اقلیم شمال عراق است که باید توافق نامه امنیتی را روی زمین عملیاتی کند

میرابیان در خصوص خلع سلاح گروهک‌های تروریستی اقلیم شمال عراق توسط دولت مرکزی عراق، اظهار‌کرد: ما تاکید کردیم که آنها باید خلع سلاح شوند و هیچگونه فعالیت نظامی، امنیتی و حتی سیاسی نداشته باشند، آن گرو ها باید حداکثر در حد یک پناهنده در آنجا حضور داشته باشند آن هم اگر عراق بخواهد و اگر نخواهد باید آنها را اخراج کند. 

این کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: به معنای دیگر اقلیم شمال عراق است که باید در این زمینه پاسخگو باشد، اما چون دولت عراق را به رسمیت می‌شناسند ناچاراً سفیر عراق را احضار کردیم. 

رضا میرابیان، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، در خصوص علت احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه و ابراز نارضایتی ایران به پایبند نبودن طرف عراقی به توافقنامه امنیتی با تهران، اظهار کرد: این توافقی که انجام شد، در پی حضور نیروهای تجزیه طلب و ضد انقلاب در اقلیم شمال عراق بود که در واقع فعالیت‌های سیاسی، امنیتی، نظامی و تروریستی داشتند‌.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: اتفاقی که اخیرا افتاده این است که ما شاهد بودیم که این نیرو های تجزیه طلب در محافل رسمی دولت اقلیم شمال عراق و نه دولت بغداد حضور داشتند و با مقامات رسمی آنها دیدار و گفتگو کردند. 

این کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: این مسائل قابل توجیه نیست، اقلیم شمال عراق باید در این زمینه پاسخگو باشد و بداند که در قبال این رفتار مسئولیت دارد و نمی‌تواند سلب مسئولیت کند. 

وی در مورد موانع موجود در مسیر اجرایی شدن توافقنامه امنیتی ایران و عراق، گفت: مانع خود اقلیم است، یعنی خود اقلیم باید بتواند به تعهداتش عمل کند و نکته دیگر این است که متاسفانه دخالت‌های خارجی هم در این مسیر مطرح است؛ یعنی آمریکایی‌ها که خود در اقلیم شمال عراق فعال هستند در این امر دخالت کرده و مسئولین اربیل را تحریک می کنند. 

بخوانید:  آغاز نشست شورای مدیران وزارت ورزش و جوانان به ریاست هاشمی

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

میرابیان با تاکید بر اینکه این اقلیم شمال عراق است که باید پاسخگوی اقدام صورت گرفته باشد، اظهارکرد: دولت اقلیم شمال عراق است که باید توافق نامه را روی زمین عملیاتی کند در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران این حق را قانوناً و از نظر حاکمیتی دارد که واکنش شدیدی را علیه شبه نظامیان ضدانقلاب و تجزیه طلب انجام دهد. 

وی تصریح کرد: یعنی در وهله اول این اقدامی که در عراق صورت می‌گیرد نقض قانون اساسی عراق محسوب می‌شود، بنابراین احضار سفیر عراق از سوی وزارت امور خارجه ایران هم یک هشدار سیاسی است و هم اینکه باید به این نکته توجه کنیم که دولت عراق تلاش خود را کرده، اما میزان کنترل آن بر اقلیم شمال عراق محدود و مجبور است با دولت شمال عراق تعامل داشته باشد.


آیا این خبر مفید بود؟

انتهای پیام/





وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین، آن گروه ها اگر به عنوان پناهنده در اقلیم شمال عراق حضور دارند، بر اساس قانون یک پناهنده حق ندارد کار سیاسی، نظامی و امنیتی انجام دهد.

میرابیان افزود: لذا به دلیل توافقنامه مزبور و قانون اساسی عراق، باید هم دولت اقلیم شمال عراق و هم دولت مرکزی عراق پاسخگوی اقدام صورت گرفته در مراسم چند روز گذشته در اقلیم و حضور برخی رهبران گروه های نامبرده باشند، قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که هیچ گاه سرزمین آن کشور به محلی برای توطئه و تهدیدی علیه کشورهای همسایه باشد.

بخوانید:  دیدار تیم های فوتبال ساحلی ملوان بندرانزلی _ پاس گناوه

وی گفت: نهایتا ما اعتراضات شدیدی را به طرف عراقی و اقلیم شمال عراق کردیم که به آن توافقنامه منجر شد و بر اساس آن، این گروه ها اجازه هیچ گونه فعالیت سیاسی، امنیتی، نظامی و ضد انقلابی را ندارند و نباید به گونه‌ای هم ناشد که آنها در محافل رسمی با تابلوهای ضد انقلابی حضور داشته باشند.