اقدامات ارزشمند بنیاد سینمایی فارابی برای سینمای کودک و نوجوان

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا  ؛ سلسله نشست‌های جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با موضوع هم‌اندیشی فعالان حوزه رسانه و فضای مجازی برای ارتقای سینمای کودک و نوجوان عصر روز چهارشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ در ساختمان شماره ۳ فارابی و با حضور فعالان این حوزه برگزار شد.‌

وی در این باره گفت: الگو و قهرمان در سینمای کودک و نوجوان کم داریم. سینما براساس داستان مبتنی شده و می‌توان از اسطوره‌ها و قهرمان‌هایی که پا روی زمین دارند، فیلم بسازیم.

وی ادامه داد: ما در شرکت «کدومو» با حضور کارشناسان سواد رسانه و نظرات خود مردم و خانواده‌ها فیلم‌ها را رده‌بندی کرده و به مخاطبان اعلام می‌کنیم. بخشی از جشنواره‌ها در کشور هم می‌توانند این رده‌بندی سنی را اجرا کنند.

وی ادامه داد: خیلی دلم می‌سوزد وقتی که می‌بینم سینمای کودک و نوجوان به اینجا رسیده و تا این اندازه دچار رکود شده است.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: اینکه بنیاد سینمایی فارابی در راستای ایجاد ارتباط درست بین حوزه رسانه، فضای مجازی و سینمای کودک و نوجوان گام برداشته تا این ارتباط به شکل درست برقرار شود، کار بزرگی انجام داده است و امیدوارم این ایجاد ارتباط بین دلسوزان، مدیران و رسانه‌های حوزه کودک و نوجوان سینمای کودک و نوجوان را نجات دهد تا این سینما از جا برخیزد و حال خوشی پیدا کند.

حسین حق پناه، معاونت کودک و نوجوان تبیان به عنوان یک فعال حوزه کودک و رسانه گفت: مقوله رده‌بندی سنی در دنیا سابقه بسیاری دارد، اما در ایران به این رده‌بندی اهمیتی داده نمی‌شود. اعدادی که برای پخش فیلم‌ها نشان داده می‌شود منبع قانونی ندارد و این رده‌بندی‌ها فقط برحسب موضوع فیلم اعمال می‌شود.

بخوانید:  اعزام پزشکان جهادی‌ قم به جزیره خارک

وی در پایان ضمن تاکید بر برگزاری این نوع هم‌اندیشی‌ها و جلسات گفت: باشگاه ملی سینمای کودک و نوجوان فارابی در قالب همین هم‌اندیشی‌ها با فعالان حوزه کودک و نوجوان برقرار شده و قرار است علاقه‌مندان و فعالان و دغدغه‌مندان این حوزه را به یکدیگر معرفی کند.‌

در ابتدای این جلسه احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی ضمن خیرمقدم به مهمانان حاضر در جلسه گفت:  طی سال گذشته تغییر نگاهی در سینمای کودک و نوجوان انجام شده است و اصالت در تولید سنگ بنای فعالیت‌های بنیاد بوده است.‌

وی ادامه داد: دوستان ما در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان دغدغه‌مند هستند، اما نمی‌توان رفع همه مشکلات سینمای کودک را از این عزیزان انتظار داشت.

جوادی در ادامه درباره فیلمنامه‌‌‌های ارائه شده در حوزه کودک و نوجوان به فارابی گفت: غالباً فیلمنامه‌های ارائه شده با فضای فکری کودک و نوجوان امروز فاصله بسیاری دارند.

حسین غفاری، مدیر موسسه «سواد رسانه باران» یکی دیگر از سخنرانان‌ این جلسه درباره قصه‌پردازی و قهرمان‌سازی در سینما صحبت کرد.

