بنا به اظهار این محقق؛ یافتههای مطالعه از اعتبار کافی نسخه ایرانی پرسشنامه انتخابهای غذایی پشتیبانی کرد، همچنین نتایج نشان داد که مهمترین محرکهای انتخاب غذایی شامل جاذبه حسی، محتوای طبیعی و سلامتی بود و آشنایی با مواد غذایی و نگرانی اخلاقی، کماهمیتترین محرکهای انتخاب غذا در گروههای مختلف جمعیتی ایرانیان بود.
دکتر سارا جلالی فراهانی؛ محقق مرکز تحقیقات تعیینکنندههای اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درونریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی، درباره این موضوع گفت: شناخت و افزایش آگاهی درباره عوامل مؤثر بر انتخابهای غذایی، میتواند اثرات سودمندی در تصمیمگیریهای مختلف از تولید و معرفی محصولات جدید به بازار در کسب و کارهای خصوصی تا برنامهریزی برای سیاستگذاریهای عمومی و طراحی مداخلات با هدف بهبود عادات غذایی داشته باشد. بر اساس شواهد موجود؛ انتخاب مواد غذایی به طور گسترده تحت تاثیر عوامل روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی قرار دارد.
به گزارش برنا؛ انتخاب غذا دربرگیرنده تصمیمهایی است که در زمان خرید، در طول مصرف غذا و یا بین این دو زمان، به صورت ناخودآگاه یا آگاهانه توسط فرد گرفته میشود. انتخاب غذا، خود ناشی از عوامل متعددی است. یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب غذا، اولویت، تمایل به مصرف و علاقه است. همچنین در دسترس بودن غذا تحت شرایط جغرافیایی و عوامل اقتصادی نیز در انتخاب غذا تاثیر دارد.
با توجه به اهمیت شناسایی محرکهای انتخاب غذا، پژوهشگران مرکز تحقیقات تعیینکنندههای اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درونریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی مطالعهای با هدف ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه انتخابهای غذایی جهت شناخت مهمترین محرکهای انتخاب غذا در بزرگسالان ایرانی انجام شد.
بررسیهای یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان ایرانی غذا را بر اساس محرکهایی مانند جاذبه حسی، محتوای طبیعی و سلامتی، انتخاب میکنند و آشنایی با مواد غذایی و نگرانی اخلاقی، کماهمیتترین محرکهای انتخاب غذا در گروههای مختلف جمعیتی ایرانیان بود.