بازی آپارات گیم

مدیرعامل هلدینگ صباایده در حالی با ابراز تأسف از آرزوی خود برای پاسخگویی به ناظری همچون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌گوید که محتوای سرویس آپارات گیم تناسبی با دستورالعمل‌های محتوایی این بنیاد نیز نداشت، برای اینکه مسئله روشن‌تر شود، کافی است که برخی عناوین بازی‌های رایانه‌ای که بدون محدودیت توسط برخی کانال‌های آپارات گیم استریم می‌شد را مرور کنیم، مورتال کمبت 11 (این بازی در کشورهای غیر اسلامی مانند چین، ژاپن و اوکراین نیز به طور کلی ممنوع است) یا رستگاری سرخ‌پوست مردۀ 2 (بازی مذکور در کشورهایی مانند اردن و امارات مجوز انتشار ندارد، کشوری مانند بلژیک نیز بخش قمارش را محدود کرده است) از جملۀ این بازی‌ها هستند.

بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای برای صدور مجوز انتشار و توزیع بازی‌های رایانه‌ای نظام رده‌بندی تحت عنوان اسراء دارد که کارشناسان این بنیاد بر اساس میزان سنخیت محتوای بازی‌ها با فرهنگ ایرانی و اسلامی همچنین ویژگی‌های شخصیتی سنین مختلف، مشخص می‌کنند که هربازی رایانه‌ای برای چه رده سنی مناسب است، در برخی موارد هم که هیچ تناسبی میان فرهنگ ایرانی و محتوای بازی‌ها وجود نداشته باشد به طور کل مجوز انتشار در ایران به آن‌ها داده نمی‌شود از جمله این موارد محدود همین بازی مورتال کمبت11 است که توسط نظام رده‌بندی سنی اسرا با برچسب بسیار خشن ارزیابی شده و مجوز انتشار در ایران را ندارد اما آپارات گیم بستری شده بود تا امثال این بازی به راحتی در دسترس کودکان و نوجوانان ایرانی باشد.

نکتۀ دیگری که آقای شکوری مقدم در ویدیوی کوتاه خود اشاره می‌کنند، سختگیری‌های مدیران است که سبب شده تا مهاجرت ایرانی‌ها از نخبگان و کاربران فراتر رود به لایۀ سرویس‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برسد! این ادعای مدیرعامل صباایده در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های متعدد ایرانی در همۀ زمینه‌های که این هلدینگ فعالیت دارد، همین امروز در حال فعالیت در کشور هستند، کشور ما در حال حاضر از سرویس‌های کلادگیمینگ مانند پلی‌پاد برخوردار است که در لبۀ تکنولوژی و دانش فعالیت می‌کنند و برای انتشار محتوا نظام رده‌بندی سنی را هم رعایت می‌کنند و جهت توسعۀ فعالیت خود نیز به زودی سرویس استریم گیم را فعال خواهند کرد.

بخوانید:  باری کوچک از دوش محیط زیست خسته و آزرده کشورمان برداریم / کاهش مصرف پلاستیک را جدی بگیریم

شکوری مقدم با خطاب دادن نهادهای رگلاتور دولتی و حاکمیتی، بدنۀ کارشناسی فعال در این دستگاه‌ها را کاملاً نادیده گرفت، وی معتقد است که شاید نظارت بر سرویس آپارات گیم توسط شورای عالی فضای مجازی یا بنیادملی بازی‌های رایانه‌ای می‌توانست که سرنوشت بهتری را برای این سرویس رقم بزند، البته به نظر می‌رسد این یک بیان رسانه‌ای باشد تا اعتقاد قلبی که هدفش الغای نظارت غیرتخصصی بر سرویس‌ها و همراه کردن افکار عمومی با خود برای هزینه‌زا کردن هرگونه اقدام نظارتی جهت کنترل محتوایی سایر سرویس‌های صبا ایده توسط دستگاه‌های نظارتی باشد.

آپارات گیم از روز جمعه برای همیشه خاموش خواهد شد، این خبری بود که مدیرعامل هلدینگ صباایده با انتشار یک ویدیوی کوتاه از خود اعلام کرد، وی در این ویدیوی کوتاه از نهادهای رگلاتور گلایه کرد که بدون درک کافی از زیست بوم نوین فناوری سعی می‌کنند برآن نظارت کنند؛ چرا که درگیر رفع مسائل نهادهای خود هستند و فرصتی برای آموختن نحوۀ مواجهه با این پدیده‌ها ندارند! 

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

شاید برخی ادعا کنند که آپارات در تولید و استریم این محتوا نقشی نداشت و صرفاً یک سرویس ارائۀ خدمت است! اما اگر قرار باشد که ما این توجیه را بپذیرم، باید قبول کنیم که برخورد با مدیران اجرایی شرکت‌هایی مانند کروپ، آی‌جی فاربن، دایملر-بنز، فولکس‌واگن که پشتیبانی ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم را انجام می‌دادند و کشاندن آن‌ها به دادگاه کار درستی نبود؛ چرا که آن‌ها نیز از دانش روز برای ساخت جنگ‌افزار استفاده می‌کردند یا امروز لاکیهید مارتین، بوئینگ، نورثروپ گرومن، جنرال داینامیکس و … مسئولیتی در قبال جنایت‌های جنگی به خصوص در غرب آسیا ندارند، در حالی که آن‌ها هرروز تلاش می‌کنند تا سلاحی بسازند که نفرات بیشتری را بکشد.

