القا کنندگان کاهش صادرات به دنبال عدم ثبات بازار ارز هستند

چندی قبل نامه ای منتشر شد که در آن بانک ملی ایران شعبه بغداد باید به فعالیت خود خاتمه دهد و همزمان نامه دیگری در فضای مجازی منتشر یافت که واردات شیرینی و شکلات از ایران ممنوع است.

وی افزود: از سوی دیگر این افراد به دنبال این هستند که اینطور القا کنند که صادرات ایران کاهش داشته است. درست بعد از انتشار خبر بانک مرکزی خبری تحت عنوان عراق واردات شیرینی و بیسکویت از ایران را ممنوع کرد منتشر شد. اینکه عراق یک کشور با مشکلات زیر ساختی است شکی در آن وجود ندارد اما در این کشور برعکس ما از بخشنامه های یک شبه و خلق الساعه خبری نیست. شهریور ماه وزارت تجارت عراق اعلام کرد که از ابتدای سال میلادی واردات هرگونه صنایع آردی، آردی مخلوط، بیسکویت کرمدار، کیک های لایه ای، و کروسان در راستای حمایت از صنایع داخلی ممنوع است. علاوه بر ایران شرکت های ترکیه ،اردن و عمان هم در این حوزه فعالیت داشتند و آنها نیز دیگر نمی توانند این محصولات را صادر کنند.

وی ادامه داد: چندین سال است که ما با عراق تبادلات بانکی نداریم. بانک مرکزی عراق به خاطر تحریم ها و نفوذ آمریکا بر سیستم دولتی و بازار مالی این کشور چند سال است که رابطه بانکی با ما ندارد در واقع امریکا برای اینکه عراق را مجبور به این کار کند پول نفت این کشور را گروگان گرفته زیرا وجوه حاصل از فروش نفت عراق زیر نظر این کشور به حساب دولت واریز می شود.

انتهای پیام/

بخوانید:  شاید تورم ترکیه تا پایان سال میلادی کاهش پیدا کند



منبع

وی در پایان تصریح کرد: عدم ثبات اقتصادی برای صادرکنندگان وارد کنندگان و تولیدکنندگان سم است و هیچکدام از این گروها دنبال افزایش یا کاهش قیمت ارز نیست انها فقط ثبات می خواهند و از دولت و مدیری که با گروه ها و افرادی که این ثبات را بر هم بزنند حمایت می کنند.

علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی ایران و صادر کننده برتر در گفتگو با خبرنگار برنا اثر گذاری این نامه ها را صفر عنوان می کند و انتشار اینگونه اخبار را در راستای افزایش تورم و بالا رفتن مصنوعی قیمت ارز می داند تا برخی سودجویان دارایی های خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.

شریعتی تصریح کرد: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم این دولت توانسته مدیریت خوبی در حوزه ارز و تامین کالاهای اساسی داشته باشد به جرات می توانم بگویم سال گذشته این موقع دولت ارزی برای تامین کالاها و واردات نداشت اما امسال ما تمام مایحتاج خود را تا اردیبهشت تامین کرده ایم و هیچ نگرانی بابت کالاهای اساسی نداریم و هر چقدر هم قیمت ارز بالا برود تاثیری بر کالاهای اساسی ندارد.

شریعتی در خصوص تعطیلی بانک ملی در عراق گفت: وقتی بانک در روابط تجاری دو کشور نقشی ندارد پس حذف آن تاثیری نخواهد داشت اینکه برخی اینگونه تحلیل یا خبر سازی می کنند که با این بخشنامه بانک مرکزی عراق قیمت ارز افزایش پیدا می کند یا به خاطر پاسخ موشکی ایران به تروریست ها این دستور صادر شده است نیت سوء دارند.

وی با بیان اینکه انتشار این اخبار آن هم همزمان با نوسانات بازار ارز نشان از یک نیت سو دارد گفت: در بازار امروز یک سری از افراد و گروه ها به دنبال جریان سازی هستند تا بازار ارز کشور را صعودی نشان دهند تا بتوانند  نوسان گیری کنند و با ایجاد تورم ارزش دارائی های خود را بالا ببرند در حالیکه هر نوع نوسان حتی نوسان مثبت برای صادرکنندگان بد است البته بحث های امنیتی هم وجود دارد و برخی به دنبال نا ارام نشان دادن شرایط کشور هستند.

بخوانید:  افتتاح ۲۰۰ کانال تلویزیونی تبلیغات انتخابات با حضور رییس جمهور

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، در 100 سال اخیر عراق همواره مهم‌ترین همسایه ایران بوده است. زمانی به عنوان متخاصم و دشمن و حالا به عنوان یک شریک اقتصادی و راهبردی؛ کشور عراق با انکه بیش از 10 سال است از حزب بعث رهایی پیدا کرده اما به دلیل نابود شدن زیر ساخت ها نیاز وافری به واردات دارد. بهترین کشور برای تامین مایحتاج عراق، ایران است از سوی دیگر با تشدید تحریم ها و محدودیت تبادلات بین المللی برای تاجران ایرانی عراق تبدیل به بازار دوم برندهای ایرانی شده است و حالا برخی کشورها به دنبال این هستند که این بازار را از ایران بگیرند.