ادعای رسانه انگلیسی درباره نقش عربستان در انتقال پیام بین ایران و آمریکا

بر پایه این گزارش، ارتباطات میان ایران و آمریکا در درجه اول بر کاهش تنش‌ها و جلوگیری از تشدید آن در منطقه متمرکز بوده است.

میدل‌ایست‌آی به نقل از منبع خود نوشت: تهران به آمریکا نسبت به عواقب احتمالی جنگ اسرائیل علیه غزه که تاکنون ۲۴ هزار کشته برجای گذاشته، و احتمال افزایش تنش‌های منطقه‌ای به سطح غیرقابل کنترل، هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» امروز (شنبه) در گزارشی ادعا کرد: مقامات بلندپایه ریاض در انتقال پیام‌ها میان ایران و آمریکا و کاهش تنش‌ها بر سر جنگ اسرائیل علیه غزه نقش بسزایی داشته‌اند.

انتهای پیام/



منبع

بر اساس این گزارش، این روند در نوامبر (آبان/آذر) آغاز شد، زمانی که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نشست اضطراری سران در ریاض درباره جنگ غزه با حضور رهبران سازمان همکاری اسلامی (OIC) و کشورهای اتحادیه عرب شرکت کرد.

این پایگاه خبری در ادامه ادعا کرد که «عربستان سعودی به عنوان پل ارتباطی میان طرفین در کنار عمان، قطر و سوئیس که گهگاه نماینده دیپلماتیک آمریکا در تهران هستند، عمل کرده است. از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ( ۱۵ مهرماه) و آغاز جنگ غزه، این چهار کشور بارها مجبور بوده‌اند به عنوان میانجی کار کنند.»

میدل‌ایست‌آی به نقل از منبعی در ایران که نام وی را اعلام نکرده، مدعی شد که «امیرعبداللهیان [در این نشست] پیامی برای آمریکا به همراه داشت که مقامات سعودی به این کشور بدهند و پس از آن سعودی‌ها این پیام را به مقامات ارشد واشنگتن رساندند.

بخوانید:  روال عادی انجام پذیرش مسافرین در فرودگاه مهرآباد