احقاق حق آبه هیرمند وظیفه دستگاه دیپلماسی است

امیر عبداللهیان با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر انجام وظایف توسط دستگاه دیپلماسی کشور اذعان کرد: وزارت خارجه نباید معطل آب دریای عمان و چاه ژرف که بر عهده سازمان دیگری است باشد بلکه باید پیگیر حقابه ایران تا حصول نتیجه خواهد بود.





منبع

وی افزود: در گفتگو با سرپرست وزارت امور خارجه هیأت حاکمه افغانستان بر رهاسازی آب توسط افعانستان برای بازشدن یک صفحه روشن و مثبت در روابط ما با افغانستان فعلی تاکید شد.


وی با اشاره به سومین اقدام صورت گرفته توسط هئیت حاکم افغانستان تصریح کرد: به دلیل فاجعه ای که در سال قبل پیش آمد و آب به سمت گودزره منحرف شد، دولت ایران پیشنهاد کرد؛ مسیر انحرافی بسته شود که هئیت حاکم موقت افغانستان مسیر انحرافی را با ایجاد بندهایی مسدود کرده است. وی با اشاره به آخرین تماس تلفنی با سرپرست وزارت خارجه افعانستان قبل از سفر به استان اذعان کرد: در این گفتگوی تلفنی طرف مقابل اعلام کرد در سد کجکی آب نیست که دریچه سد را باز کنند.


وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه تعداد زیادی از کشورها منتظر نحوه ارتباط ایران با هئیت حاکم بر افغانستان هستند، اذعان کرد: ما به صراحت به هیئت موقت حاکم بر افغانستان اعلام نمودیم که افغانستان متعلق به همه افغانها و همه اقوام است و بایستی همه اقوام افغانی در آینده این کشور نقش داشته باشند.

بخوانید:  واژگونی پرادو در آزادراه کرج-قزوین یک‌ کشته برجای گذاشت

وی افزود: وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور است که موضوع حقابه را پیگیری کند حتی اگه تمام پروژه‌های آبرسانی به نتیجه مثبت برسد. وی اذعان کرد: وزیر نیرو هم شخصاً به افغانستان سفر نموده و هم با هیئت‌هایی که در ایران حضور پیدا کردند گفتگو کرده تا بتوانیم حقابه هیرمند را تامین نماییم. وی با اشاره به اینکه اولین قدم قبول معاهده توسط هیئت حاکمه موقت بود، افزود: دومین اقدام نیز پذیرش و اعلام حقابه ایران در رسانه های جمعی بود، که خوشبختانه هر دو انجام شده است.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

وی با اشاره به ادعای طرف افغانستانی در زمینه نبود آب در سد کجکی گفت: جهت پاسخگویی به افکار عمومی باید خبرنگاران و تیم فنی جهت بازدید از این سد و ارائه گزارش به مردم ایران حضور یابند و یا از طریق ماهواره میزان آب موجود در سد کجکی مورد سنجش قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در این گفتگوی تلفنی به طرف مقابل اعلام شد؛ طبق معاهده ۱۳۵۱ ملاک این است که یک تیم فنی مشترک ایرانی و افغانستانی در زمینه وجود آب در پشت سد کجکی تحقیق و اعلام نظر نمایند.

به گزارش خبرگزاری برنا از سیستان و بلوچستان ، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به سیستان و بلوچستان در نشست تسریع در روند پیگیری حق آبه هیرمند که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی از معتمدین سیستان برگزار شد، اظهار داشت: صراحتاً می‌گویم از ابتدای کار دولت دکتر رئیسی یکی از دغدغه ها حل مسئله آب هیرمند بوده و رئیس جمهور در جلسات مختلف هم به وزارت خارجه و هم به وزارت نیرو پیرامون اهمیت از دست ندادن زمان تاکید کرده است.

بخوانید:  موافقت رئیس کل دادگستری قم با مرخصی منتهی به آزادی ۸ زندانی