آیا نبودِ آب پشت “سد انحرافی کمال‌خان” ملاک خشکسالی رود هیرمند است؟!

 





استاد دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: مگر ملاک خشکسالی، نبودِ آب پشت سد انحرافی کمال‌خان است؟! سؤالی که طرح می‌شود این است؛ چرا برای اثبات این ادعا حجم آب پشت سد کجکی اعلام نمی‌شود؟ چرا با اینکه معاهده 1351 ملاک سال نرمال را مشخص کرده است مسئولان و متخصصان افغانستان چه در زمان غنی و چه در زمان طالبان از قبول و بازدید از ایستگاه سر باز می‌زنند؟

به گزارش برنا؛ پس از تأکید رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان بر پرداخت حقابه ایران از رودخانه هیرمند توسط افغانستان، هیئت حاکمه این کشور بیانیه‌ای را منتشر کرد که بر پرداخت حقابه ایران طبق معاهده 1351 متعهد است و تنها خشکسالی است که باعث عدم پرداخت حقابه شده است و نه انحراف آب در سد کمال‌خان!

میان‌‌آبادی خاطرنشان کرد: لذا راه مواجهه صحیح و منطقی با مسئله، بیانیه نیست؛ بلکه همان راه‌کارهای علمی است که افغانستان تاکنون از قبول انجام آن سر باز زده است.



آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

آیا نبودِ آب پشت "سد انحرافی کمال‌خان" ملاک خشکسالی رود هیرمند است؟!

استاد دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با ادعای افغانستان مبنی بر خشکسالی رود هیرمند گفت: سازه کمال‌خان یک سد انحرافی است و بر این اساس، نبود آب پشت یک سازه انحراف آب با حجم مخزن بسیار کم، دلیل علمی و کارشناسی برای اثبات خشکسالی نیست.





منبع

منبع: تسنیم

در این بیانیه تأکید شده است که اکنون هیچ آبی پشت بند کمال‌خان وجود ندارد!


|