ارزش سهام عدالت امروز اعلام شد

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌ های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

محمد باغستانی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در زمینه سهام عدالت متوفیان می‌گوید: پیش‌بینی‌ها و هماهنگی‌ها نشان می‌دهد که بتوانیم سامانه انتقال سهام عدالت به وراث را تا شهریور ۱۴۰۱ کلید بزنیم.

درواقع، بازگشایی نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی زمانی رخ می‌دهد که مجامع این شرکت‌ها به درستی برگزار شود و در مورد سهامداران عدالت با روش مدیریت مستقیم نیز، سازمان بورس و اوراق بهادار باید تعیین تکلیف کند. مرجع اصلی تعیین مقررات سهام عدالت، شورای عالی بورس بوده و از ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۰ به بعد، هیات مدیره آن دسته از شرکت‌های سهام عدالت استانی که مجامع آنها برگزار نشده است، از سوی شورای عالی بورس تعیین می‌شود.

لازم به ذکر است که سال گذشته، مجامع نوبت اول برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد، اما به حد نصاب نرسیدند. یعنی ۵۰درصد به علاوه یک سهم در مجمع حاضر نشدند. بنابراین، این مجامع به نوبت دوم رسید.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد ۴ درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

بخوانید:  توقیف یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در آب های خلیج فارس

ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، در سال 1401، انجام شد. بابت اینکه جاماندگان سهام عدالت به کجا مراجعه کنند، واگذاری این سهام، به صورت اینترنتی، از طریق سامانه سهام عدالت، صورت می پذیرد. علی رغم جمعیت عظیمی که موفق به ثبت نام، برای دریافت این سهام شدند. رونق بی سابقه بازار سرمایه که متشکل از بازار بورس و فرابورس می باشد، سبب شده تا جاماندگان سهام عدالت، تمایل به فعالیت در این بازار پیدا کنند که از جمله آن ها، جاماندگان سهام عدالت از ثبت نام اولیه بود. برای جاماندگان سهام عدالت، تصمیم گیری ها در این خصوص ادامه دارد. سود جدید سهام عدالت واریز شد. ارزش سهام عدالت امروز مشخص شد. 

سهام عدالت در تمام هفته های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد ۰.۸۵ درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش ۰.۴۲ درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد ۱.۷ درصدی روبرو شد.

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد‌ سال ۹۹ با افت ۵۳ درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود.

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته به ترتیب با کاهش قیمت ۸ میلیون و ۲۰۱ هزار تومانی، ۹ میلیون و ۸۶۵ هزار تومانی، ۱۰ میلیون و ۶۶۷ هزار تومانی و ۲۰ میلیون و ۵۱ هزار تومانی روبرو شده است.



منبع

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش ۱.۲۹ درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش ۲.۱۳ درصدی مواجه شد. ارزش برگه های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش ۱.۵۵ درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص های عملکردی بورس رخ داده است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش ۱.۴ درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش ۱.۹۲ درصدی داشته‌اند.

بخوانید:  فیلم نبودنت _جشنواره فیلم فجر

شهریور امسال موعد آغاز به کار سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با ۷ میلیون و ۳۷۸ هزار تومان، ۸ میلیون و ۸۷۵ هزار تومان، ۹ میلیون و ۵۹۷ هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان.برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی ۴۰۹ هزار تومانی، ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته سوم اردیبهشت ماه به ترتیب با کاهش  ۱۱۶ هزار تومانی، ۱۴۰ هزار تومانی، ۱۵۱ هزار تومانی و ۲۸۴ هزار تومانی نسبت به هفته دوم خردادماه مواجه شده‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که وراث این افراد باید امور مربوط به انحصار ورثه را انجام دهند و پس از آن در انتظار راه‌اندازی سامانه الکترونیکی برای تقسیم سود سهام متوفی به وراث منتظر بمانند. پس از راه‌اندازی این سامانه سود سهام عدالت فرد متوفی، بر اساس انحصار ورثه، به حساب وراث واریز خواهد شد.

سه خردادماه سال جاری بود که شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور اطلاعیه‌ای، از تداوم تعلیق نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس، حداقل تا تاریخ ٣١ شهریورماه امسال خبر داد. همچنین بنابر جلسه ۹ اسفندماه سال ١۴٠٠ شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بازگشایی نماد معاملاتی همه شرکت‌های سرمایه گذاری استانی  پس از ارائه مدل پیشنهادی جهت بازبینی آیین نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت به شورا، انجام خواهد شد و خرید و فروش آن تا زمان تغییر آیین‌نامه معاملات سهام عدالت در شورای عالی بورس و تعیین نحوه برگزاری مجامع این شرکت‌، امکان‌پذیر نیست.

بخوانید:  جایگاه واقعی هنر در مسیر به کمال رساندن انسان تعریف می شود
بنابر اعلام پیمان حدادی، دستیار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز، با توجه به اختلافات بین نهاد‌های مرتبط و سازمان‌های مربوطه در مورد نوع مالکیت و مدیریت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی که نیاز به بررسی بیشتر و اصلاحات احتمالی آیین‌نامه اجرایی آزاد‌سازی سهام عدالت دارد، تصمیم شورای عالی بورس بر این شد فعلا نماد‌های این شرکت‌ها بسته باشند و تا زمانی که این آیین‌نامه اصلاح نشود، مجامع برگزار نخواهد شد.