اعمال خاموشی ۰.۷ دقیقه به ازای هر مشترک

انتهای پیام​/



منبع

وی با بیان این‌که تقریبا بیش از ۹۷ درصد برنامه‌های یکصد اقدام عملیاتی برای عبور از اوج بار تابستان سال ۱۴۰۱ محقق شده است گفت: نهایتا به این نتیجه رسیدیم که کار را از ارگان‌های بالای کشور آغاز کنیم و در همین راستا اقداماتی را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان این‌که قرار بر این بود که در تابستان سال جاری هیچ‌گونه غافلگیری ایجاد نشود و با خاموشی‌های غیرمنتظره مواجه نشویم، ادامه داد: هیچ نیروگاهی در زمان پیک در دوره تعمیرات قرار نداشت و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای تنظیم شده بود که همه نیروگاه‌ها در اوج مصرف و پیک برق وارد مدار باشند.

کردی اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید اقداماتی صورت می‌گرفت که به هیچ عنوان کاهش تولید و افزایش قیمت صورت نگیرد به همین دلیل آرایش تولید را در سه ماهه اول به گونه‌ای ایجاد کردیم که این دو مساله دچار معضل نشود.

وی با تاکید بر این‌که صنعت برق نیازمند تنوع بیشتر به ویژه در بخش انرژی‌های تجدید پذیر و اتمی دارد، ادامه داد: باید سازوکاری لحاظ شود تا در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر و اتمی به ۳۰ درصد برسیم.

به گفته وی، نزدیک ۶۰۰۰ مگاوات افزایش ظرفیت قرار بود ایجاد شود که این مساله اتفاق افتاد و مجموع این اقدامات موجب شد که صنایع فولادی رشد قابل توجهی داشته باشند، به طوری که ۱۴.۵ درصد صنایع بزرگ، ۴.۵ درصد صنایع کوچک و بخش کشاورزی سه درصد رشد داشته است. همچنین مصرف برق عمومی و ادارات با ۳۳ درصد و مصرف بخش خانگی با ۴.۵ درصد کاهش مواجه بود.

بخوانید:  جمعیت تهران رکورد زد

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به مصرف برق ۳۰۶ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۱۴۰۰ گفت: این عدد رقم بالایی به حساب می‌آید اکنون ۳۹ میلیون مشترک در کشور وجود دارد و سالانه یک میلیون مشترک جدید به این تعداد اضافه می‌شود و میزان مصرف نیز چهار تا پنج درصد رشد می‌کند که برای عبور از این مساله برنامه‌های متعددی را تدوین کرده‌ایم.

کردی با اشاره به جایگاه صنعت برق ایران در دنیا گفت: در بخش روستایی و شهری فاصله معناداری را با روند جهانی داریم به گونه‌ای که جزو کشورهای پیشرفته در این حوزه حساب می‌شویم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای گذر موفق از تابستان ۱۴۰۱ اظهار کرد: برای این مساله یک مجموعه کامل براساس پدافند غیرعامل در کشور طراحی و اجرا شد که براساس همان توانستیم ناترازی موجود در سال ۱۴۰۰ را جبران کنیم و اگر شرایط به همان منوال پیش می‌رفت قطعا تا سال ۱۴۰۵ با مشکل مواجه بودیم اما توانستیم با ایجاد سازوکاری از آن شرایط عبور کنیم.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به جمع برنامه‌های مدیریت بار اعم از جابه‌جایی، کاهش استراتژیک بار و مدیریت مصرف خانگی اظهار کرد: ۹۸۴۳ مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت و نتیجه این اقدام نیز عدم هیچ‌گونه خاموشی برای مشترکان خانگی بود.

کردی با بیان این‌که ۱۳۷۵ میلیارد تومان به مشترکان خود مصرف پاداش داده شده است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۲۵ مرتبه تا پایان مردادماه عملکرد رله‌های فرکانسی وجود داشت که امسال این عدد به صفر رسید که به معنای عدم خاموشی‌ها است.

بخوانید:  حركت پرشتاب نظام مالیاتی از نظام سنتی به مدل سیستمی و هوشمند

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به برنامه ‌ریزی‌های در نظر گرفته شده برای توسعه شبکه برق کشور تصریح کرد: قرار شده که تا سال ۱۴۰۲، ۶۵ درصد بار را رویت‌پذیر و ۵۰ درصد را کنترل‌پذیر کنیم.