اعلام دومین فراخوان برنامه حمایت از پژوهش عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان



به گزارش خبرگزاری برنا؛ بنیاد ملی علم ایران در نظر دارد برای ورود به عرصه پژوهش‌های عمیق از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند. پژوهش عمیق، پژوهشی است که سعی دارد با رصد تحولات مربوط به فناوری‌های دنیا و نیاز‌های داخل، زمینه را برای خلق محصولات نسل جدید و بعدی فراهم نموده و رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی را در برابر رقبای بین‌المللی افزایش دهد. قلمرو پژوهش عمیق در میان انواع مختلف آن، شامل پژوهش پایه هدفمند (Oriented Basic Research) و پژوهش کاربردی (Applied Research) و شامل سطح بلوغ فناوری یک تا پنج است.

در زیست‌بوم علم و فناوری کشور، معمولاً ازآن دسته ازمحصولات شرکت‌ها حمایت می‌شود که مراحل اولیه بلوغ را طی کرده و در حال ورود به بازار هستند؛ درصورتی‌که شناخت آینده بازار و پژوهش در مورد محصولات متفاوت با امروز، کاری مهم و پرریسک در زنجیره است. بنیاد در مقایسه با سایر ارکان علم و فناوری که هدف آنها، حمایت از شرکت‌ها در انتهای زنجیره و نزدیک به محصول و بازار است در ابتدای زنجیره و به‌عنوان حامی پژوهش‌های عمیق عمل می‌کند و سایر نهاد‌های حمایتی زیست‌بوم، با حمایت‌های تکمیلی خود، راه ورود محصولات جدید به بازار را هموار می‌نمایند. این برنامه با پوشش ریسک باعث می‌شود که محصولات نسل بعدی، پیچیده و دارای نوآوری بالا توسط شرکت‌های رده‌بالای دانش‌بنیان، وارد بازار داخلی و خارجی (صادرات) شوند و نوآوری در آن شرکت‌ها تداوم یابد. هدف نهایی این برنامه افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های دانش‌بنیان در رقابت با محصولات خارجی است و اهداف عملیاتی این برنامه که بواسطه پوشش ریسک انجام می‌شود عبارتند از:

تولید محصولات فناورانه نسل جدید و بعدی.
تداوم نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان.
افزایش محصولات پیچیده دانش‌بنیان.
افزایش همکاری دانشگاه با صنعت.
حوزه‌های اولویت‌دار

در این فراخوان، دو نوع تقاضای پژو‌هشی (RFP) مورد بررسی قرار می‌گیرند:

بخوانید:  حمله سایبری به وزارت حمل‌ونقل آمریکا و سرقت اطلاعات کارمندان

تقاضا‌های پژوهشی عادی: شرکت دانش‌بنیان، براساس شناخت خود، چالش پژوهشی را شناسایی و تقاضانامه آن را تهیه کرده و ارسال می‌نماید.
تقاضای پژوهشی اولویت‌دار: بنیاد ملی علم، برخی از حوزه‌های پژوهشی و فناورانه را به عنوان اولویت ملی شناسایی کرده و منتشر می‌نماید. تقاضای پژوهشی ارائه شده از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت هم‌راستایی با این حوزه‌ها با اولویت بالایی بررسی می‌شوند. این حوزه‌های اولویت‌دار عبارتند از:
حوزه نرم‌افزار و هوش مصنوعی:
اینترنت اشیا، بلاکچین، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی قابل اعتماد، هوش مصنوعی تفسیرپذیر، فناوری NeRF، ۵G، فناوری نسخه فارسی عینک متاورس، مدل‌های بنیادی (یادگیری تقویتی عمیق، مدل‌های زبانی بزرگ، مدل‌های شناختی) الگو‌های نوین یادگیری، معماری‌های جدید شبکه‌های عصبی عمیق، امنیت شبکه، فشرده‌سازی مدل‌ها و کاهش نیاز پردازشی، بازنمایی دانش و استدلال ماشینی، ارتباط هوشمند ماشین به ماشین.

حوزه نانو و میکرو:
حسگر‌های نوظهور، نانوجوهر‌های زیستی، برداشت انرژی و شخصی‌سازی درمان، کنترل دقیق مواد، مواد پیشرفته و نانوپزشکی.

حوزه زیستی:
پلتفرم‌های ژنی، ماکرو و میکروبیوم، پزشکی مبتنی بر فرد، سرطان، مغز و علوم شناختی، تحلیل داده‌های زیستی در حوزه ژنتیک، چاپگر زیستی، بایونیک، ویرایش ژن و ژن‌درمانی، سلول‌درمانی، پزشکی بازساختی، پروتئومیکس، ژنومیکس و واکسن‌های RNA.

حوزه مواد شیمیایی و انرژی:
فناوری باتری‌های منعطف، خالص‌سازی سیلیکون، پیل سوختی، فرآورده‌های متانولی و کاتالیست‌های نسل جدید، شیمی معدنی فشار قوی، فناوری فیلتر مایع و کک سوزنی، ذخیره‌سازی و مصرف بهینه برق، متنوع‌سازی انرژی.

حوزه سخت‌افزار و ماشین‌آلات:
ریزپردازنده‌ها و تراشه‌ها، خودران‌سازی، پرینتر‌های سه و چهاربعدی، نما‌های هوشمند، سیستم‌های میکروالکترومکانیکی، میکرولیتوگرافی و اپتوالکترونیک، افزاره‌های الکترونیک نوری، محاسبات و ارتباطات کوانتومی.

