استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین، ادعایی برای تداوم سناریوی ایران‌هراسی بین‌المللی

در حالی که اتهام‌های واهی از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا به جمهوری اسلامی ایران مکررا وارد شده است و اوکراین در جلسه مشترک با ایران که در کشور ثالث برگزار شد هیچ گونه مستندی ارائه نکرده است، روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد بار دیگر آمریکا 400 میلیون دلاری تسلیحات خود را به کی‌یف اعلام کرد. 

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری برنا، زمزمه‌های فروش پهپادهای ایران به روسیه و آموزش برای استفاده در جنگ اوکراین از گزارش روزنامه واشنگتن پست آغاز شد که به نقل از مقامات و منابع آمریکایی و اطلاعاتی مدعی شده بود که هواپیماهای باری روسیه 10 روز پیش و بی سر و صدا، نخستین محموله پهپادهای جنگی ساخت ایران را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه برده اند، اقدامی که تاکیدی بر تعمیق روابط بین مسکو و تهران است و در عین حال نشان دهنده تلاش روسیه برای تامین تجهیزات مورد نیاز ارتش این کشور است.

 

انتهای پیام/ 





امیرعبداللهیان تاکید کرد: ما به طرف روسی دوبار تاکنون اعلام کردیم و روس‌ به صراحت به ما گفتند که صرفاً از سلاح‌های ساخت روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده شده است. البته ما از ادامه جنگ علیه اوکراین و درگیری و منازعه بین روسیه و اوکراین ناخرسند هستیم و جنگ را راه حل نمی‌دانیم و همچنان به تلاش‌های خود برای خاتمه جنگ و بازگشت صلح و آرامش به اوکراین و منطقه ادامه می‌دهیم.

تداوم پروژه ایران هراسی با هدف لغو دیپلماسی تسلیحاتی

با شروع جنگ اوکراین، روسیه به عنوان دشمن شماره یک دنیای غرب در دستورکار ایالات متحده امریکا در وهله اول و تروئیکا اروپایی در وهله بعد قرار گرفت. در این راستا اجماع‌سازی علیه روسیه به مثابه مهاجم و اشغالگر و دشمن ملت های آزاد و مستقل و در مقابل قهرمان‌سازی از اوکراین و زلنسکی رئیس جمهور این کشور و تقسیم جهان به دو اردوگاه، ورود هر کشوری به مدار همکاری با روسیه، اهریمن سازی از آن کشور و شراکت در تهاجم و اشغالگری  را در پی دارد. جمهوری اسلامی ایران علی رغم همکاری و روابط نزدیک با روسیه، در ماجرای جنگ اکراین سیاست بی‌طرفی و دعوت دو طرف به پرهیز از جنگ را در پیش گرفته است.

اوکراین

به گفته کارشناسان بین‌الملل ایالات متحده با طرح چنین ادعا‌هایی سعی در مخدوش کردن سیاست بی طرفی ایران در افکار عمومی در وهله اول و قراردادن ایران در اردوگاه متخاصم در وهله بعدی دارد. با توجه اجماع‌سازی ایالات متحده در تحریم علیه روسیه و ازجمله تحریم تسلیحاتی این کشور، به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با طرح چنین ادعاهایی، گوشه‌چشمی نیز به اجماع‌سازی برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران دارد که در ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و به عنوان یکی از بند‌های برجام لغو شده بود.

بخوانید:  مساعدت ۵ میلیارد ریالی بیمه دانا در راستای تجهیز و هوشمندسازی ۲ مدرسه آسیب دیده در زلزله سایه خوش

عدم حضور اوکراین در جلسه با ایران 

این درحالیست که محدودیت‌های سازمان ملل در ارتباط با معاملات تسلیحاتی در سال ۲۰۲۰ لغو شده است. ضمن آنکه، مسئولیت حقوقی اخذ مجوز از شورای امنیت برای انتقال این تسلیحات بر دوش واردکننده (روسیه) است، و نه برعهده ایران که طبق ادعای مطرح شده صادر کننده است و درخواست کشورهای اروپایی برای عدم برگزاری جلسه مشترک میان ایران و اوکراین نشان از وجود یک سناریوی هدفمند سیاسی را دارد. 

وی افزود: طرفهای یادشده در ادامه اقدامات غیرمسئولانه، مخرب و غیرقانونی خود برای ایجاد فضای مسموم سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران  تلاش می‌کنند از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل یک تفسیر گمراه کننده ارائه کرده و بین ادعاهای بی اساس خود و قطعنامه2231 ارتباط برقرار نمایند. این در حالیست که موضوعات حول درگیری جاری در اوکراین با قطعنامه 2231 در موضوع و محتوا کاملا بی ارتباط است.

کمک 17 میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین 

دولت بایدن تا کنون ۱۹.۷ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است،

پنتاگون همچنین مقادیر زیادی سلاح سنگین از جمله بیش از ۱۵۰ قبضه توپ، ۲۰ فروند بالگرد Mi-۱۷، دویست دستگاه نفربر زرهی M۱۱۳ و ۱۶ سامانه موشکی توپخانه هیمارس به اوکراین ارسال کرده است؛ علاوه بر تجهیزات نظامی ارسال شده این کشور به کی‌یف مثل کلاه ایمنی و تجهیزات الکترونیک، حداقل ۷۰۰ پهپاد و تعداد نامشخصی مین ضد نفر در اختیار دولت کی‌یف قرار داده است.

