امکان تامین مالی پروژه‌های پیشران استان فراهم شود

مجید عشقی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد دوره‌هایی برای نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی در استان هرمزگان برگزار کند و دوره‌های مدیریت مالی را به مدارس و دانشگاه‌های استان تسری دهد.



منبع

نماینده عالی دولت در هرمزگان بر لزوم فعال‌سازی بازار بهره‌وری انرژی در بورس تاکید کرد و بازار بهره‌وری را در حال حاضر تنها امکان صرفه‌جویی در مصرف و انتقال مصرف انرژی حاصل از بهره‌وری به صنایع متقاضی دانست.

استاندار هرمزگان، خطرپذیری در اقتصاد دریا و ترس تاریخی از ورود به این حوزه را از دیگر مسائل استان دانست و گفت: اگر نتوانیم با ابزارهای مختلف، خطرات در حوزه اقتصاد دریا را پوشش دهیم، این حوزه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به طور مطلوب فعال‌ نخواهد شد از این رو ضرورت دارد در حوزه پوشش ریسک تمهیداتی داشته باشیم.

وی افزود: وجود این نقیصه موجب شده کشتی‌سازی که صنعت پیشران هرمزگان است و برای فعالیت به ورق‌های فولادی، آلومینیومی، رنگ و رزین نیاز دارد و نیازهایش در حلقه‌های پایین زنجیره ارزش قرار گرفته نتواند از مزیت‌های نسبی برخوردار شود و مجبور باشد نیازهایش را به قیمت جهانی تامین کند.

به گزارش خبرگزاری برنا هرمزگان، مهدی دوستی شامگاه پنجشنبه در نشست با مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مزیت نسبی هرمزگان را اقتصاد دریا معرفی و اظهار کرد: نخستین مساله‌ای که در استان هرمزگان داریم این است که مزیت نسبی کشور یعنی انرژی ارزان قیمت به تمام زنجیره ارزش نمی‌رسد و صنایعی که ابتدای زنجیره ارزش قرار گرفته‌اند از این مزیت استفاده کامل می‌کنند و مابقی صنایع فعال در پایین دست نمی‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

بخوانید:  نشست مدیران رسانه‌ها با رئیسی

وی با بیان اینکه تامین انرژی و مواد اولیه، ۲ چالش اصلی صنعت فولاد در کشور است عنوان‌کرد: هرمزگان بستر خوبی در تامین سنگ‌ آهن هماتیت دارد و این ظرفیت از ابتدای دولت تاکنون با احتساب واحدهای در دست اجرا ۱۵ برابر شده است که می‌تواند صنعت فولاد را از نگرانی تامین مواد اولیه رهایی دهد.

دوستی با اشاره به بستر مناسب برای تامین آب صنعت در استان تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی نیروگاه اتمی پنج هزار مگاواتی سیریک آغاز خواهد شد و این یعنی در آینده پنج هزار مگاوات برق خواهیم داشت که نیازی به گاز ندارد و براساس آن می‌توان یک شهرک صنعتی مبتنی بر الکتریسیته در استان تعریف کرد.

وی با اشاره به تجربه موفق استان هرمزگان در پروژه‌های کشاورزی بزرگ مقیاس گفت: به دنبال اجرای طرح جدیدی در حوزه میوه‌های گرمسیری هستیم و اگر امکان داشته باشد علاقه‌مندیم از روش‌های تامین مالی در بورس نیز در این طرح بهره بگیریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با استقبال از پیشنهادات استاندار هرمزگان اظهار کرد: گواهی بهره‌وری انرژی در سازمان بورس تصویب شده و لازم است وزارت نفت ساز و کار صدور گواهی بهره‌وری را مشخص کند.