انواع پمپ های صنعتی

پمپ‌های صنعتی که به شکل دورانی کار می‌ کنند، انواع مختلفی دارند و کارایی بالای آن‌ها باعث شده محبوبیت زیادی داشته باشند. پمپ دنده‌ای، لوب، بره‌ای، پیش ‌رونده خلأ، پیش‌رس و اسکرو از جمله انواع پمپ های صنعتی دورانی هستند که این روزها در صنایع بزرگ استفاده می ‌شوند.

پمپ های صنعتی رفت و برگشتی

این نوع پمپ با کمک نیروی گریزازمرکز کار می‌کنند و به همین دلیل هم کارایی بسیار خوبی خواهند داشت. پمپ گریز از مرکز پمپیران هم از این دسته بوده و می ‌تواند آب را با راندمان بسیار خوبی از نقطه ‌ای به نقطه دیگر انتقال دهد. این نوع پمپ ‌ها می‌ توانند همواره یک دبی مشخص از سیال را با فشار ثابتی انتقال دهند و همین موضوع به‌عنوان اصلی ‌ترین مزیت آن‌ها به شمار می‌ رود.

پمپ صنعتی خطی یا سیرکولاتور

در واقع به پمپی، رفت و برگشتی گفته می ‌شود که سیال را از یک سمت مکش می ‌کند و در پایان هر دوره، از سمت دیگر آن خارج می ‌شود. این نوع پمپ برای انتقال سیال ‌هایی با ویسکوزیته بالا بسیار مناسب است و به همین دلیل در کشاورزی و به ‌منظور انتقال آب هم از آن‌ها استفاده می ‌شود.

4

پمپ های صنعتی دورانی   

محتوای این مطلب تبلیغاتی است و توسط سفارش‌دهنده، تهیه و تنظیم شده است



3

این پارامتر را با نام Head هم می‌ شناسند و نشان می ‌دهد که پمپ مورد نظر تا چه ارتفاعی می‌ تواند سیال را انتقال دهد.

راندمان

یکی از پارامترهایی که روی انواع پمپ آب صنعتی مانند پمپ شناور پمپیران و یا هر نوع پمپ صنعتی دیگری اثرگذار است، راندمان خواهد بود. راندمان از تقسیم توان خروجی بر توان مصرفی به دست می‌ آید. هر چه راندمان پمپ بالاتر باشد، بازدهی آن بالاتر و مصرف انرژی پایین ‌تر خواهد بود.

افت ارتفاع

این نوع پمپ هنگام کارکردن صدای بسیار کمی تولید می‌ کند و در انواع متفاوتی تولید می‌ شود. برای بدنه این نوع پمپ عموماً از چدن یا استیل استفاده می ‌شود و باید بدانید که این نوع قابلیت مکش منفی را نخواهند داشت.

بخوانید:  تله‌تئاتر بدون زبان تصویر تلویزیونی معنایی ندارد

به انرژی ‌ای که توسط موتور به پمپ و سپس سیال وارد می ‌شود، توان مصرفی گفته می ‌شود که عموماً از توان خروجی بیش‌ تر است.

2

پمپ صنعتی سانتریفیوژ

شرکت‌های زیادی هستند که انواع پمپ های صنعتی را تولید می ‌کنند، اما اگر شما قصد خرید این پمپ‌ها را دارید، باید پیش از انجام آن، نیازسنجی دقیقی انجام دهید و در مراحل بعد، این نیازها را با مشخصات پمپ‌های مورد نظرتان تطبیق دهید تا به بهترین گزینه دست پیدا کنید.

توان و بازدهی این نوع از پمپ‌های جابه‌جایی مثبت بسیار بالا است و به همین منظور برای انتقال سیال‌هایی با ویسکوزیته خیلی بالا مانند روغن یا رنگ مناسب هستند. پمپ‌های رفت و برگشتی برای انجام عمل مکش و انتقال سیال نیاز به دو موتور با فشار بالا نیاز دارند.

تفاوت پمپ های جابه‌جایی مثبت و جابه‌جایی مثبت

کاربرد انواع پمپ های صنعتی بسیار واضح است. این تجهیزات برای بالا بردن فشار و انتقال سیالات مختلف از نقطه ‌ای به نقطه دیگر کاربرد دارند. برای این منظور پمپ ‌های صنعتی باید از انرژی مکانیکی استفاده کنند تا سیالات مختلف مانند آب را انتقال دهند.

پمپ صنعتی چگونه کار می‌کند؟

به مقدار انرژی ‌ای که پمپ برای انتقال سیالات مختلف وارد می‌ کند، توان خروجی آن گفته می ‌شود. توان خروجی به دبی، وزن سیال و ارتفاع بستگی دارد.

توان مصرفی

3

هر یک از انواع پمپ های صنعتی را باید در شرایط خاصی به کار برد و اطلاع از روش انتقال انرژی به سیال در این پمپ‌ ها می ‌تواند در پروسه انتخاب بسیار کمک ‌کننده باشد. به ‌طورکلی پمپ ‌های جابه‌جایی مثبت به دو نوع  دورانی و رفت و برگشتی تقسیم ‌بندی می‌ شوند.

