احیای شورای عالی سازمان تأمین اجتماعی مهمترین خواسته کارگران/ ۶۰ درصد حوادث ساختمانی کشور سقوط از ارتفاع است .

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار بیان کرد: در این ماده آمده شورای عالی کار همه‌ساله موظف است حداقل مزد کارگران را با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود، تعیین کند؛ اما آیا در چند سال گذشته این اقدام در خصوص ماده ۴۱ قانون کار انجام شده و به اندازه تورم افزایش داشته است؟

وی اضافه کرد: کمیته شورای عالی کار سبد معیشت خانوار در سال جاری را ۱۸ میلیون تومان مشخص کرده اما دستمزد کارگران ۶ میلیون تومان است که نشان می‌دهد این رقم پاسخگوی زندگی نیست و امیدواریم مجلس به این نکته نیز توجه ویژه داشته باشد.

وی افزود در استان مرکزی نیز حادثه سقوط از ارتفاع در بین کارگران ساختمانی بسیار شایع است که در هفته گذشته نیز یک دومورد رخ داده است .

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: در این ماده به صراحت آمده است که در کارهایی که طبع آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود.

قیاسی خاطرنشان کرد: ماهیانه به طور متوسط حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار حادثه کارگری داریم که تقریباً نیمی از آن منجر به فوت و نقص عضو می‌شود.

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با اشاره به آمار بیمه کارگران ساختمانی ادامه داد: ۵۰۰ هزار نفر در کشور در صف بیمه هستند که حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر متعلق به استان مرکزی است.

بخوانید:  بهبود تجهیزات صوتی با گرافن

عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور با بیان اینکه بالای ۶۰ درصد از حوادث ساختمانی مربوط به سقوط کارگران از ارتفاع است خاطرنشان کرد: در یک سال و نیم گذشته کلاس‌ها و آموزش‌های مهارت برگزار شده و در این مدت حوادث ساختمانی بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: هنگامی که کارگر امنیت شغلی نداشته باشد راندمان کار و بهره‌وری و تولید کاهش پیدا کرده و به تبع آن سودآوری شرکت و یا کارخانه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد که این امر موجب آسیب زدن هم به کارفرما و هم به کارگر می‌شود.

قیاسی گفت: بحث دیگری که در ماده ۴۱ قانون کار مغفول مانده این است که حداقل دستمزد کارگران نسبت به تورم سال گذشته تعیین می‌شود که باید در این خصوص نیز چاره‌اندیشی شود.


آیا این خبر مفید بود؟

وی با بیان اینکه برخی از موارد این قانون برای کارگران حائز اهمیت است افزود: امروز باید نمایندگان مجلس و دولت به ماده ۷ قانون کار که در خصوص قراردادها و امنیت شغلی است نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

وی با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۹ حدود یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار نفر کارگر ساختمانی در کشور بیمه شده بودند که این رقم هم‌اکنون به ۷۵۰ هزار نفر رسیده است، افزود: در استان نیز ۱۶ هزار و ۳۵۰ کارگر نیز بیمه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مرکزی، علی قیاسی عضو هیات مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور درگفتگوی اختصاصی گفت : قانون کار در ایران به نوعی یکی از مترقی‌ترین قوانین حال حاضر دنیاست؛ پس از کش و قوس‌های فراوان که بین مجلس و شورای نگهبان در سال ۶۹ در خصوص قانون کار و تصویب آن پیش آمد در نهایت این قانون توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و ابلاغ شد.

بخوانید:  سال ۱۴۰۲ سال تداوم تلاش مضاعف و شبانه‌روزی دولت برای خدمتگزاری است/ تاکید بر بسیج همه ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق شعار سال ۱۴۰۲

قیاسی بیان کرد: در شرکت‌هایی در استان کارگرانی وجود دارند که حدود 20 سال سابقه کار دارند اما همچنان با آنها قرارداد یک ساله و کوتاه‌مدت بسته می‌شود که این کار هم برای کارفرما و هم کارگر منفعتی ندارد.

 





عضو هیأت مدیره کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: احیای شورای عالی سازمان تأمین اجتماعی که شامل ۳ کارگر، ۳ نفر نماینده کارفرما و ۳ نفر نماینده دولت می‌باشد مهمترین خواسته کارگران است.