اگر شرایط به همین شکل بماند، هیچکس انگیزه سرمایه‌گذاری در سینما را نخواهد داشت

سیدزاده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: دسته سوم که به نظر من اکثریت فیلم‌های ایرانی را در بر می‌گیرند فیلم‌های مستقلی هستند که توسط افراد مستقل با سرمایه‌های شخصی که آنچنان زیاد هم نیستند و گاهاً با توجه به تطابق فیلمنامه با آنچه که حاکمیت مدنظر دارد مورد حمایت مالی اندکی نیز قرار می‌گیرند و اکثر فیلم‌اولی‌ها نیز آثارشان در این دسته می‌گنجد. این بخش از فیلم‌ها با وجود داشتن دغدغه بازگشت سرمایه معمولاً با شکست مواجه شده و سرمایه‌شان برنمی‌گردد.

وی افزود: بخش دیگری از آثار سینمای ایران توسط بخش خصوصی سرمایه‌دار ساخته می‌شوند که فقط مختص گیشه هستند و هدفشان فروش بالا در اکران است. بخشی از این فیلم‌ها آثار خوبی هستند و برخی هم فیلم‌هایی مناسبی نیستند و تنها هدفشان فروش با خنداندن مخاطب است و به همین دلیل هر نوع فیلمنامه‌ای را به سمت تولید می‌برند اما صدمات و لطمات فرهنگی این آثار بسیار بیشتر از سودی است که تولیدکنندگان از فروش به دست می‌آورند؛ اما بخش دیگری این آثار فیلم‌های اجتماعی هستند که فیلم‌هایی چون «متری شیش‌ونیم» و «فروشنده» را می‌توان از این دست آثار دانست؛ فیلم‌های اجتماعی با کیفیت که نگاهی جدی به گیشه نیز دارند.

وی افزود: فیلم‌هایی چون «رمانتیسم عماد و طوبا» و «پوست» که آثاری دغدغه‌مند، با کیفیت که در شریف‌ترین حالت ممکن ساخته شده‌اند در اکران کنار فیلم‌های کمدی قرار می‌گیرند و شانسی برای عرض اندام ندارند و این روزها هم با اکران تعداد بالای فیلم‌های سینمایی به آفت فیلمسوزی دچار شده‌اند و وضعیت به مراتب بدتر از همیشه است. اگر شرایط به همین شکل باقی بماند این سینما از بین می‌رود و وزارت ارشاد باید کمک‌های بلاعوضی برای آن در نظر بگیرد.

بخوانید:  انهدام باند بين‌المللی قاچاق ماشين‌آلات راهسازی در استان هرمزگان





منبع

سیدزاده تصریح کرد: نکته دیگر حمایت تلویزیون از سینما است. رسانه ملی باید از همه فیلم‌های اکران شده در سینمای کشور حمایت کند. متأسفانه شاهد گزینش در انتخاب فیلم‌ها برای تلیغات هستیم. برای فیلم چون «منصور» همکاری‌های خوبی از سوی رسانه ملی صورت گرفت و سایر فیلم‌ها هم باید از این امکان برخوردار باشند.

سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: فیلم‌هایی که امروز در سینمای ایران ساخته می‌شوند به سه دسته تقسیم می‌شوند. بخشی از فیلم‌های سینمای ایران بنا بر وظایف ذاتی برخی ارگان‌ها مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بودجه‌ای که در نظر گرفته شده با هدف ترویج مسائل مورد نظر نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و ضوابط فرهنگی کشورمان هستند ساخته می‌شوند.

سیدزاده خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس، سینمای کودک و نوجوان و همچنین برخی فیلم‌های اجتماعی که به واکاوی برخی مسائل می‌پردازند از جمله آثاری هستند که به این شکل ساخته می‌شوند. سفارش‌دهنده‌ها و سازندگان این آثار هیچ یک دغدغه فروش ندارند چرا که وظیفه و رسالتشان در تولید است.

اگر شرایط به همین شکل بماند، هیچکس انگیزه سرمایه‌گذاری در سینما را نخواهد داشت