افتتاح «خانه پدری جلال» در نیمه اول سال ۱۴۰۳

انتهای پیام/



منبع

وی ادامه داد: صندوق با توسعه گران فرهنگی باید همکاری بیشتری داشته باشند و متفاوت نگاه کند، در واقع نباید دید اقتصادی روی این موضوع میراثی داشته باشد با وجود اینکه این بنا‌ها مکان‌های مهمی برای تأثیر گذاری در اقتصاد محله ها، شهر‌ها و کشور‌ها هستند، اما نگاه صندوق احیا نباید اقتصادی باشد، بلکه باید فرهنگی باشد، اما متاسفانه وزن اقتصادی بیشتر است.

کاظمی دولابی تصریح کرد: موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که خانه‌ها و بنا‌های تاریخی را نباید به صورت تیپ و یکسان نگاه کنند، چون هر بنایی مشکلات خاص خود را دارد که برخی واضح است و برخی حین کار مشخص می‌شود، مثل نم گرفتگی خانه که ما حین کار فهمیدیم و به دیوار‌هایی رسیدیم که از درون پوسیده بودند.

افتتاح «خانه پدری جلال» در نیمه اول سال ۱۴۰۳

وی افزود: حدود ۶ ماه کار به تأخیر افتاد تا تأسیسات از سوی صندوق احیا تأیید شود، اما پس از دریافت تأییدیه کار‌ها به خوبی پیش رفت، یکی از مشکلات اساسی ما در روند مرمت، آب گرفتگی خانه بوده که باعث شده بود خانه را نم بگیرد و هنوز هم این نم گرفتگی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گردشگری خبرگزاری برنا، خانه‌ای که صد سال پیش پاتوق روحانیت و پس از آن زندگی جلال آل احمد بود، پس از پیچ و خم‌های فراوان قرار است جانی دوباره بگیرد و محلی برای جمع‌های فرهنگی و هنری شود.

افتتاح «خانه پدری جلال» در نیمه اول سال ۱۴۰۳

کاظمی دولابی تأکید کرد: تهدیدات حقوقی روی بحث مرمت و احیای بنا های میراث فرهنگی و کیفیت آنها اثرگذار است اغلب افرادی که مشغول هستند دانش حقوقی زیادی دارند و این دغدغه‌های حقوقی برای توسعه گران فرهنگی چالش فکری ایجاد می‌کند که در این اوضاع هم از لحاظ اقتصادی و بحث مجوز‌ها، نگران این هستند که جریمه نشوند، به همین جهت نگاه فرهنگی باید قوی‌تر باشد.

بخوانید:  آماده‌باش موشک‌های سپاه برای موج دوم عملیات علیه رژیم صهیونیستی

افتتاح «خانه پدری جلال» در نیمه اول سال ۱۴۰۳

محبوبه کاظمی دولابی، توسعه گر فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گردشگری برنا درباره آخرین وضعیت مرمت خانه پدری جلال گفت: از لحاظ پیشرفت فیزیکی روند خوبی را طی کرده‌ایم و حدود ۷۰ درصد کار پیش رفته، اما در روند کارها بحث گرفتن یک سری تأییدات از صندوق احیا کمی کار ما را کند کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما در بحث مرمت از عددی که  در صندوق احیا در نظر گرفته شده بود بالاتر زدیم و نزدیک به دو برابر رقم هزینه کردیم اما هنوز نتوانسته ایم وامی را دریافت کنیم.

این توسعه گر فرهنگی تأکید کرد: هزینه‌های ما هم به دلیل تورم، هم مشکلات پیش بینی نشده و هم تأخیر در تأییدیه‌ها چند برابر شد، یکی دیگر از مشکلات ما محله است، چون خانه در منطقه‌ای واقع شده که به ما این امکان را نمی‌دهد تردد راحت داشته باشیم و هر زمان خواستیم نخاله بیرون ببریم و یا مصالح و ماشین بیاوریم، ما فقط صبح‌های خیلی زود و ایام تعطیل امکان این کار‌ها را داریم و در روز‌های عادی عبور و مرور سخت است.

خانه پدری جلال آل احمد که در اختیار صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی است، در سال ۹۹ و در یک مزایده به محبوبه کاظمی دولابی توسعه گر فرهنگی سپرده شد تا با مرمت این خانه، پای اهالی فرهنگ و هنر را به آن باز کند، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ خانه به گروه مرمت و معماری واگذار شد، اما نبود زیرساخت، بازگشت مجدد معتادان و پروسه بیرون کردن آنها، معطلی صندوق احیا برای ایجاد زیرساخت و… باعث شد تا در نهایت اسفندماه سال ۱۴۰۱ مرمت خانه به صورت رسمی آغاز شود.

بخوانید:  معارفه رسمی سرمربی جدید قرمزها

وی ادامه داد: بعضی قسمت‌ها را شاید بیش از ۴۰ سانت کندیم تا آجرچینی مجدد کنیم و بین آن ها لوله رد کنیم تا زودتر خشک شود، اینها موضوعاتی است که صندوق احیاء باید مدنظر قرار دهد.

این توسعه گر فرهنگی با بیان اینکه قطعاً نیمه اول سال ۱۴۰۳ افتتاحیه انجام می‌شود، گفت: در زمان مرمت همزمان با ایام سوگواری حضرت زهرا (س) در اتاق روضه برنامه داشتیم و همچنین جشن صد سالگی جلال را گرفتیم.

افتتاح «خانه پدری جلال» در نیمه اول سال ۱۴۰۳