله باشد به نظر بنده مسئولیت از مدیران آپارات ساقط نمی‌شود؛ چرا که این عدم رعایت حق مؤلف در پلتفرم تحت مدیریت آن‌ها اتفاق افتاده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: امروز در دنیا هرکسی مالک دارایی‌های مادی و معنوی خویس است و همۀ جهان این موضوع را پذیرفته‌اند، درست همانطور که شما این امکان را ندارید که وسایل شهروند دیگری را بدون اجازۀ وی، توسط شخص دیگری به منزل خود منتقل کنید و سپس در برابر قانون، مدعی شوید که ارتباطی به من ندارد و فرد دیگری این وسایل را به منزل من آورده است، امکان بیان چنین استدلالی را دربارۀ محتوای دیجیتال نیز نخواهید داشت.

بخوانید:  ۲۰۰ عنوان برنامه در هفته عقیدتی سیاسی سپاه قزوین برگزار می شود

بله، شما کتاب را اگر ترجمه می کنید در داخل کشور باید کسی که در آلمان یا فرانسه است حتما نظرش را جلب کنید . ما چون هنوز عضو قانون کپی رایت بین المللی نیستیم کسی نمی تواند در خارج ما را مجازات کند و عیبش این است  که دیگران استفاده می کنند و بگوییم استفاده غیر حق مولفان از مطالب ، مطالب که می رود خارج چون ما عضو آن کپی رایت بین المللی نیستیم به ما هم  حق و حقوقی هم ارائه نمی کنند. یکی از مشکلات ما این است که عض سازمان جهانی حق مولف شویم 

 

استدلال دیگری نیز از سوی مدیر صباایده مطرح شده است که منبع مالی آثار رسانۀ ملی، بودجۀ عمومی است بنابراین شاید به تعبیری صداوسیما مشمول حقوق مؤلف نمی‌شود، نظر شما دربارۀ این موضوع چیست؟ وصالی در پاسخ به این سوال عنوان کردهمانطور که پیشتر اشاره کردم، یکی از نکات حائز اهمیت در این خصوص، کسب منفعت مادی توسط بازنشر کننده است به این معنا که باید بررسی شود، فرد یا پلتفرم منتشر کننده از این کار منفعت مادی می‌برد یا چنین مسئله‌ای وجود ندارد، موضوع بعدی که باید به آن توجه کرد، هزینه‌ای است که رسانۀ ملی بابت تولید آثار متقبل می‌شود به همین جهت حق دارد که جهت بازگشت سرمایۀ خود تلاش کند.

وی ادامه داد: ما برای دفاع از حق خود از برخی پلتفرم‌ها که حق کپی رایت و پخش را رعایت نکرده یا خلاف قانون عمل می‌کنند، شکایت می‌کنیم؛ البته شکایت ما برای بار اول نیست و هر وقت منافع سازمان صداوسیما با نقض قانون نادیده گرفته شود، شکایت کرده و مرجع صالح قضایی به شکایت رسیدگی می‌کند و ما هم تابع قانون هستیم.

در داخل قانون داریم ؟

محتوای بی بی سی را می شود برداشت وا ستفاده کرد؟

بعد از این اظهارنظر مالک و بنیان‌گذار مجموعۀ صباایده (صاحب امتیاز نشان تجاری آپارات) پیمان جبلی درباره دلیل شکایت صداوسیما از پلتفرم آپارات، اظهار کرد: بخش حقوقی ما نه فقط از آپارات که از هر حوزه‌ای که قوانین را زیر پا بگذارد، شکایت می‌کند.

این حرف غیر منطقی است و مثلا زمین فوتبالی که برای دولت است و هر کسی بگوید که چون برای دولت است من هم استفاده کنم خوب این برای عمموم استو خرجچ دارد و عمومی باید از آن استفاده کنند ولی مرزی دارد و شما به چه حقی بیت المال را برداری می برید واگر شخصی بود شما می رفتید و دادگاه نظرش را جلب می کردید ولی اینجا حقوق عمومی را پایمال می کنید وبدتر است و شما می توانید پای تلویزیون برنامه هایش را ببینید اما حق ندارید برنامه های آن را بردارید و در تلویزیون خود نشان دهید.

بررسی ابعاد مختلف این اختلاف نظر حقوقی میان صدا و سیما و مجموعۀ صباایده سبب شد تا گفتگویی با دکتر امید علی مسعودی (رئیس هیأت مدیرۀ انجمن سوادرسانه‌ای ایران) و دکتر لیلا وصالی معاون آموزش این انجمن داشته باشیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

مالک صباایده اعتقاد دارد که الزامی برای فراهم کردن نیروی انسانی یا زیرساخت پایش محتوا جهت حذف هرگونه اثری از صدا و سیما که بدون حق کپی رایت منتشر شده است، برای این مجموعه وجود ندارد؛ چرا که صباایده از بودجۀ عمومی استفاده نمی‌کند که چنین خدماتی به بخش‌های عمومی ارائه دهد، چه نظری در این خصوص دارید؟ وی در پاسخ به این سوال خاطرنشان کرد: معمولاً خود رسانه‌های کاربر محور قوانینی در خصوص رعایت حقوق کپی رایت دارند که برای آن‌ها اهمیت زیادی نیز دارد به همین جهت فکر می‌کنم، مجموعۀ آپارات نیز خود مقرراتی در این خصوص داشته باشد و برائت پلتفرم از مسئولیت در این موضوع درست نیست؛ چرا که رسانۀ کاربر محور بوده است که بستر انتشار برای کاربر بوده بنابراین حتی اگر ضعف نیروی انسانی یا تکنولوژی هم وجود دارد، باید برای رفع آن اقدامات لازم انجام شود.

