ایتالیا چراغ فیلترینگ چت‌بات ‌ GPT را روشن کرد

ایتالیا از اوپن.ای.آی خواسته است تا حداکثر ظرف مدت بیست روز، مشکلات اعلام شده را رفع کند تا جریمه نشود.

پلیس اتحادیه اروپا می‌گوید که چت‌بات GPT توان کمک به سارقان و کلاهبرداران برای «ورود سارقان به منزل، فعالیت‌های تروریستی، تعرض جنسی به کودکان و جرائم سایبری و … را دارد».

انتهای پیام/





یونسکو بعد از هشدار یکهزار کارشناس و فعال فناوری دربارۀ تبعات این فناوری که روز چهارشنبه در نامه‌ای سرگشاده اعلام شد، چنین واکنشی از خود نشان داد.

سازمان ناظر بر فضای مجازی ایتالیا در توضیح علت فیلتر ربات GPT اعلام کرده است، ذخیرۀ گستردۀ اطلاعات مردم ایتالیا با توجیه آموزش هوش مصنوعی مبنا و توجیه قانونی ندارد.

آژانس پلیس اتحادیه اروپا به تازگی هشدار داده است که کلاهبرداران سایبری تلاش دارند تا روش‌های برای سوء استفاده از انبوه اطلاعات این سکوی هوشمند طراحی و اجرا کنند.

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


منبع

یونسکو، نهاد فرهنگی سازمان ملل نیز خواستار قوانین سختگیرانه اخلاقی برای فعالیت هوش مصنوعی است. دبیرکل یونسکو گفته که توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی باید تابع حاکمیت قانون باشد وگرنه خودتنظیمی شرکت‌های مالک، برای جلوگیری از خطرات احتمالی کافی نیست.


آیا این خبر مفید بود؟

اطلاعیۀ نهاد تنظیم‌گر ایتالیا همچنین تصریح می‌کند که جریمه مذکور احتمالاً معادل ۴درصد گردش مالی جهانی اوپن.ای.آی (حدود بیست میلیون دلار) خواهد بود!

گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ نگرانی از تبعات گسترش بدون ضابطۀ استفاده از چت‌بات‌ GPT کشورهای زیادی را نگران کرده است، حالا پایگاه اینترنتی دویچه‌وله آلمان خبر داده که ایتالیا به عنوان اولین کشور اروپایی دست به فیلتر ربات «چت‌بات GPT» زده است.

نهاد تنظیم‌گر ایتالیا طی اطلاعیه‌ای از شرکت اوپن.ای.آی خواسته که این شرکت آمریکایی به قید فوریت پردازش داده‌های کاربران ایتالیایی را متوقف کند.

بخوانید:  دستگیری شرور و قاچاقچی مسلح در کهنوج

فعالان فناوری در نامۀ خود از پیامدهای احتمالی توسعۀ بدون ضابطۀ ابراز نگرانی کرده‌اند به زعم آن‌ها فناوری چت GPT چنان رشد کرده است که دیگر حتی سازندگانش هم توان کنترل مؤثر روی آن را ندارند.

مدیران چت‌بات GPT اعلام کرده‌اند که حداقل سن مجاز برای استفاده از ربات آن‌ها  ۱۳ سال است اما سازمان حفاظت از داده‌های این کشور اعتقاد دارد که این شرکت هیچ ساز و کار مشخصی برای احراز هویت و سن کاربران پیش‌بینی نکرده است.