بخوانید:  بهترین راه ساخت فروشگاه آنلاین

هر پمپ با مشخصات خاصی تولید می ‌شود که در واقع می‌ توان از این طریق کارایی آن را متوجه شد. نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی یا هر نوع پمپ صنعتی دیگری باید باتوجه ‌به یک سری پارامترهای مشخص انجام شود که به شرح زیر هستند:

آبدهی

 

پمپ صنعتی جابه‌جایی مثبت

جریان سیال پس از خروج و انتقال توسط پمپ در اثر اصطکاکی که با لوله‌ ها و دیگر تجهیزات دارد، تا حدی کاهش پیدا خواهد کرد که به آن افت ارتفاع پمپ صنعتی گفته می ‌شود.

توان خروجی

به ‌طورکلی از این نظر پمپ ‌های صنعتی به دو نوع پمپ جابه‌جایی مثبت و جابه‌جایی غیر مثبت تقسیم ‌بندی می‌شوند. البته هر یک از این موارد نیز شامل انواع دیگری از پمپ‌ های صنعتی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

پمپ صنعتی جابه‌جای غیرمثبت

از میان همه انواع پمپ های صنعتی، آن‌هایی که از نوع جابه‌جایی غیر مثبت هستند، عموماً بخش عمده‌ای از پمپ‌های فعال و در حال کار را تشکیل می ‌دهند. نحوه عملکرد و بازدهی این پمپ‌های باعث شده تا به‌عنوان انتخاب اول در صنایع بزرگ یا کوچک باشند.

دبی یا آبدهی را عموماً با Q نشان می‌دهند و نشان ‌دهنده میزان عبور سیال از یک مقطع مشخص در واحد زمانی است.

فشار پمپ


آیا این خبر مفید بود؟

تا اینجا انواع پمپ های صنعتی را در دسته ‌بندی‌های جداگانه‌ ای قرار دادیم. اما بیایید بررسی کنیم که این پمپ‌ها در حالت کلی چه تفاوت ‌هایی با هم دارند:

  • در پمپ‌های جابه‌جایی مثبت اصولاً انرژی تولید شده توسط موتور، مستقیماً به فشار تبدیل می‌ شود؛ درحالی ‌که پمپ‌های جابه‌جایی غیر مثبت یا مکانیکی ابتدا انرژی را به ‌سرعت و سپس به فشار تبدیل می ‌کنند.
  • پمپ‌های جابه‌جایی مثبت برای جریان‌ های کم و فشارهای بالا استفاده می‌ شوند؛ درحالی ‌که پمپ‌های مکانیکی برای جریان‌های زیاد و فشارهای متوسط به کار می ‌روند.
  • پمپ‌های مکانیکی انرژی را به طور مداوم و مستقیم به سیال وارد می‌ کنند؛ درحالی ‌که پمپ‌های جابه‌جایی مثبت انرژی را به ‌صورت دوره‌ای به سیال وارد می ‌کنند.

برای انتخاب یک پمپ مناسب باید به چه مواردی دقت داشته باشیم؟

پمپ ‌های صنعتی را می ‌توان بر اساس پارامترهای بسیار متنوعی دسته ‌بندی کرد که هر کدام مشخصات خاصی از آن‌ها را نشان می ‌دهند. این تقسیم‌ بندی می ‌تواند بر اساس جنس بدنه، نوع سیالی که پمپ انتقال می‌دهد یا ساختمان داخلی آن‌ها باشد. ولی تقسیم‌ بندی این پمپ‌ها بر اساس نوع انتقال انرژی ‌شان به سیال را می ‌توان کاربردی ‌ترین روش دانست.

ساختار کلی این پمپ‌ها را به شکل ساده می ‌توان این ‌گونه تعریف کرد که انواع پمپ های صنعتی دارای دو بخش اصلی هستند. بخش اول انرژی مکانیکی تولید می‌کند و بخش دوم این انرژی را به سیالات انتقال می ‌دهد. پمپ انرژی مکانیکی را از منبع دوم گرفته و همین انرژی را به طور مستقیم به سیال مورد نظر اعمال می‌ کند. به ‌این ‌ترتیب سیال در اثر انرژی در جهت دلخواه به حرکت در خواهد آمد و هنگامی که از پمپ خارج می ‌شود، انرژی بیش ‌تر دارد که سبب حرکت آن خواهد شد.

انواع پمپ های صنعتی بر اساس روش انتقال انرژی به سیال

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

این روزها استفاده از انواع پمپ های صنعتی برای صنایع بزرگ یا کوچک رواج دارد و پمپ‌هایی که امروزه مورد استفاده هستند، با تکنولوژی‌های به‌ روز طراحی و ساخته می‌ شوند. میزان بازدهی و کارایی این پمپ‌ها بسیار بیش ‌تر از انواع معمولی آن‌ها است و همین موضوع باعث شده تا برای استفاده در صنایع مناسب باشند.

بخوانید:  چرا نباید هیچ گاه قرص را نصف کنیم؟