انتهای پیام//





وی در ادامه با اشاره به اهمیت سواد رسانه در حوزه کودکان و نوجوانان گفت: بخشی از حضور بچه‌ها به صورت فیزیکی و در مدرسه و منزل و اجتماع است، اما در این دوران بیشتر کودکان و خصوصاً نوجوانان در فضای مجازی حضور مستمر دارند.‌ جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان می‌تواند حلقه وصل اکوسیستم فعالان کودک و نوجوان باشد. جشنواره می‌تواند کل این اکوسیستم را کنار هم بنشاند و فضای گفت‌وگویی را برای همه فعالان و دغدغه‌مندان فراهم کند.

نیکخواه آزاد ضمن اشاره به فعالیت‌های سیدمهدی جوادی در طول مدیریتش در بنیاد سینمایی فارابی اظهار کرد: کارهای بسیار خوبی از طرف مدیریت بنیاد سینمایی فارابی در حال انجام است که از اهمیت بسیاری هم برخوردار است، اما باید این فعالیت‌ها به عمل درآمده و ثبت شود تا دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان داشته باشد.

بخوانید:  اعتراض ۲۵ درصدی معلمان آذربایجان شرقی به موضوع رتبه بندی/ ۱۲ مدرسه غیر انتفاعی تذکر گرفتند

هوشیارگر ضمن اشاره به اقتضاعات سینمای کودک و نوجوان در سال‌های اخیر اظهار کرد: باید بدانیم موضوعات و نظام مسائل در سینمای کودک و نوجوان امروز چه چیزهایی هستند و بایستی برای اقتضاعات کودکان و نوجوانان امروز فیلم بسازیم. باید به این باور برسیم که نسل امروز از نسل گذشته خود جلوتر هستند بنابراین با این درک و نگاه برای این نسل کار فرهنگی انجام دهیم و فیلم تولید کنیم. شناخت از این بچه‌ها و دنیای آنها یکی از واجبات عرصه فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان است.

در ادامه این نشست وحید نیکخواه آزاد که به عنوان پیشکسوت و یکی از سخنرانان‌ این هم‌اندیشی حضور داشت، با اشاره به فعالیت‌های خود در این عرصه گفت: سینمای کودک و نوجوان برای من از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. من و چند تن از دوستان دیگرم عمر خود را در این راه سپری کرده‌ایم.‌

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف


منبع

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان با تأکید بر استفاده از همه نظرات کارشناسی برای برگزاری این دوره از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: بحث‌های زیادی پیش آمده بود که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به صورت دوسالانه برگزار شود و این پیشنهاد طرفدارانی هم داشت، اما مخالفان برگزاری دوسالانه جشنواره بسیار بودند و اظهار داشتند که اگر چراغ جشنواره خاموش شود، سینمای کودک و نوجوان قطعاً متضرر خواهد شد.

جوادی درباره رده‌بندی سنی در فیلم‌های سینمایی اظهار کرد: رده‌بندی سنی در سینما خصوصاً سینمای کودکان و نوجوانان از جمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخت و جشنواره‌های بسیاری وجود دارند که این رده‌بندی سنی را رعایت و اجرا می‌کنند.‌ باید رده‌بندی سنی برای فیلم‌های گروه‌های مختلف سنی از  خردسال تا نوجوان انجام شود و از هر طرح درستی در رابطه با رده‌بندی سنی استقبال می‌کنیم.

بخوانید:  مبارزه 941 تکواندوکار روی شیهاپ چانگ باکو

در ادامه سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ضمن تشکر از پیشکسوتان عرصه کودکان و نوجوانان اظهار کرد: سینمای کودک و نوجوان سینمای مهجوری است و باید قدر اندک افرادی همچون آقای وحید نیکخواه آزاد که در این حوزه هستند و دغدغه دارند را دانست.

وی ادامه داد:  سال‌های کرونا ضربه بزرگی به سینمای کودک و نوجوان زد و قطعا سینما در این حوزه  لطمه بسیاری دید.


آیا این خبر مفید بود؟