از ۹۲ هزار موزه در جهان، سهم ایران ۸۳۳ موزه است



به گزارش خبرگزاری برنا، علی دارابی معاون میراث فرهنگی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«موزه ها امروزه در جهان نقش بسیار مهمی را ایفاء می کنند! نمادی از توسعه شهری هستند. در گفت و گو و تاب آوری، صلح و دوستی، کاهش منازعات و تنش ها، آموزش و پژوهش، و دیپلماسی عمومی تأثیر بسزایی دارند.

نمایشگاه های موزه ای که میان کشورها برگزار می شود، نقش مهمی در معرفی هویت، فرهنگ، تاریخ و میراث کشورها و ملت ها دارند. بی تردید یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی بازدید از موزه ها است. موزه ها به مثابه «ثروت، دارایی، سرمایه و گنجینه های یک ملت» هستند.

از ۹۲ هزار موزه در جهان سهم ایران ۸۳۳ موزه است. جالب است بدانید که تعداد موزه ها در ایران قبل از انقلاب اسلامی به ۵۰ موزه هم نمی رسید. اهتمام جمهوری اسلامی در امر موزه داری شایسته تقدیر است. اما با این همه به نسبت جمعیت کشور و تاریخ ۷ هزار ساله ایران، این تعداد موزه بسیار کم است.

معاونت میراث فرهنگی در دولت سیزدهم مصمم است با کمک دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادهای فرهنگی، آموزشی، علمی، اجتماعی و نقش آفرینی بخش خصوصی و مردم در هر شهر یک موزه را ایجاد نماید. شعار هر شهر یک موزه به ارتقاء سطح دانش و آگاهی های عمومی جامعه، آشنایی با مفاخر و مشاهیر و آثار تاریخی و میراث ملموس و ناملموس هر شهر کمک بایسته ای می کند و می تواند به «قطب و مرکزی فرهنگی، آموزشی و پژوهشی» در هر شهر تبدیل شود.

بخوانید:  فعالیت عمرانی قطار شهری تبریز شبانه‌روزی شد

تحقق همه این آرمانها، اهداف در گرو «سند ملّی موزه داری در جمهوری اسلامی» است.

این سند بیش از یک سال با مشارکت بالغ بر ۵۰۰۰ نفر از صاحب نظران، استادان، موزه داران، مجموعه داران، مورد بحث و بررسی شده است که از همه آنان کمال امتنان و قدردانی را دارم. مطالعات مقایسه ای با برخی از کشورهای جهان در امر موزه داری صورت گرفته است، كه براى بررسى و تصويب تقديم شوراى عالى انقلاب فرهنگى شد.

انتهای پیام/



منبع