آیا ردپای نفوذ در تجویز داروی اشتباه باعث مرگ «پیروز» شد؟

پیروز

پیروز از ابتدا به دلیل اینکه شیر مادر نخورده بود و همچنین به دلیل اختلالات ژنتیکی، دارای مشکلات متعددی از جمله مشکل گوارش، دفع، کمبود وزن و…، بود اما با وجود این مشکلات به کمک دامپزشکان و تیمارگران توانست ۱۰ ماه دوام بیاورد و با مشکلات دست و پنجه نرم کند.

نقش دامپزشک «ا.م» در تجویز آنتی بیوتیک

انتهای پیام/ 

پیروز

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، ساعت ۶.۴۵ دقیقه صبح روز سه‌شنبه ۹ اسفند، پیروز که تنها یوزپلنگ آسیایی حاصل از تکثیر در اسارت بود, پس از ۵ روز بستری در بیمارستان دامپزشکی مرکزی با وجود تلاش دامپزشکان و انجام انواع روش‌های درمانی مورد تأیید از جمله دیالیز صفاقی به دلیل نارسایی کلیه درگذشت.

مرادی در پاسخ به این سوال که آیا تزریق داروی اشتباه در هفته‌های اول پس از تولد پیروز باعث ایجاد نارسایی کلیوی در این حیوان شده بود یا خیر، توضیح داد: یکی از فرضیات جدی درباره عامل اولیه ایجاد نارسایی حاد کلیوی در پیروز، تزریق یک آنتی‌بیوتیک دارای عارضه به این حیوان در همان روزهای نخست انتقال او از توران به تهران است. این آنتی‌بیوتیک که توسط یکی از دامپزشکان ایرانی برای پیروز تجویز شده بود، به شدت برای کلیه یوزپلنگ سمی است. 

این دامپزشک متخصص در ادامه توضیحات خود گفت: در دو مرتبه دیگر که پیروز به عارضه حاد کلیه دچار شده بود، این حیوان را به بیمارستان دامپزشکی مرکزی انتقال نداده بودند، بلکه در مرتبه اول، آقای پیتر کالدول که از آفریقای جنوبی آمده بودند، این بیماری را تشخیص دادند و پروتکل درمانی را برای پیروز نوشتند در مرتبه دوم نیز آقای بابک باستانی، دامپزشک خود سازمان حفاظت محیط زیست این مشکل را تشخیص دادند و درمان تحت نظر ایشان انجام شد. 

بخوانید:  یکی دو بازیکن پیکان از نظر روانی آماده بازی نیستند

درحال حاضر بررسی علت اصلی نارسایی پیروز منوط به جواب آزمایشات پاتولوژی شده که جواب آن بین ۱۰ تا ۱۴ روز دیگر آماده می‌شود اما توقع از سازمان محیط زیست این است که در صورت اثبات نهایی این مسئله که داروی اشتباهی سبب نارسایی کلیه پیروز شده، از این دامپزشک شکایت کرده و مراجع قضایی نیز برخورد جدی با شخصی که باعث شد تا سرنوشت پیروز به مرگ بینجامد، داشته باشد.

پیام محبی دامپزشک مدعی شده بود “پیروز زمانی که به تهران منتقل می‌شود، داروی اشتباه به او تزریق می‌شود. متأسفانه توسط یکی از همکاران ما به صورت تلفنی یک داروی اشتباهی برای پیروز تجویز می‌شود و این دارو باعث از کارافتادن کلیه پیروز شد. پیروز زمانی که به تهران منتقل می‌شود، کاملاً سالم بوده است.”

درحالی که تصور می‌شد این مشکل از ابتدای تولد با پیروز همراه بوده اما اظهار نظر جنجالی رئیس انجمن دامپزشکان درخصوص بیماری کلیوی پیروز حاشیه ساز شد.

پیروز

 

وی در ادامه توضیح داد: در دو مرتبه قبلی، روند درمانی پیروز یک بار تحت نظر آقای کالدول و یک بار نیز تحت نظر آقای باستانی پیش رفت. در مرتبه سوم نیز که پیروز به بیمارستان دامپزشکی مرکزی منتقل شد، ما تمام اقدامات درمانی این حیوان را با مشورت آقایان کالدول و باستانی پیش بردیم. 

نارسایی حاد کلیه

نقش تزریق آنتی‌بیوتیک اشتباه در ایجاد نارسایی حاد کلیوی


آیا این خبر مفید بود؟

 





بخوانید:  اجرای 140 گام برای پایداری برق در سال آینده/ برخورد قاطع با استخراج غیر مجاز رمز ارز

دامپزشکان علت مرگ پیروز را نارسایی کلیه اعلام کرده‌اند که به دلیل این نارسایی، سموم مختلف در خون پیروز جمع شده و ارگان‌های مختلف بدن او را با مشکل مواجه کردند.

پس از این تجویز اشتباه و روشن شدن ابعاد زیان بار آن، سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم به حذف «ا.م» از لیست دامپزشکان مشاور و معتمد «پیروز» گرفت.

در روزهای اولی که پیروز به تهران منتقل شده، دامپزشکی به نام «ا.م» که سابقه خوبی نیز درخصوص «دلبر» و «کوشکی» نداشته است، یک داروی آنتی‌بیوتیک به اشتباه برای پیروز تجویز کرده که به احتمال زیاد، این دارو سبب نارسایی کلیه پیروز شده است.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

چند روز بعد از این تجویز غلط، زمانی که دکتر «پیتر کالدول» برای معاینه پیروز به تهران می‌آید، او نیز تجویز این آنتی‌بیوتیک را اشتباه اعلام کرد و از تصمیم این دامپزشک انتقاد می‌کند.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی ادامه داد: پیروز عارضه کلیوی را در موارد گذشته نیز نشان داده بود، اما به صورت مادرزادی به چنین عارضه‌ای دچار نبوده است. یکی از مشکلاتی که می‌تواند باعث ایجاد نارسایی حاد کلیه شود، این است که حیوان به هر دلیلی نتواند ادرار انجام دهد، مثلا مجرای ادراری بر اثر سنگ ادراری یا شکستگی بسته شود و ادرار داخل مثانه باقی بماند، در چنین شرایطی ادرار به سمت کلیه‌ها بازمی‌گردد و می‌تواند عملکرد کلیه را تحت تاثیر قرار دهد و چنین عارضه‌ای را ایجاد کند. این مشکلی بود که در مرتبه سوم درباره پیروز با آن مواجه بودیم. 

بخوانید:  انتشار تصاویر جدید «جیمز وب» از «نپتون»

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تاکید کرد: زمانی که آقای کالدول به ایران آمدند، وقتی دیدند که پیروز در حال درمان با این آنتی‌بیوتیک است، بلافاصله دستور دادند که این دارو باید قطع شود، چراکه تشخیص ایشان، ایجاد نارسایی حاد کلیه بر اثر تزریق این داروی خاص بود.