بخوانید:  توسعه‌دهندگان فناور‌ی‌های شیرین‌سازی آب‌های شور حمایت می‌شوند

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان همچون سایر فعالین اقتصادی در زیسب‌بوم‌های دیگر باید تا جایی باشد که آن‌ها نیز قانون و ارزش‌های کشور را رعایت کنند اگر بنا باشد که مشکلی که سرویس‌های خارجی برای فرهنگ ایرانی ایجاد می‌کند، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم تکرار شود که اساساً دیگر مخالفت با نمونۀ خارجی و حمایت از شرکت داخلی چه تفاوتی دارد، دستکم در صورت تخطی سرویس خارجی می‌توان تفاوت زبانی را دلیل این مسئله تلقی کرد.

حال از آقای شکوری و امثال ایشان باید سوال کرد که اگر آپارات‌گیم را در آمریکا ثبت کرده بودند، کمیسیون ارتباطات فدرال این کشور به ایشان اجازه می‌داد که بازی‌های مربوط به شهید سلیمانی، منتقد به قضایایی مانند هلوکاست و دارای فرهنگ مقاومت بر بستر آن استریم شود اما آپارات گیم به فعالیت خود ادامه دهد که حالا ایشان انتظار دارند تا بازی‌های خشن، دارای محتوای جنسی، همراه با بیان کلمات رکیک و بی‌اخلاقی‌های کلامی بر بستر آپارات استریم شود، صبا ایده تحرکی برای کنترل آن انجام ندهد و کسی نیز متعرض به ایشان نشود که چرا اقدامی عملی برای حفاظت از چارچوب‌های فرهنگی ایرانی انجام نمی‌دهید؟

آیا این خبر مفید بود؟

جالب است که شکوری مقدم و برخی از متولیان فرهنگی و نمایندگان در حالی دانش‌بنیان بودن را یکی از مزایای مجموعۀ آپارات معرفی می‌کنند که این هلدینگ دانش‌بنیان اعلام می‌کند، برخلاف یسیاری از سرویس‌های کارآمد جهان توان پایش محتوای مضر با استفاده از هوش مصنوعی را ندارد  اما در عین حال قصد دارد تا واژۀ دانش‌بنیان را مستمسکی برای عبور از نظارت قرار دهد، قرار نیست اگر مجموعه‌ای در پاره‌ای از فعالیت‌هایش مشمول تعریف دانش‌بنیان بود با استفاده نادرست از اهمیت این موضوع برای نظام اسلامی کارهایی انجام دهد که خلاف فرهنگ و ارزش‌های ایران باشد.

بخوانید:  هدف ما در مسابقات کافا قهرمانی است

مثال سادۀ آن هم رفتار اینستاگرام در قبال سرود سلام فرمانده، شهید طالب زاده، شهید فخری زاده، شهید صیاد خدایی، شهید سلیمانی و کودک 5 سالۀ فلسطینی است که بدون هیچ اغماضی تمام آن‌ها را حذف کرد یا مسدود کردن دائمی صفحۀ چند میلیونی شبکۀ انگلیسی زبان پرس‌تی‌وی بر بستر فیسبوک بدون اخطار قبلی را هم می‌توان مصداقی دیگر از این مسئله برشمرد، گوگل پلی هم که گاه و بیگاه با توجیه رعایت قوانین تحریمی آمریکا سرویس‌های ایرانی دیجیتال را محذوف می‌کند.

همین دو مثال به خوبی نشان می‌دهد که مشکل صباایده با تغییر رگلاتور حل نمی‌شود، تغییر رویکرد در تمام سرویس‌ها راه‌حل نهایی این هلدینگ برای ادامۀ حیات در زیست‌بوم فناوری کشوری است که ارزش‌های ایرانی و اسلامی برای مردم و حاکمیتش اهمیت زیادی دارد که اگر نداشت هزاران جوان این مملکت در راه حفظ این فرهنگ و میهن جان خود را فدا نمی‌کردند.

زمانی که منتقدان نسبت به انتشار محتوای نامناسب توسط برخی پلتفرم‌ها مانند آپارات گیم اعتراض می‌کنند با همین برچسب عدم درک صحیح از نظام نوین رسانه‌ای جهان مواجه می‌شوند، در حالی که تمام کشورهای دنیا نسبت به انتشار محتوا در فضای مجازی خود حساس هستند به خصوص آمریکا که مالک بسیاری از پلتفرم‌های دروازه‌بان فضای سایبر است، این کشور نه تنها انتشار محتوای لاتین زبان برخلاف میل خود را تحمل نمی‌کند، بلکه وقتی سرویس‌هایش به کشورهای دیگر وارد می‌شوند، مردم آن کشور اجازه ندارند که محتوایی بر بستر این پلتفرم‌ها منتشر کنند که قوانین آمریکا را نقض نماید.