اسپری حاوی اکسیدگرافن روی ماسک پوشش ضدویروسی ایجاد می‌کند



به گزارش خبرگزاری برنا؛ محققان اسپری ساختند که حاوی اکسید گرافن بوده و می‌توان از آن برای پوشش‌دهی ماسک‌ها استفاده کرد. این پوشش برای ایجاد خاصیت محافظت در برابر ویروسی قابل استفاده است.

محققان موسسه مواد IMDEA اسپانیا، دانشگاه ری خوان کارلوس و دانشگاه وایادولید به صورت مشترک و با همکاری شرکت آنتولین (Antolin) روی توسعه این اسپری کار کردند.

سیستم این تیم مبتنی بر نانوپلاکت‌های اکسید گرافن (GO) است که از یک روش ساده یک مرحله‌ای برای ایجاد پوشش روی پارچه پلی (اسید لاکتیک) بهره می‌برد و امکان پوشش‌دهی همگن را فراهم می‌کند. اضافه کردن نانوپلاکت‌های اکسید گرافن به ماسک، بر ساختار پارچه و نفوذپذیری هوا در ماسک تأثیر نمی‌گذارد، در حالی که زاویه تماس آن را افزایش می‌دهد و از نفوذ قطرات جلوگیری می‌کند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ماسک در برابر ویروس آنفولانزای A (سویه A/Hong Kong/۸/۶۸) اثربخشی بالایی داشته و از سوی دیگر اثرات سمی روی کاربر ندارد.

جیمنا دیلاوگا از محققان این پروژه می‌گوید: «خواص ضد ویروسی نانوپلاکت‌های اکسید گرافن در محلول‌ها پیش از این ثابت شده است. با این حال، این اولین بار است که یک محلول ضد ویروسی حاوی نانوپلاکت‌های اکسید گرافن مستقیم در یک پارچه زیست‌تخریب‌پذیر ادغام می‌شود تا ماده موثرتر و سازگار با محیط زیست برای ماسک صورت ایجاد کند. منافذ پارچه‌ای که ما برای این ماسک‌ها استفاده کرده‌ایم نیز کوچک‌تر از اندازه قطرات ویروسی است. یعنی از استنشاق این قطرات توسط فرد جلوگیری می‌کند، در حالی که قابلیت تنفس‌پذیری ماسک تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.»

واسکوئز لوپز از محققان این پروژه می‌گوید: « نانوپلاکت‌های اکسید گرافن یکی از چندین افزودنی است که در طول این تحقیق آزمایش شد و یکی از ساده‌ترین‌ها برای استفاده در ماسک بود. با این حال، پراکندگی نانوپلاکت‌های اکسید گرافن در فاز سیال می‌تواند بسیار دشوار باشد. خوشبختانه، ما توانستیم با شرکت اسپانیایی Antolin که تجربه خوبی در ارائه نانوپلاکت‌های اکسید گرافن معلق در آب دارد، کار کنیم.»

بخوانید:  روایتی از اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر هفت شهید راه قدس



منبع