حوزه مهندسی پزشکی:
تشخیص از راه دور، مهندسی بافت، مهندسی قلب، عرق و سیستم تنفسی، پردازش سیگنال‌های حیاتی، پردازش تصاویر پزشکی و سیستم‌های تصویرگر پزشکی، بیوسنسورها، بیومارکر‌ها و بیوممز مانند Lab on a chip، سلامت دیجیتال در اعصاب و روان، زخم پوشه‌ای هوشمند و روش‌های نوین رهایش دارو.

بخوانید:  تاریخ عرضه چانگان وارداتی مشخص شد + جزئیات و قیمت‌ها

واجدین شرایط

مخاطب این برنامه جهت ثبت تقاضا‌های پژوهشی، صرفا شرکت‌های دانش‌بنیان (همه انواع آن) هستند. افراد حقیقی، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های غیردانش‌بنیان، خارج از شمول این برنامه هستند.
آن دسته از تقاضا‌های پژوهشی (RFP) مورد حمایت واقع می‌شوند که پس از ارزیابی در سامانه داوری بنیاد تأیید شوند.
تقاضانامه‌های مصوب شرکت‌ها جهت برون‌سپاری فراخوان می‌شوند و پیشنهاده‌های دریافت شده از اعضای هیئت‌علمی به صورت رقابتی داوری شده و پیشنهاده منتخب به عنوان مجری به شرکت معرفی می‌شود. تأکید می‌شود که در این مرحله، صرفاَ تقاضا‌های پژوهشی از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌شوند و در صورت تأیید و اعلام، فراخوان‌های دریافت پیشنهاد منتشر خواهد شد.
آن دسته از تقاضا‌های پژوهشی که دارای پشتوانه قراردادی با شرکت‌های دیگر و در راستای تأمین زنجیره محصول فناورانه یک صنعت خاص باشند در اولویت خواهند بود.
شرکت دانش‌بنیان می‌تواند فردی را به عنوان رابط بین آن شرکت با بنیاد در قالب نامه معرفی نمایند.
شرکت متقاضی مکلف است صرفاَ از طریق سامانه کایپر فرم‌های پیش‌نویس را بارگیری کرده و پس از تکمیل، آن را در سامانه بارگذاری نماید. در صورت عدم تکمیل فرم و یا اقدام از مسیر‌های دیگر به درخواست متقاضی ترتیب اثر داده نخواهد شد.
فایل‌های پیوست

شیوه‌نامه برنامه دانش بنیان

تاریخ فراخوان

تاریخ شروع فراخوان ۲۳ خرداد و پایان آن ۲۳ تیر ۱۴۰۳ می‌باشد و تمدید نخواهد شد.

مبلغ حمایت

مبلغ حمایت از طرح‌های مورد تأیید تا سقف ۲.۵ میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض می‌باشد که تا ۸۰ درصد از مبلغ مصوب بوسیله بنیاد و مابقی بوسیله شرکت تأمین می‌شود. بدیهی است که مبنای داوری و پذیرش پیشنهاده ارسال شده توسط عضو هیئت‌علمی، رقم پیشنهادی موجود در آن است و کمیته دانش‌بنیان بنیاد اختیار دارد بر مبنای نظرات داوران و دفاعیات مجری، هر درصدی را تا سقف ۸۰ تصویب نماید. شایان ذکر است که پژوهش مورد درخواست نباید قبلاَ مورد حمایت گرنت‌های حاکمیتی قرار گرفته باشد.

بخوانید:  «رویای هفت اقلیم» آماده نمایش و پخش جهانی شد

شیوه ثبت نام و ارسال درخواست

پژوهشگران گرامی جهت ثبت‌نام می‌توانند به سامانه کایپر مراجعه و از طریق بخش متقاضیان/ پژوهشگران اقدام نمایند. درصورتی‌که در این سامانه پروفایل مشخصات فردی ندارید، ابتدا ثبت‌نام نموده و سپس به‌وسیله نام کاربری (Email) و رمز عبور اعطا شده وارد سامانه شوید. پس از ورود در بخش ارسال طرح جدید می‌توانید از کارتابل پژوهش عمیق شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام به ارسال طرح نمایید.

اطلاعات تکمیلی در خصوص نحوه اجرای تقاضانامه‌های پژوهشی (RFP) پذیرفته شده

پس از پذیرش تقاضانامه‌های پژوهشی (RFP) در بنیاد، فراخوان دریافت طرح به صورت مجزا منتشر خواهد شد و به موجب آن:

حداکثر از ۲۰ طرح منتخب حمایت به عمل می‌آید.
حمایت صرفا به حق‌التحقیق نیروی انسانی، مواد اولیه و خدمات آزمایشگاهی تعلق می‌گیرد و تجهیزات (همچنین استهلاک تجهیزات) را پوشش نمی‌دهد.
تقاضا‌هایی که جنبه پژوهشی آنها بیشتر از توسعه‌ای بوده و در سطوح بلوغ فناوری ۱ تا ۵ باشند مد نظر این برنامه هستند. همچنین خروجی حاصل از این پژوهش باید محصول، خدمت و دانش فنی باشد.
مدت اجرای هر طرح معمولاَ ۱۲ تا ۲۴ ماه است ولی در صورت تشخیص داوران و تصویب شورای علمی تا ۳۶ ماه نیز قابل افزایش است.

مسئول پاسخگویی
از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان و علاقمندان درخواست می‌شود مسائل و چالش‌های خود را به ایمیل [email protected] ارسال و جهت برقراری تماس و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۸۲۱۶۱۱۵۰ تماس حاصل نمایند.
انتهای پیام/



منبع