اثبات خیانت زن، شوهر را از بار مهریه و تعهدات مالی خارج می‌کند؟

اقرار: به معنای پذیرش و تأیید جرم توسط خود متهم است. اگر زن به خیانت خود به همسر اقرار کند، این موضوع اثبات می‌شود. البته باید توجه داشت که اقرار باید با رضایت و بدون اجبار و تهدید باشد و در حضور قاضی صورت گیرد.

  • پیامدهای حقوقی: اگر خیانت زن اثبات شود، وی حقوق مالی خود را از دست می‌دهد. به عبارت دیگر، شوهر می‌تواند از پرداخت مهریه، نفقه، شرایط ضمن عقد و سایر تعهدات مالی خلاص شود. همچنین شوهر می‌تواند از زن طلاق بگیرد و حضانت فرزندان را نیز بگیرد. در عین حال زن نمی‌تواند از شوهر خود مطالبه‌های مالی داشته باشد و باید به شوهر خود جبران خسارت دهد.

  • پیامدهای قضایی: اگر خیانت زن اثبات شود، زن از حقوق قضایی خود محروم می‌شود. به عبارت دیگر، زن نمی‌تواند در دادگاه‌های قضایی به عنوان شاکی، مدعی، دفاع، شهادت، قسم و سایر حقوق قضایی اقدام کند.

  • کلام آخر 

    اما گاهی اوقات ممکن است در رابطه زناشویی، بحران‌ها و اختلافاتی پیش بیاید که منجر به دوری زوجین از یکدیگر شود. گاهی این بحران‌ها به حدی زیاد می‌شود که یکی از طرفین به خصوص زن به همسر خود خیانت و با شخص دیگر رابطه نامشروع برقرار کند. خیانت به همسر یک جرم کبیره محسوب می‌شود که در قانون مجازات اسلامی به شدت محکوم شده است. همچنین خیانت به همسر باعث شکست خانواده، اختلال در نظام جامعه و پخش فساد می‌شود.

    حقوق مالی زن در قانون حقوقی کشورمان شامل موارد زیر است:

    • خیانت زن پیامدهای حقوقی، کیفری و قضایی دارد که به شرح زیر است:

      • با توجه به مطالب گفته شده می‌توان گفت که خیانت زن یک جرم بزرگ است که نه تنها برای زن بلکه برای شوهر، فرزندان، خانواده و جامعه پیامدهای سنگینی دارد. خیانت زن باعث می‌شود حقوق مالی، کیفری و قضایی وی نابود شود. لذا باید از این جرم اجتناب کرد و در صورت بروز آن، به راه‌های قانونی و شرعی برای اثبات و رفع آن پناه برد.

        پیامدهای کیفری: اگر خیانت زن اثبات شود، زوجه به حد زنا محکوم می‌شود. حد زنا به معنای سنگسار کردن زن می‌باشد که در قانون مجازات اسلامی به عنوان مجازات الهی برای جلوگیری از فساد در جامعه تعیین شده است.

      • نفقه: شامل همه نیاز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍های متعارف و متناسب با وضعیت زن است که شوهر باید آن را تأمین کند. نفقه شامل مسکن، پوشاک، غذا، اثاثیه منزل، هزینه‌های درمان و سایر نیازهای زن است. در واقع نفقه یک حق قانونی است که زن در ازدواج به دست می‌آورد و شوهر باید به آن پایبند باشد.

      • مهریه: یک مقدار مالی می‌باشد که مرد در عقد نکاح برای زن تعیین می‌کند و بر عهده او است که آن را به زوجه بپردازد.

      • ازدواج یکی از مهم ترین روابط اجتماعی است که بر پایه عشق، احترام، وفاداری و تعهد بنا می‌شود. این رابطه با انعقاد عقد نکاح آغاز و با فوت یکی از طرفین یا طلاق پایان می‌یابد. در عقد نکاح، زوجین به یکدیگر حقوق و تکالیف مختلفی را می‌دهند که باید به آن‌ها پایبند باشند و یکی از آن‌ها، حق مالی زن است که شامل مهریه، نفقه، شرایط ضمن عقد و سایر تعهدات مالی می‌شود. این حقوق و تکالیف به منظور حفظ حرمت، عزت و امنیت زن در خانواده و جامعه تعیین شده‌اند.

    حمل: به معنای باردار شدن زن از شخص دیگر غیر از همسر است که به واسطه آن می‌توان خیانت زن را ثابت کرد.

  • برای اثبات خیانت زن، باید از یکی از روش‌های زیر استفاده کرد:

    • برای بسیاری از مردان که با خبر می‌شوند همسرشان به آن‌ها خیانت کرده است، سؤالی پیش می‌آید که آیا با اثبات خیانت زوجه، می‌توانند از پرداخت حقوق مالی زن خلاص شوند؟ یا این‌که آیا با اثبات خیانت زن، مطالبات مالی زوجه باطل می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم به این سؤالات پاسخ دهیم و راه‌های اثبات خیانت زن را بیان کنیم.

      حقوق مالی زن

      شهادت: به معنای گواهی دادن درباره جرم یا حقوق خود یا دیگران است. برای اثبات خیانت زن، باید چهار شاهد عادل و عاقل و بالغ و مسلمان باشند و در یک جلسه قضایی به صورت یکسان و بدون تضاد و تغییر درباره خیانت زن شهادت دهند.

    • در صورتی که قصد دریافت مشاوره تخصصی در رابطه مسائلی هم‌چون مهریه دارید و یا می‌خواهید از خدمات یک وکیل مهریه بهره‌مند شوید، پیشنهاد می‌کنیم که با مشاورین و وکلای مجرب دادسو از طریق شماره تماس درج شده در سایت موسسه در ارتباط باشید.



  • منبع

    فحشاء: به معنای رفتار نامشروع جنسی است و اگر ثابت شود که زن با شخص دیگر رابطه نامشروع دارد یا در مکان‌های عمومی یا خصوصی اقدام به رفتار فحشاء می‌کند، خیانت زن اثبات می‌شود.

    پیامدهای خیانت زن

    سایر تعهدات مالی: شامل تعهداتی است که زوجین در طول زندگی مشترک یا در هنگام جدایی به یکدیگر می‌دهند. این تعهدات می‌توانند در خصوص پشتیبانی از فرزندان، پرداخت بدهی‌ها، اشتراک در درآمدها و سود‌ها باشند.

    اثبات خیانت زن

    شرایط ضمن عقد: شامل تعهداتی است که زوجین در عقد نکاح به یکدیگر بدهند و باید به آن‌ها عمل کنند. این تعهدات می‌توانند در خصوص حقوق و تکالیف زن و شوهر، حضانت فرزندان، تقسیم اموال و سایر مسائل باشند. شرایط ضمن عقد باید با قانون و شرع منافات داشته باشند و با رضایت دو طرف تعیین شوند.