آیا «تجرد قطعی» انتخاب جوانان است؟

بر اساس آمارهای موجود، ازدواج در ایران متناسب با جمعیت کشور افزایش پیدا نکرده و کشور ما امروزه با معضلی جدی به نام «تجرد قطعی» روبه رو ست، اصطلاحی که چندسالی می شود برای جوان هایی که دیگر امیدی به ازدواج کردن ندارند یا به واسطه مشکلات فردی، خانوادگی یا اجتماعی احتمال ازدواج برای آنها کمرنگ شده، استفاده می شود.

گروه جوانان خبرگزاری برنا برای بررسی این موضوع و چرایی گرایش جوانان به تجرد، دلایل ترس از ازدواج، و تدثیر سبک زندگی جوانان بر تمایل یا عدم تمایل آن ها به ازدواج با تعدادی از کارشناسان در این حوزه به گفت و گو پرداخته که طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.


مهدی متقی فر مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان بر این باور است که به طور طبیعی یکی از پیامدهای عدم تمایل به ازدواج، ایجاد یک سری معضلات اجتماعی است که با بالا رفتن سن ازدواج جای تأمل جدی دارد.


آیا «تجرد قطعی» انتخاب جوانان است؟

معمولاً تصمیم برای مجرد ماندن در سن های 35 تا 45 سالگی بیشتر گرفته می شود و بیش از 13 میلیون جوان ایرانی سن متناسب با ازدواج را سپری کرده و یا در حال سپری کردن آن هستند، بر اساس آمار وزارت ورزش و جوانان، حدود 25 درصد دختران در سال 91 مجرد بودند.





منبع

افزایش این پدیده در کشور ما از دهه شصتی هایی شروع شد که در دهه نود جوانانی در سن ازدواج بودند اما یا تصمیم گرفتند مجرد بمانند و یا شرایط آن ها را به سمتی سوق داد که قید ازدواج را بزنند، آمار تجرد قطعی تا قبل از انقلاب برای زنان 2 درصد و برای مردان کمتر از 2 درصد بود و اما رفته رفته این آمار کاهش یافت تا در سال 90 با آغاز تجرد در ایران رو به رو شدیم.

بخوانید:  اوقات شرعی ماه مبارک رمضان شهر ارومیه در سال ۱۴۰۲ / ۵ رمضان
چرا جوانان از ازدواج گریزانند؟

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف