امسال سه ایستگاه جدید هواشناسی در استان قزوین راه اندازی می شود

احداث سه ایستگاه جدید هواشناسی در استان قزوین

شیخ الملوکی افزود: امسال نسبت به سال قبل با ثبت 177.7 بارش با کاهش 17.3 درصدی بارنئگی مواجه شدیم و شرایط 10 درصد بدتر شده و در نیم قرن گذشته در هر سال حدود 50 میلیمتر کاهش بارندگی داشته ایم.

photo_2023-06-09_00-53-37

انتهای پیام


آیا این خبر مفید بود؟

این مدیر در ادامه گفت: با تجهیزات و امکاناتی که داریم به طور میانگین حدود 85 درصد پیش بینی های هواشناسی ، محقق می شود.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین بیان کرد: برای ارائه اطلاعات مناسب بایستی تعداد ایستگاههای هواشناسی استان افزایش یابد که در این راستا امسال سه ایستگاه دیگر به ظرفیت موجود اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی برنا از قزوین؛ مدیران راه و شهرسازی و سازمانهای تابعه و مرتبط با مسکن استان قزوین روز پنجشنبه در نشست با خبرنگاران مهمترین فعالیتهای حوزه کاری خود را تشریح کردند.

شیخ الملوکی اظهارداشت: از آنجا که در کانون گرد و غبار، داده های خوبی نداشتیم لذا باید در شهر قزوین هم یک ایستگاه سنجش گرد و غبار احداث کنیم تا نیازها تامین شود.

 





وی گفت: برای داشتن داده های کیفی بایستی ایستگاههای هواشناسی مناسب و مجهزی داشته باشیم که در گذشته هر ایستگاه سینوپتیک تا شعاع 100 کیلومتر را پوشش می داد اما امروز باید در هر فاصله 25 کیلومتری بتوانیم یکایستگاه داشته باشیم تا کیفیت داده ها بیشتر شود.

photo_2023-06-09_00-53-47

یوسف شیخ الملوکی در این نشست که در سالن اجتماعات سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین برگزار شد اظهارداشت: تولید داده های با کیفیت از مهمترین وظایف هواشناسی است تا با کنترل کیفی این داده ها، سایر امور تحقیقاتی را نیز انجام داد.

بخوانید:  آخرین تحولات مرز لبنان با سرزمین های اشغالی

شیخ الملوکی یادآورشد: ایستگاه هواشناسی شهر آبگرم بزودی افتتاح می شود و دومین ایستگاه را در بوستانی ملی باراجین احداث خواهیم کرد و سومین ایستگاه نیز در شهر الوند راه اندازی خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر در استان قزوین 44 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک؛ جاده ای و باران سنجی فعال شده است.

وی بیان کرد: برای راه اندازی و تجهیز هر ایستگاه بیش از 2.5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین آن سرعت راه اندازی بیشتر می شود.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف



منبع

مدیرکل هواشناسی استان قزوین در ادامه گزارشی از وضعیت اقلیمی استان ارائه کرد و گفت: متاسفانه سه سال متوالی است که شرایط خشکسالی را طی می کنیم و در حالی که وضعیت نرمال بارندگی 293 میلیمتر است اما در استان این بارشها 160 میلیمتر بوده و با کاهش 132 میلیمتری بارشها مواجه بوده ایم.

85 درصد پیش بینی ها محقق می شود

وی گفت: این در شرایطی است که در این مدت میزان تبخیر نیز بدلیل گرمای هوا تا 25 میلیمتر بیشتر شده و روند افزایش دما در کشورمان تقریبا دو برابر میانگین جهانی است.

وی یادآورشد: چهارمین استان کشورپس از گیلان، مازندران و گلستان هستیم که با کمبود بارش مواجهیم و در مقایسه با بلند مدت با 45.2 درصد کاهش بارش مواجه بوده ایم.

photo_2023-06-09_00-53-43