 

وزیر امور خارجه ایران چند روز پیش در نشست خبری خود گفت: وزیر خارجه اوکراین در آخرین تماس تلفنی که با من داشت، تاکید کرد که یک پهپاد به طور سالم به دست نیروهای نظامی اوکراین افتاده و این پهپاد روسی است اما شبیه پهپاد شاهد ۱۳۶ ایرانی است؛ من به وی اعلام کردم آیا شبیه بودن یک پهپاد به پهپاد ایرانی و اینکه پهپاد روسی است،‌ گواه این است که ایران به مواضع خود پایبند است.

بخوانید:  ایجاد تفرقه و اهانت به مقدسات از جمله راهبردهای دشمن برای تضعیف جوامع اسلامی است

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به  اقدام شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و دولت انگلیس در اعمال تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: این ادعاهای بی اساس در مورد انتقال پهپاد برای استفاده در درگیری اوکراین را رد می‌کنیم. ما همواره براین امر تاکید داشته‌ایم که همه اعضای سازمان ملل باید به طور کامل به اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل از جمله استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام بگذارند. ما از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین از طریق یک فرآیند سیاسی حمایت می‌کنیم.

ناصر کنعانی

آمریکا 400 میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک کرد

این اتهام مقام آمریکایی به ایران در حالی است که وزارت دفاع آمریکا حدود 2 ماه گذشته فهرستی از کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین را به مبلغ بیش از ۱۷ میلیارد دلار منتشر کرد.


آیا این خبر مفید بود؟

در فهرست منتشر شده پنتاگون بیش از یک هزار و ۴۰۰ سامانه ضدهوایی استینگر، ۸ هزار و ۵۰۰ سلاح ضد تانک جاولین، ۳۲ هزار سکوی زرهی، ۹۸۸ هزار خمپاره هویتزر، ۶۰ میلیون گلوله و مهمات سبک و ده‌ها هزار راکت و نارنجک ذکر شده است.

واشنگتن همچنین اعلام کرد که این کشور علاوه بر بسته ۱.۱ میلیارد دلاری اضافی به اوکراین متعهد شده است که سامانه‌های هیمارس بیشتری به کی‌یف ارسال کند.

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

وزارت امور خارجه ایران برای حل و فصل موضوع ادعایی اوکراین درخواست جلسه مشترک و ارائه مستندات طرف اوکراینی مبنی بر ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را مطرح کرده است. 

با وجود حمایت 17 میلیارد دلاری واشنگتن از کی‌یف و ارسال آشکار تسلیحات از سوی پنتاگون به اوکراین ، سخنگوی‌ نیروی هوایی ارتش اوکراین مدعی شد که شماری از پهپادهای ساخت ایران را در جنگ با روسیه سرنگون شده است!

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه فضاسازی‌های علیه ایران، اظهار داشت که ایران با تحویل پهپاد به روسیه برای حمله به اهداف اوکراین، مرتکب اشتباه بزرگی شده و از امنیت جهان کاسته است.

تاکید ایران بر حل و فصل سیاسی اختلاف روسیه و اوکراین 

در ادامه فضاسازی و اعمال فشار علیه ایران، اتحادیه اروپا و انگلیس “محمد حسین باقری (رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران)، سید حجت الله قریشی (مسئول تامین، تحقیقات و امور صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)، سعید آقاجانی (فرمانده پهپاد نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) و صنایع هوایی شاهد را به فهرست تحریم‌ها اضافه کردند.

بخوانید:  سقف تسهیلات و خرید مسکن ۲ برابر شد

امیرعبداللهیان اظهار داشت: علت عدم حضور طرف اوکراینی این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و به‌طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند در این جلسه شرکت نکند و گفتند در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران به واسطه واگذاری پهپاد به روسیه تحریم اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید!

وی افزود: چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیات دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفت اما متاسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد.

در این بیانیه تحریمی علیه ایران آمده است: «ایران با تحویل این پهپادها به طور فعال جنگ افروزی می کند، از حملات نفرت انگیز روسیه به شهروندان اوکراینی سود می برد و بر رنج مردم و تخریب زیرساخت های حیاتی می افزاید. بنابراین هم روسیه و هم ایران قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که انتقال این سلاح ها از ایران را کنترل، نقض می کنند.»

اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس ‌جمهوری روسیه، در واکنش به این ادعا صراحتا اعلام کرد: در عملیات ویژه تنها تجهیزات روسی و با نام‌های روسی استفاده می شوند.

امیرعبداللهیان

امیر عبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در جمع خبرنگاران در خصوص ارسال پهپاد و موشک به روسیه با بیان اینکه در  مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده شده است، گفت: با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

 وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: مهمات توپخانه، آتشبارهای دقیق، موشک‌های پدافند هوایی و وسایل نقلیه تاکتیکی که ما در اختیار آنها قرار می‌دهیم به بهترین وجه در میدان نبرد به اوکراین خدمت می‌کنند.

این ادعاهای واهی در حالی مطرح شد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ است، اما طرف‌های غربی با ارسال گسترده تسلیحات نظامی مخرب، شعله های آتش جنگی را که آغاز کرده اند، شعله ورتر می کنند.