بخوانید:  بیانیه وزارت اطلاعات در مورد بدحالی برخی دانش آموزان تعدادی از مدارس کشور

وی در ادامه مدعی شد که در این حکم، با عدم توجه به کاربر محور بودن آپارات، مسئولیت محتواهای صدا و سیما که توسط کاربران در سایت آپارات بارگذاری شده را متوجه مدیر سایت دانسته‌اند.

 

هرچند ماجرا به همین جا ختم نشد و مدیرعامل صباایده در ادامۀ جدل مجازی با صدا و سیما اظهار کرد که صبا ایده و نشان تجاری آپارات یک مجموعۀ خصوصی است و وابستگی ساختاری به بخش‌های دولتی ندارد بنابراین وظیفه‌ای ندارد که جهت انجام این کار هزینۀ مادی و معنوی صرف کند به اعتقاد وی هرگونه حذفی باید بعد از شناسایی محتوا توسط مالک آن و نامه‌نگاری با آپارات انجام شود.

وی در خاتمه گفت: بازنشر اثری که مالک معنوی آن نیست، مضرات زیادی دارد، این موضوع برای آثار جدید از تولیدات قدیمی پررنگ‌تر نیز است، برای مثال تصور کنید که سریال‌های پر هزینه‌ای با زحمت زیاد تولید و پخش می‌شود و فرد یا پلتفرمی بدون کسب اجازه این اثر را بازنشر و کسب منفعت می‌کند یا فیلمی که تازه در سینما اکران شده است، توسط فرد یا گروهی در فضای مجازی بدون اجازۀ مؤلف پخش شود به طور قطع چنین اتفاقاتی درست نیست و سبب تضییع حقوق مادی و معنوی مالک اثر می‌شود، تولیدات صدا و سیما نیز از این مسئله مستثنی نیست و باید این مسئله نسبت به آن رعایت شود.

انتهای پیام /





من کتابم را کپی می کنم سر کلاس به دانشجویان می دهم که می خوانند و اشکالی ندارد. 

آن جا شورای نظارت دارد به شعبه های مختلف اگر خطایی کند همان جا با او برخورد می کنند ولی آپارات که شورای نظارت ندارد اگر خطا کند چه کسی برخورد می کند. بودجه عمومی دولت هم باید عمومی هم روی آن نظارت دارد دیگر.

 

که حق مولفین حفظ شود و یا کسی گفته  که فلانی حق مولفی کسی را نداده است. چه استدلالی است ، او خطا کرده است و باید بپردازد اگر کسی خطا کرد من هم باید خطا کنم

وصالی در پاسخ به این سوال که کاربر محور بودن یک رسانه می‌تواند، دلیلی بر انتشار آثار سایر مؤلفین بدون کسب اجازه از آن‌ها و نظارت بر این امر توسط سکوی انتشار باشد، عنوان کرد:  باید بدانیم که در دنیا روش متداول به این صورت است که آثار دارای حقوق مالکیت معنوی بدون کسب اجازه از مؤلف و صاحب آن قابل بازنشر نیست، مگر در صورتی که دارای حق کپی رایت نباشد، این قوانین به حدی سختگیرانه است که اگر کسی حتی یک اثر دارای حقوق مالکیت معنوی را در استوری شبکۀ اجتماعی خود منتشر کند مشمول مجازات خواهد شد و صاحب اثر امکان شکایت از وی را خواهد داشت. 

در ایران داریم و محاکمه می کنند اگر دانشجویی یک کتابی یا مقاله ای را از شخص دیگری به اسم خودش بیاورد و عرضه کند به دادگاه رفته و محاکمه می شود و جریمه می شود.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ روز دوم آذرماه بود که محمدجواد شکوری مقدم، در صفحه شخصی اجتماعی خود خبر از ابلاغ یک حکم قضایی و محکومیت کیفریش بنابر شکایت سازمان صدا و سیما داد و عنوان کرد: امروز حکم جدید کیفری بنده با شکایت شاکی همیشگی، سازمان صدا و سیما از آپارات، صادر و ابلاغ شد.

معاون آموزش انجمن سواد رسانه‌ای ایران در پاسخ به این سوال که مدیر آپارات معنقد است که بهره‌مندی صدا و سیما از بودجۀ عمومی سبب می‌شود که مسئلۀ مالکیت معنوی دربارۀ صدا و سیما مصداق چندانی نداشته باشد، نظر شما در این خصوص چیست، عنوان کرد: انتشار آثار رسانه‌ای دو کارکرد دارد، گاهی بازنشر یک اثر رسانه‌ای سبب فرهنگسازی دربارۀ یک موضوع خاص می‌شود و قصد بازنشرکننده نیز اثرگذاری فرهنگی است که معتقدم این نوع از انتشار مجدد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

چون بودجه عمومی است لازم نیست که اجازه بگیرم؟ دولت نظارت دارد دیگر.