با ازبکستان، تحریم را دور می‌زنیم/ دستاورد پیمان شانگهای برای ایران چه بود؟

وی در ادامه گفت: فروش نفت در شرایط تحریمی اقتضائات خاص خودش را دارد. شاید اگر با وضعیت فعلی روبرو نبودیم، بهتر بود نفت را در کشور خودمان فرآوری کنیم و محصول نهایی را به فروش برسانیم. اما الان کشور ما با شرایط تحریمی روبروست و برای فروش نفت با مشکل مواجه هستیم.

این تلاش‌ها را می‌توان به منزله قدم رو به جلویی از سوی وزارت نفت در راستای بازارسازی برای فروش نفت کشورمان قملداد کنیم.

وی افزود: تلاش‌های وزارت نفت در خصوص فروش نفت به ونزوئلا نیز در چارچوب قابل تحسین است. ونزوئلا یک کشور نفتی است و شاید در بلندمدت نتواند مشتری نفت ما باشد، اما همین که الان توانسته ایم در شرایط تحریمی نفت و یا فرآورده های نفتی خود را به این کشور بفروشیم و روزانه صادرات 200 هزار بشکه ای نفت خام را به این کشور داشته باشیم، خوب است.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

این استاد دانشگاه افزود: این اقدامات به تناسب خودشان وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می بخشند. به طور کلی، تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و فرآوری شده به طور مطلق امر مثبتی است. سال‌هاست متخصصین اقتصاد بر این موضوع تأکید می‌کنند و ضرورت دارد به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

این استاد دانشگاه ادامه داد: می‌توانیم از طریق استفاده از تأسیسات پالایشگاهی دیگر کشورها با بازسازی و فعال کردن همه ظرفیت پالایشگاه فراسرزمینی کشور هدف، به تبدیل نفت خام خود به فرآورده ها اقدام کنیم و ارزش افزوده بیشتری نسبت به فروش نفت خام به دست بیاوریم. از سوی دیگر، این همکاری ها روشی برای خنثی سازی تحریم ها به شمار می رود.

بخوانید:  این گیاه کمیاب بوی گوشت گندیده می دهد!+عکس

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه نشست اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از پالایشگاه داری جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان و افزایش فروش نفت کشورمان به این کشور همسایه خبر داد.

خط لوله نفت خطو لوله گاز سوآپ نفت سوآپ گاز

نتیجه بر اساس 0 رای موافق و 0 رای مخالف



منبع

انتهای پیام/





این استاد دانشگاه ادامه داد: در هر حدی که ما بتوانیم صادرات نفت را داشته باشیم، حرکت رو به جلویی محسوب می‌شود. به ویژه اگر به جای فروش نفت به فرآورده سازی آن اقدام کنیم و ارزش افزوده بیشتری به وجود بیاوریم، ارزشمند خواهد بود.

وی در ارتباط با لزوم تبدیل نفت به فرآورده و کاستن از خاصیت تحریم پذیری آن تصریح گفت: هر چقدر بتوانیم مواد خام را به فرآورده تبدیل کنیم و محصول نهایی را به فروش برسانیم، به نفع کشور است. هر چیزی را که بتوانیم در داخل کشور تبدیل به محصول نهایی‌تر کنیم، بر ارزش افزوده آن می‌افزاییم و برایمان مزیت دارد.

نظرات مرتضی عزتی استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری برنا در این خصوص جویا شدیم که به شرح زیر است:

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران با ازبکستان در زمینه پالایشگاه‌هایی که اخیراً وزیر نفت کشورمان در حاشیه نشست اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از آن سخن گفت، می تواند به تناسب خودش کمک کننده باشد. هر چند ظرفیت‌های نفتی ایران بسیار بالاست و می‌توانیم نیازهای چند کشور مانند ازبکستان را تأمین کنیم، اما همکاری با این کشور نیز قدم مثبتی به شمار می آید.

بخوانید:  غدیر نقشه راه و آینده‌نگری برای جامعه اسلامی است

نفت

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: تلاش‌های وزارت نفت در راستای بازارسازی برای فروش نفت کشورمان به کشورهایی مانند ازبکستان و ونزوئلا را می توان اقدامات مناسب و رو به جلویی دانست.


آیا این خبر مفید بود؟

عزتی گفت: از طرف دیگر، به لحاظ مالی شرایط لازم را برای پالایشگاه سازی در کشور نداریم. در وضعیت فعلی کشور که زمان احداث پالایشگاه در کشور بالاست، همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشورهای دوست می تواند گزینه مناسبی باشد.

عزتی خاطرنشان کرد: اساساً مشکلی که الان با آن مواجه هستیم، تحریم‌هاست. در این شرایط هر چقدر که بتوانیم نفت خود را به فروش برسانیم، اقدام مناسبی به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: درست است که دانش ما به اندازه کشورهای پیشرفته نیست، اما طی سال‌ها توانسته‌ایم توانمندی‌هایی به لحاظ فنی و مهندسی به دست بیاوریم و می‌توانیم از طریق صدور آن‌ها به کشورهای دیگر منافعی کسب کنیم. کسب درآمد از صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان نسبت به فروش کالا بسیار با ارزش‌تر است.

این استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: البته ممکن است محدودیت‌هایی در این زمینه داشته باشیم که باید آن‌ها را رفع کنیم. به طور کلی، صدور خدمات فنی و مهندسی یکی از بهترین راه‌ها به منظور ارزآوری برای کشور است و باید از فرصت‌هایی که داریم استفاده کنیم.