اجرای 180 هزار مترمربع فضای سبز/ ضرورت تخصیص سهم فضای سبز کرمان از پساب فاضلاب

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سعید شعرباف، با اشاره به ساختِ پارک‌های «همای و همایون»، «نسترن»، «شهید همت»، «هفت‌باغ»، «جماران»، «کودک»، «شهید سلیمانی»، «زائر شهید»، «حضرت خدیجه»، «پانصد دستگاه» و پارک جنب «مسجدالمعین» گفت: در یک‌سال اخیر، 23 هزار مترمربع پارک و فضای سبز به بهره‌برداری رسیده و 180 هزار مترمربع پارک و فضای سبز با پیشرفت بیش از 50 درصد در حال اجراست.

شهردار کرمان یادآور شد: باید یک منبع ثابتی برای تأمین آب موردنیاز فضای سبز داشته باشیم؛ به‌خصوص که با اجرای پروژۀ فاضلاب، آب‌های زیرسطحی کمتر خواهد شد و برخی از چاه‌هایی که برای آبیاری استفاده می‌کنیم، دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

شعرباف، با اشاره به اینکه در تمام شهرهای ایران سهم مشخصی از پساب فاضلاب به میزان 30 تا 40 درصد که به‌راحتی تصفیه می‌شود، برای پایداری فضای سبز در اختیار شهرداری‌ها قرار دارد، تصریح کرد: متأسفانه در کرمان با قراردادی که برای اجرای فاضلاب شهری بسته شده، این موضوع نادیده گرفته شده است.

شهردار کرمان افزود: در حال حاضر، در قالب هشت پروژۀ فضای سبز، حدود 50 هزار مترمربع فضای سبز جدید اغلب در نقاطی که سرانۀ فضای سبزشان کم بوده، در حال اجراست.

وی افزود: پروژۀ فاضلاب کرمان بسیار لازم و حیاتی است و کاری که انجام شده، جهادی و قابل تقدیر است، اما نباید باعث شود سهم شهرداری از پساب فاضلاب داده نشود.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: پروژۀ فاضلاب کرمان با بخش خصوصی است و در قرارداد به‌ازای ایجاد شبکۀ فاضلاب که هزینۀ چند هزار میلیارد تومانی دارد، کل فاضلاب کرمان را در اختیار این مجموعه قرار داده‌اند و هنگام بستن قرارداد به سهم فضای سبز شهری بی‌توجهی شده است.

بخوانید:  باید قوی تر شویم/ با تیم ملی تعامل می کنیم

وی، با بیان اینکه امیدواریم با انتقال و ترکیب آب، بتوانیم EC آب را پایین بیاوریم و گونه‌های فضای سبز بهتری داشته باشیم، مشکل دیگر را نبود آب در برخی مناطق بیان کرد و افزود: شبکۀ آب خام کرمان در حال تکمیل است و می‌توانیم از جاهایی که چاه‌هایی با آب مناسب دارد، آب را به‌صورت زیرسطحی به نقاطی که مشکل آب داریم، انتقال دهیم.

شعرباف افزود: طبق قانون هوای پاک، وزارت نیرو مکلف است برای رسیدن به سرانۀ 15 متر فضای سبز، آب موردنیاز را از هر منبعی که امکانپذیر باشد، تأمین کند.

وی همچنین یکی از مشکلات فضای سبز کرمان را توزیع نامتوازن آن دانست و گفت: سرانۀ فضای سبز در کرمان نزدیک به استاندارد است، اما با توزیع نامتوازن فضای سبز مواجه هستیم که بر همین اساس، در یک سال اخیر فضاهای سبز جدید در نقاط پراکنده و مختلف شهر اجرا شده و یا در حال اجراست.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع انتهای پیام





شهردار کرمان افزود: به این ترتیب، آبیاری تانکری حذف می‌شود و می‌توانیم آب باکیفیت‌تری به برخی مناطق برسانیم و تا حدی مشکل آب را در مناطق غربی شهر حل کنیم.

وی ادامه داد: این میزان پساب باید در اختیار فضای سبز شهر کرمان قرار گیرد؛ اگر این مشکل حل نشود، در سالیان آینده فضای سبز شهر کرمان را از دست خواهیم داد.

شعرباف، درخصوص تأمین آب فضای سبز شهر کرمان نیز بیان کرد: یکی از مشکلات در فضای سبز کرمان، تأمین آب است؛ وضعیت شوری و EC آب در برخی مناطق به‌ویژه غرب شهر بسیار بالاست و حتی 5000 و 6000 است؛ یعنی درواقع برای آبیاری، از آب شور استفاده می‌شود که کیفیت فضای سبز را پایین می‌آورد.

بخوانید:  ناکامی ملوان در غلبه بر قعرنشین و فرار شمس آذر از شکست در تهران/ گل‌گهر ترمز مس رفسنجان را کشید


آیا این خبر مفید بود؟