اورامانات بنای خوبی برای وحدت اقوام و مردم شریف ایران است

وی به نگارش ۴۰۰ مقاله‌، رونمایی از هفت کتاب، نمایشگاه عکس به‌عنوان برنامه‌های متنوع این رویداد اشاره و بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای عرضه این مقالات و پژوهش‌ها در راستای معرفی این منطقه تاکید کرد.

ضرغامی تصریح کرد: یونسکو مدت‌هاست که کلمه منظر فرهنگی را به کار می‌برد. چرا که میراث ملموس و ناملموس به لحاظ مفهومی به هم گره خورده‌اند و جدا کردن آن‌ها در بسیاری مواقع ممکن نیست. بخش عمده بنای بزرگی که ایجاد می‌شود مربوط به روحیات، توانمندی‌ها و فرهنگ مردم است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ سید عزت‌الله ضرغامی امروز شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۱ در  همایش بین‌المللی هورامان که به مناسبت سالگرد ثبت جهانی اورامانات/ هورامان در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد، به‌صورت ویدئوکنفرانس به سخنرانی پرداخت.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابراز امیدواری کرد که فرهنگ غنی و‌ استوار کرمانشاه و‌ کردستان با نماد اورامانات/ هورامان به‌عنوان الگوی برجسته و‌ موفق برای مردم ایران قرار گیرد.

مردم منطقه اورامانات/ هورامان بهترین الگو برای اقتصاد مقاومتی هستند

 

باید تحولی در ترجمه اقدامات علمی و فرهنگی به زبان سایبری انجام بدهیم

وی از مردم کرمانشاه و منطقه اورامانات/ هورامان به‌عنوان بهترین مثال در اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: امروز اگر مسائلی مانند اقتصاد مقاومتی راهبرد اصلی کشور است، مردم کرمانشاه و منطقه اورامانات/ هورامان که با داشته‌های خود بهترین مدیریت را کردند، بهترین الگو هستند. دشمن باید بداند با فشار تحریم نمی‌تواند این ملت را به زانو در آورد. ما ملت اورامانات/ هورامان هستیم، ملت کرمانشاه هستیم که با وجود مشکلاتی که طبیعت ایجاد می‌کرد مقاومت و زندگی کرده‌اند.

بخوانید:  فضانوردان چینی به زمین بازمی‌گردند!

ضرغامی این میراث‌فرهنگی را پشتوانه، هویت و شناسنامه کشور دانست و افزود: امیدوار هستم با تلاش نخبگان، دانشگاهیان، روحانیون سنی و شیعه وظایفمان را به‌درستی برای این منطقه انجام دهیم.

وی با اشاره به سالگرد ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان بیان کرد: بخش عمده این منطقه‌ وسیع مربوط به دو استان کرمانشاه و کردستان است که بنای خوبی برای وحدت اقوام، استان‌ها و مردم شریف ایران به شمار می‌آید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: مردم کرمانشاه از هزاران سال قبل، زندگی، توانمندی، مهارت‌ها، فرهنگ، آیین و آداب و رسوم خود را با طبیعت شکل داده‌اند. این معماری کم‌نظیر در دنیا جدا از جاذبه‌ بصری، مبتنی بر عفاف خانواده ایرانی‌ است که امروز  گمشده ماست.

انتهای پیام/



منبع

وی خطاب به افرادی  که گمان می‌کنند میراث‌فرهنگی مانع توسعه شهرها، منطقه‌ها و روستاها می‌شود، گفت: میراث‌فرهنگی در صورتی که به درستی به کار گرفته شود، پیشران توسعه و ترقی امروز دنیا است؛ چرا که تجربه و انباشتی از دانش بومی که طی هزاران سال شکل گرفته پشتوانه اقدامات بعدی توسعه است.

ضرغامی با بیان اینکه ما همیشه ملت آپلود بودیم و امروز به دلیل عقب‌ماندگی در فضای مجازی به مردم دانلود و کپی تبدیل شده‌ایم، افزود: باید تحولی در ترجمه اقدامات علمی و فرهنگی به زبان سایبری انجام دهیم، در غیر این صورت دانش و میراث‌فرهنگی ما مدفون می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تصریح‌ کرد: این پژوهش‌ها در فضای مجازی باید با انتخاب کلیدواژه مناسب و عنوان‌بندی شده انتشار پیدا کند و اگر این امر به درستی انجام نشود انگار کاری انجام نداده‌ایم.

بخوانید:  آغاز عملیات پروژه دوربرگردان کرکج توسط شهرداری تبریز

ضرغامی اورامانات/ هورامان را مثال برجسته ایران‌اسلامی دانست و افزود: مردم با مقاومت و سخت‌کوشی، این منطقه را از دل سنگ و صخره شکل داده‌اند و باغ‌های حاصلخیز با بهترین میوه‌ها ایجاد کرده‌اند که به گواه کارشناسان یونسکو این نوع زندگی و معماری برجسته در سطح جهانی فوق‌العاده است که منجر به ثبت جهانی آن شد.