ارتقای ایمنی در فولاد مبارکه به روایت آمار



با توجه به اهمیت موضوع ایمنی، در این جلسه معاونان بهره‌برداری و سرمایه‌های انسانی و سازماندهی، مدیران ارشد تولید و خدمات فنی و پشتیبانی، مشاور مدیرعامل در حوزه سرمایه‌های انسانی و مسوولیت‌های اجتماعی، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، مدیران و رؤسای نواحی بهره‌برداری و پشتیبانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، کارشناسان، مشاوران و تکنسین‌های ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و بازرسان ایمنی مرکز حضور داشتند.

معاون بهره‌برداری شرکت در این نشست، ضمن تشکر از اقدامات صورت‌گرفته در حوزه ارتقای ایمنی شرکت و گزارش‌های ارائه‌شده در جلسه کمیته حفاظت فنی و بهداشت‌کار، در بیاناتی به اهمیت مقوله ایمنی از نگاه مدیریت عالی شرکت پرداخت و بر اهمیت رشد و تعالی فرهنگ ایمنی کارکنان، تقویت فرهنگ ایمنی کارکنان، تلاش ایمن برای افزایش کیفیت و کمیت تولید و لزوم دست‌یابی به نتایج و شاخص‌های برتر در حوزه ایمنی تأکید کرد.

غلامرضا سلیمی در ادامه به اهمیت و جایگاه ویژه پیمانکاران در دست‌یابی به اهداف ایمنی سازمان اشاره کرد و ایجاد یک رویه و نگاه سیستمی به فعالیت‌های پیمانکاران شرکت در حوزه ایمنی را خواستار شد.

وی در همین زمینه، ترویج فرهنگ آموزش و یادگیری، انتقال تجربه کارکنان امانی به پیمانکاران، ارتقای روند فعالیت‌های این بخش و سیستماتیک ساختن فرایندهای کاری و ایمنی نزد همکاران پیمانکار هم‌راستا با کارکنان بهره‌برداری را مورد تأکید قرار داد.

معاون بهره‌برداری از تحول در نگاه کارکنان به مقوله ایمنی و نگاه تحولی در انجام همین فعالیت‌های تکراری به‌عنوان عنصری ارزشمند در جهش تولید و افزایش بهره‌وری یاد کرد.

وی در ادامه، ضمن تأکید به اهمیت نوآوری در انجام فعالیت‌های سازمان در مسیر بهبود نتایج ایمنی اظهار کرد: اگر نوآوری با مدیریت تغییر (MOC) و مدیریت ریسک همراه نباشد، شاهد حوادث جبران‌ناپذیری خواهیم بود؛ به‌ویژه اینکه تجربه به ما ثابت کرده نوآوری بی‌هدف نمی‌تواند سودمند باشد.

بخوانید:  محمدرضا مرادی «افسانه کوه ننوک» را تولید کرد

به گفته سلیمی، فولاد مبارکه همواره طلایه‌دار نوآوری و خلاقیت در میان سایر صنایع کشور بوده است؛ اما نباید فراموش کرد که این خلاقیت باید همواره در جهت بهبود شرایط محیط کار و افزایش بهره‌وری باشد و ریسک جدید به شرکت تحمیل نکند. در این خصوص، لازمه انجام تغییرات، توجه به مقوله مدیریت تغییر و مدیریت ریسک است.

وی خاطرنشان کرد: تولید ایمن و رکوردهای حاصل‌شده در فروردین‌ماه با خلق روزهای بدون حادثه (FR=۰-SR=۰) و دست‌یابی به این سطح کیفیت و کمیت در فضایی ایمن بسیار غرورآفرین و نشانه بلوغ فکری و عملکردی کارکنان فولاد مبارکه و پیمانکاران در قسمت‌های مختلف است.

معاون بهره‌برداری عمل به تصمیمات اتخاذشده در کمیته ارتقای ایمنی و انجام طرح‌های واکنش سریع در شرایط اضطراری را لازم دانست و گفت: نواحی بهره‌برداری، پشتیبانی و اجرای پروژه‌های توسعه باید به این مهم توجه کافی داشته باشند و اقدامات مقتضی جهت افزایش میزان آمادگی، مقابله و بازتوانی در شرایط اضطراری فرایندهای خط تولید را عملیاتی کنند؛ ضمن اینکه گزارش انجام اقدامات کنترلی، پیشگیرانه و اصلاحی باید به‌صورت هفتگی به واحد HSE ارسال شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت افزایش میزان آمادگی برای مقابله با شرایط اضطراری ممانعت از رفتارهای شتاب‌زده و بدون برنامه‌ریزی که از آن به‌عنوان «مدیریت زلزله‌ای» یاد می‌شود و همچنین مراقبت از کارکنان و تجهیزات حیاتی خط تولید را خواستار شد.



منبع