استفاده عجیب از پوست گردو برای پاک کردن هوا

با توجه به پدیده گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی که براثر انتشار گاز‌هایی مانند متان، دی‌اکسید کربن و مونوکسیدکربن به وجود می‌آیند، گروهی از پژوهشگران کشورمان از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، پژوهشگاه صنعت نفت تهران و پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای تلاش کرده‌اند در یک اقدام پژوهشی، به ساخت و بهینه‌سازی غربال‌های مولکولی کربنی به‌منظور جذب مونوکسید کربن بپردازند.

طبق یافته‌های این پژوهش، میزان اسیدیته در فرآیند فرآوری و نوع ماده پوشش‌دهنده در فرآیند لایه‌گذاری بر اندازه مجاری و اندازه حفرات و توزیع اندازه حفرات تأثیرگذار هستند و باعث افزایش و یا کاهش ظرفیت جذب مونوکسید کربن توسط جاذب‌ها می‌شوند.


استفاده عجیب از پوست گردو برای پاک کردن هوا

علاوه بر ضایعات کشاورزی، از مواد پلیمری و معدنی دیگری مانند مانند زغال‌سنگ، رزین‌ها، آنتراسیت، روزنامه‌های باطله و مواردی نظیر این‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. غربال‌های مولکولی کربن، توانایی جذب دی اکسید کربن، متان، مونوکسید کربن، نیتروژن و هیدروژن و همچنین جداسازی مخلوط‌های گازی از یکدیگر را دارند.





منبع

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که غربال مولکولی کربن ساخته شده از پوست گردو، توانایی جذب و کاهش غلظت مونوکسید کربن که از آلاینده‌های اصلی محیط زیست محسوب می‌شود را دارد و بهینه‌سازی، راندمان جذب را توسط این غربال مولکولی افزایش می‌دهد.

 


آیا این خبر مفید بود؟

به گفته این پژوهشگران، «بهینه‌سازی شامل دو فرآیند فرآوری و لایه‌گذاری است و باعث افزایش ظرفیت جذب مونوکسید کربن می‌شود. مقدار ظرفیت جذب، بستگی به‌اندازه مجاری و همچنین اندازه منافذ و حفرات غربال‌های مولکولی کربن و اندازه قطر سینتیکی مونوکسید کربن دارد. در فرآیند فرآوری، غربال‌های مولکولی کربن فرآوری شده در محیط اسیدی با اسیدیته ۴.۵، دارای راندمان جذب مونوکسیدکربن بالاتری هستند».

بخوانید:  ایران گفتمان جدیدی در غرب آسیا بوجود آورد/ اسرائیل با حضور در آذربایجان می‌خواهد نفس خود را پشت سر ایران نگه دارد

انتهای پیام/



 

 

حسین غفوریان، پژوهشگر گروه مهندسی محیط زیست دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و همکارانش در این خصوص می‌گویند: «در این مطالعه، ۹ نوع غربال مولکولی کربن با مشخصات مختلف ارزیابی شدند و طبق نتایج حاصله، این غربال‌های مولکولی، قابلیت جذب مونوکسید کربن در فشار ۲ بار در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد را دارند».

خبرگزاری برنا؛ امروزه فرآیند‌های جذب و جداسازی، نقش مهمی در صنایع مختلف دارند. پژوهش‌های زیادی در مورد جذب و جداسازی گاز‌ها توسط مواد جاذب مختلفی مانند زئولیت، کربن فعال و نانولوله‌های کربنی و غربال‌های مولکول کربنی انجام شده‌اند. غربال‌های مولکولی کربنی به دلیل ماهیت خنثی بودن و همچنین داشتن ساختار منحصر به فرد، در مقایسه با ساختار‌های دیگر غربال‌های مولکولی مانند زئولیت ها، از مزایایی مانند آب‌گریزی بالا، مقاومت شیمیایی در برابر اسید‌ها و بازها، پایداری ساختار کربنی در محیط‌های خنثی و دمای بالا و هزینه پایین ساخت برخوردارند و می‌توانند به عنوان جاذب‌های عالی، مورد استفاده قرار گیرند.

 

 

به گفته متخصصان، جاذب‌های مبتنی بر مواد کربنی، به‌راحتی ساخته می‌شوند. ارزان، فراوان و پایدار هستند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی بازسازی و استفاده مجدد نمود. ضایعات کشاورزی به دلیل دارا بودن این ویژگی‌ها، مستعدترین مواد اولیه برای تولید کربن فعال و غربال مولکولی کربنی هستند. در این میان می‌توان از مواد اولیه‌ای نظیر پوست نخل، تفاله نیشکر، پوست برنج، هسته زیتون، پوست بادام، پوست فندق، پوست نارگیل، پوست پسته و پوست گردو برای ساخت کربن فعال و غربال مولکول کربنی استفاده کرد.

بخوانید:  اجرای ۱۰کیلومتر طول خط کشی محوری معابر منطقه 15 تهران

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف